Gradinita cu Program Prelungit Nr.2 Huşi :DISEMINARE REUNIUNE DE PROIECT SINCAN LALE ANAOKULU, ANKARA, TURCIA -17-23 FEBRUARIE 2016

0
113

În perioada 17 -23  februarie 2016 trei  cadre didactice membre din echipa de  Proiect Erasmus+ K2- Parteneriat strategic între școli ,,Let’s EAT together, Everybody Around the Table”- ,,Să mâncăm împreună, cu toţii în jurul mesei’’ de la Grădiniţa cu Program Prelungit Nr. 2 Huşi –Berica Ecaterina, Ungureanu Maria şi Bahnariu Mariana au participat la  a doua întâlnire  de proiect organizată de partenerii de la Sincan Lale Anaokulu, Ankara, Turcia,  împreună cu cadre didactice din alte unităţi preşcolare europene :   Ecole maternelle Carle Vernet, Bordeaux –Franţa, Celodnevna Detska Gradina „Vesela” Dobrich, Bulgaria,  Nipiagogio Irakliou, Heraklion, Grecia,  Pirmsskolas Izglitibas Iestade „Vaverite”, Ape, Letonia.

Prima întâlnire a a vut loc în noiembrie 2015 la Ecole maternelle Carle Vernet, Bordeaux –Franţa coordonatorul proiectului ,  unde s-au pus la punct de comun acord activităţile, produsele proiectului, termenele limită de realizare, responsabilii de realizarea fiecărui produs de proiect, datele reuniunilor de lucru din ţările partenere.

Obiectivele    vizitei  de lucru   de la Sincan Lale Anaokulu, Ankara, Turcia au fost: schimbul de  experienţe şi de bune practici, discuţii privind produsele de proiect în lucru –chestionarul proiectului, albumul mascotelor, broşura proiectului, cartea de reţete, site-ul proiectului-brainstorming şi schimbul de idei privind organizarea evenimentelor, informaţii privind următoarele mobilităţi în România şi Franţa, informaţii de la Agenţiile naţionale privind evaluarea, diseminarea, raportul  intermediar şi platforma de diseminare.

Colegele din Turcia au primit din prima zi  cu multă căldură şi ospitalitate toate echipele din ţările partenere, au prezentat grădiniţa, activităţi cu copiii, cu părinţii, au organizat  vizite la alte grădiniţe din oraş pentru a prezenta sistemul de învăţământ la nivelul preşcolar din Turcia.

Toate cadrele didactice împreună cu copiii  şi părinţii acestora au organizat o paradă a costumelor a legumelor şi fructelor, starea de bucurie a copiilor şi părinţilor care purtau costume asemănătoare s-a văzut când defilau în spaţiul amenajat cu mare plăcere şi dezinvoltură, arătând că sunt convinşi că hrana sănătoasă le dă  energie şi bună dispoziţie. Fiecare clasă a fost amenajată conform celor 7 zone tradiţionale ale Turciei, cu obiecte pentru servirea mesei,  costume populare specifice, obiecte handmade  şi mâncăruri tradiţionale –cu 7 arome sau 7 gusturi , făcute de părinţii prezenţi. In fiecare clasă s-a prezentat un moment artistic tradiţional de către copiii din grădiniţă  sau  formaţii artistice de la şcoali primare şi gimnaziale , invitate să participle la reuniune.

După activităţile cu copiii  au început discuţiile privind produsele de proiect realizate până acum şi  s-a hotărât  termenul de încheiere a chestionarului proiectului şi a broşurii pe care trebuie să o finalizeze Bulgaria.

A doua zi a vizitei a debutat cu vizita la Muzeul Civilizaţiei Anatoliene  unde s-au descoperit care sunt rădăcinile tradiţiilor actuale ale poporului turc, moştenirea deosebită de la cele mai vechi popoare –hitiţii, bizantinii-de la care au păstrat multe obiceiuri alimentare până  în prezent.

La întoarcerea la grădiniţă a fost organizată o activitate cu toţi partenerii de proiect –,, Cum se face iaurtul turcesc’’ –vestit pentru calitatea  de a fi foarte sănătos , dar şi pentru gustul  excelent, atât de îndrăgit de copii.
Vizita la fabrica de produse de panificaţie a fost pentru toate participantele o experienţă deosebită, fabrica foarte modernă, automatizată complet, cu o producţie de paste  exportată în numeroase ţări din Europa.

A treia zi s-au vizitat peşterile din Cappadocia  pentru observarea modului  de trai al vechilor popoare care au trăit în zonă  care au influienţat modul de preparare a hranei tradiţionale,  vasele specifice,  ingredientele principale ale mâncărurilor  –seminţele, legumele şi fructele într-o mare varietate, s-a observat modul de preparare sănătos al mâncărurilor din Anatolia. Este de remarcat că orezul este consumat zilnic, împreună cu alte legume, carnea –de pasăre şi de vită-în cantităţi foarte mici, deserturile  sănătoase sunt în special fructele din zonă şi –după fiecare masă- paharul de ceai.

A parta zi a fost rezervată vizitei la muzeul satului din Beypazari, foste case locuite din cele mai vechi timpuri, amenajate  acum ca muzeu  astfel încât vizitatorul să poată trăi momente cum  au trăit  strămoşii poporului turc, de la felul cum păstrau legumele şi fructele, cum le deshidratau şi le conservau pentru sezonul rece, cum îşi amenajau spaţiul familial, cum se îmbrăcau şi cum îşi realizau în familie tot ce aveau nevoie-hrana, hainele pentru toţi, vesela etc.
A cincea zi a vizitei a avut ca punct culminant ,, Bucătăria internaţională’’-fiecare  echipă parteneră a preparat în faţa cadrelor didactice , a părinţilor  şi a copiilor mâncăruri tradiţionale din ţara natală. Mamele copiilor  au fost extrem de interesate să afle reţetele, să guste, să –şi noteze modul de realizare a unor mâncăruri simple, sănătoase şi foarte gustoase din alte ţări. A fost o activitate foarte plăcută, reuşită şi eficientă pentru toţi participanţii pe măsură.  S-a concluzionat că mâncarea tradiţională turcească  este foarte sănătoasă pentru  copii din toată Europa, iar părinţii din Turcia au fost interesaţi, la rândul lor  să diversifice alimentaţia  copiilor cu reţetele alese prin degustare .
In încheierea  vizitei s-au reluat discuţiile privind progresul proiectului până la mobilitatea din România  din 13. 04.2016-19.04.2016.

De remarcat sunt observaţiile făcute asupra sistemului de organizare a învăţământului preşcolar în Turcia: grupele au maxim 20 de copii, copiii învaţă în 2 schimburi primul schimb de la 8 la 12 cu educatoarea lor , iau micul dejun si prânzul pregătit la grădiniţă , toate utilităţile, rechizitele, mesele sunt gratuite –de la guvern, clasele sunt dotate cu aparatură modernă, proiector, calculator mobilier modern, meniul este gândit şi decis de director educatoare şi bucatar, nu au cadru medical,  nici contabil , educatoarele au cursuri de prim ajutor şi contabilitate făcute în universitate. A doua grupă vine la grădiniţă la ora 13, are acelaşi program instructiv-educativ până la ora 18 , programul de după-amiază este ales de părinţi în funcţie de programul familiei. Deosebit de prezentă este familia în grădiniţă, săptămânal se organizează discuţii cu toţi părinţii în fiecare grupă , copiii sunt implicaţi în tot felul de activităţi gospodăreşti-inclusiv spălarea propriei vesele după ce a luat micul dejun.

Felicităm echipa de la Sincan Lale Anaokulu, Ankara, Turcia  pentru organizarea unei vizite de lucru de înaltă calitate, în ciuda evenimentului tragic care s-a întâmplat în această perioadă în oraşul lor, starea de bine , de lucru în echipă, de prietenie şi afecţiune pentru fiecare participant  a fost  permanent prezentă.