Airbagurile sunt principalul sistem de siguranta a pasagerilor care trebuie sa existe pe orice automobil. Daca s-a intamplat sa-ti salveze viata, atunci stii cat sunt de importante, dar precis nu ai aflat inca totul despre airbaguri.
Cu toate ca automobilismul are o istorie destul de indelungata, airbagurile au aparut tarziu si n-au fost mereu prea eficiente. Din fericire, azi ele se regasesc pe orice autoturism nou si sunt cele care fac diferenta dintre viata si moarte in cazul unor accidente infioratoare.
Ce nu stiai despre airbaguri
Primul accident violent intre doua automobile echipate cu airbaguri s-a produs intre doua Chrysler LeBaron. Ambii soferi au supravietuit datorita airbagurilor.
Prima masina care a fost dotata cu airbag pentru pasager a fost Mercury Monterey, din 1972.
General Motors a “cochetat” cu airbagurile inca din anii ‘70 si se pare ca erau foarte durabile. Institutul de Asigurare a Sigurantei pe Autostrazi (SUA) a sugerat integrarea lor la Chevrolet Impala. Cateva decenii mai tarziu, in timp ce aceste masini devenisera adevarate epave pe roti, airbagurile de la GM inca functionau perfect.
Prima masina dotata cu airbaguri duale a fost un Porsche 944 Turbo din 1987.
Te-ai intrebat vreodata de ce se umfla airbagurile atat de repede incat nici nu iti dai seama? Daca airbagul ar avea chiar si cateva fractiuni de secunda intarziere atunci cand se deschide, cu siguranta ai suferi rani grave sau chiar ai muri. Vezi in clipurile de mai jos ce s-ar intampla.
Tot General Motors a introdus pentru prima data airbagul central (intre sofer si pasager) ca sa te protejeze atunci cand masina e lovita puternic din lateral. Airbagul central are rolul de a nu te lovi (prea tare) de pasagerul din dreapta si de cotiera.
Brevetul pentru inventarea airbagului apartine americanului John W. Hetrick, in anul 1952. A fost nevoie de 20 de ani ca sa se constientizeze importanta airbagului pentru siguranta pasagerilor.