Motorina s-a scumpit cu 5%

0
86

O crestere de pret a petrolului de aproape 45%, in cinci saptamani, s-a transpus intr-o scumpire de doar 5% a motorinei vandute in Romania. Cotatiile internationale de pret ale produselor petroliere nu s-au modificat prea mult in perioada analizata.

Din 30 ianuarie si pana in prezent, pretul motorinei, carburantul utilizat de 70% din parcul de autovehicule din Romania, a urcat cu circa 5%. In statia de referinta ECONOMICA.NET a Petrom din Bucuresti, Sos. Alexandriei, motorina costa ieri 4,42 lei pe litru. In 30 ianuarie, pretul era de 4,22 lei pe litru, mai mic cu 4%.
Tot ieri, la cele mai ieftine statii de carburanti din tara, Petrom Odorheiul Secuiesc, motorina costa 4,20 lei pe litru, fata de 4,02 lei pe litru, la sfarsitul lui ianuarie, in crestere cu 5%.

La sfarsitul lunii ianuarie, pe pietele internationale s-a inregistrat nivelul minim al ultimilor 13 ani pentru barilul de petrol Brent – 27 de dolari. Ieri, barilul se tranzactiona cu 39 de dolari, in crestere cu 44%.

In Romania, 55% din pretul unui litru de carburant reprezinta taxele si accizele datorate statului. Pretul petrolului, cursul de schimb, costurile de logistica sau marja companiilor petroliere constituie cealalta jumatate, fiecare dintre aceste elemente influentand mai mult sau mai putin pretul de la pompa.

Un procent de doar 45% din pretul carburantului din benzinarii inseamna marfa propriu-zisa, restul fiind taxe percepute direct de catre stat, potrivit datelor oferite de companiile petroliere. Practic, la benzinarie nu alimentam doar masina, ci si direct vistieria statului, pentru ca distribuitorul de carburanti vireaza direct la Finante intre 52% si 55% din litrul de benzina sau motorina, reprezentand TVA, acciza, supraacciza si taxa pe stalp.

Restul este componenta de pret cu care „jongleaza” producatorul si distribuitorul de carburanti: „costuri logistice (distributie primara si secundara – salarii, intretinere, amortizari – rovinieta, anvelope de iarna, etc.);
• Costuri de operare retea de distributie (salarii, taxe, impozite locale, utilitati, investitii obligatorii);

• Costul materiei prime (inclusiv costurile aferente aprovizionarii si prelucrarii acesteia);
• Costuri financiare (dobanzi – credite investitii, curs valutar, etc.);
• Adaos comercial”.

Explicatiile au fost oferite de reprezentantii unuia dintre marii distribuitori de pe piata locala.

Asadar, cand pretul carburantului se modifica, se modifica doar pe componenta distribuitorului, pentru ca statul trebuie mereu sa isi primeasca partea. Un efect considerabil in pret il are costul de achizitie a materiei prime, legat direct de cotatia produselor petroliere, care, la randul sau, este legata de cotatia titeiului. Daca luam in calcul doar componenta „baril”, o scadere de, spre exemplu, de 50% a cotatiilor barilului de petrol se transpune intr-o ajustare de circa 20% a pretului carburantilor. In cazul pe care l-am mentionat, o scumpire de 45% a petrolului nu a antrenat decat o majorare cu 5% a pretului motorinei. Acest lucru se datoreaza faptului ca pretul motorinei de pe burse nu a urcat decat foarte putin fata de referinta sfarsitul lui ianuarie.

Impactul pretului titeiului in pretul carburantilor are, de obicei, o intarziere de 45 de zile legata de fluxul de productie. Astfel, titeiul este cumparat la un anume pret, apoi descarcat, procesat si depozitat pana sa ajunga in statie, de unde este vandut clientilor la cotatiile produselor petroliere.

O alta influenta importanta o are cursul de schimb leu-dolar. Petrolul si produsele petroliere sunt cotate in dolari, insa distributia in Romania se face in lei, dupa care furnizorul este platit tot in dolari – o intarziere de 30-45 de zile functie de fluxul de productie/achizitie intre pretul de achizitie si pretul de desfacere. Astfel, o depreciere a leului in fata dolarului aduce cu sine scumpirea carburantilor.

Fiecare parte componenta a pretului are influenta in pretul final. Dar nu inseamna, in mod automat, ca o ajustare intr-un sens a unei componente duce la o ajustare proportionala a pretului final. Spre exemplu, cotatia barilului de titei poate scadea semnificativ, dar, in acelasi timp, dolarul se poate aprecia in raport cu leul, in asa fel incat pretul final sa ramana neschimbat sau sa scada foarte putin.

In Romania exista trei mari producatori de carburanti – Petrom, Rompetrol si LukOil – si mai multi distribuitori majori. Trendul de pret al carburantilor este urmat fara exceptie de toti distribuitorii, chiar daca in proportii diferite.