Anunt important pentru toti soferii

0
85

Autoritatile intentioneaza sa inlocuiasca timbrul de mediu cu o taxa pe consumul de combustibil, care sa fie de aproximativ 2 lei pe fiecare plin, la care sa se adauge o impozitare diferentiata a masinilor in functie de norma de poluare a motorului, a anuntat joi ministrul Mediului, Cristiana Pasca Palmer.

„Da, timbrul de mediu este ilegal, cum au fost si toate celelalte dinainte. Asa a fost declarat de catre Curtea Europeana de Justitie, dar timbrul actual mai are o problema, si anume faptul ca el nu taxeaza corect poluarea. Ar trebui sa fie un timbru de poluare care sa taxeze poluarea pe principiul ‘Poluatorul plateste’. Din punctul meu de vedere, si asta este ceea ce am discutat la nivelul Grupului de lucru, acest timbru de mediu in forma actuala trebuie abrograt, dar trebuie inlocuit cu altceva. Una dintre variantele pe care noi am luat-o in calcul si pe care Ministerul Mediului a propus-o Grupului de lucru a fost o taxare a consumului de combustibil, si atunci fiecare este taxat echitabil in functie de cat ruleaza, cat consuma. Vorbim despre un pachet in doi piloni: pe de o parte, taxarea combustibilului folosit cu o suma mica, undeva la 2 lei pe fiecare plin de combustibil, si pe de alta parte, o impozitare diferentiata a autovehiculelor in functie de norma de poluare a motorului. Asta este propunerea noastra, dar Parlamentul este suveran si va decide daca se ia in considerare aceasta propunere sau nu”, a explicat ministrul Mediului, in marja editiei a XIV-a a Salonului Auto Bucuresti si Accesorii de la Romaero Baneasa.

In context, Cristiana Pasca Palmer s-a declarat surprinsa de propunerea liderului PSD, Liviu Dragnea, prin care se solicita eliminarea timbrului de mediu, aratand ca acest tip de taxa a fost instituit in 2013, in timpul guvernarii social-democrate.

„Poate ati vazut, recent, aceasta propunere la Parlament a domnului Dragnea de a da o lege prin care sa se taie practic 102 taxe. Din pacate, si timbrul de mediu a fost inclus pe aceasta lista. Pentru mine, este o decizie justificata daca ne gandim doar la principiul ca trebuie sa reducem taxele pentru populatie, dar pe de alta parte eliminarea timbrului de mediu in forma actuala fara sa punem altceva in loc ar avea consecinte nefaste pentru institutia Fondului de Mediu din care finantam toate aceste programe — Programul ‘Rabla Clasic’, Programul ‘Rabla Plus’ si celelalte programe pe care le-am lansat anul acesta, cum ar fi ‘Casa Verde’. Vorbim despre 1,2 miliarde de lei pentru care avem programe in derulare. Timbrul de mediu este o sursa foarte importanta de venit la Fondul de Mediu, asigura 45% din bugetul acestuia. Timbrul este ilegal, intr-adevar, dar mi s-a parut curios ca se doreste renuntarea la aceasta taxa, pentru ca acesta, cum a fost instituit in 2013, a fost instituit de guvernarea PSD, venind cu argumentarea ca avem nevoie de a lua masuri pentru a imbunatati calitatea aerului si a taxa, realmente, poluarea. Tocmai de aceea mi se pare curios sa tocmai din partea PSD-ului sa vina aceasta propunere de a taia timbrul de mediu”, a spus oficialul, potrivit Agerpres.

Totodata, Pasca Palmer a subliniat faptul ca, in prezent, se lucreaza la un punct de vedere referitor la propunerea de eliminare a timbrului de mediu, considerand ca in forma sa actuala aceasta taxa trebuie eliminata, dar in acelasi timp inlocuita cu altceva.

„Sigur, aici sunt foarte multe lucruri de luat in seama si din punct de vedere economic, si din punct de vedere al posibilului impact pe care o astfel de masura ar putea sa o aiba pe alte zone economice. In clipa de fata, lucram la un punct de vedere pentru Legea Dragnea, in care vom spune foarte clar ca, sigur, ca principiu, suntem de acord ca fiscalitatea trebuie redusa, suntem de acord ca timbrul de mediu ar trebui sa fie, in forma lui actuala, eliminat, dar asta nu se poate face fara a pune in loc altceva pentru ca vor fi consecinte foarte grave. Pe de alta parte, rambursarea taxelor de mediu pe care cetatenii au cerut-o se face tot din bugetul Fondului de Mediu. Eliminand timbrul de mediu, noi nu vom mai avea, practic, niciun fel de taxare a poluarii. Or, asta va duce la o crestere si mai mare a problemei aerului, unde deja suntem intr-o situatie de pre-infringement. Lucrurile trebuie analizate la nivel sistemic, nu doar asa printr-o decizie electorala, pentru ca poti sa dai impresia ca repari o situatie, dar de fapt sa creezi mult mai multe probleme in alta directie. Eu sper sa existe o analiza foarte serioasa si, dincolo de faptul ca suntem intr-o campanie electorala, sa se analizeze pe larg consecintele tuturor acestor masuri. Intrarea Romaniei intr-un infringement va insemna sanctiuni de pana la 200.000 de euro pe zi, pe care le vom suporta cu totii”, a mentionat ministrul Mediului.

La inceputul lunii iunie 2016, Curtea Europeana de Justitie (CEJ) s-a pronuntat in cazul unei cereri de decizie preliminara formulata in temeiul articolului 267 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene (TFUE) de Curtea de Apel Cluj (Romania), prin decizia din 24 noiembrie 2014, primita de Curte la 18 decembrie 2014, in procedura Vasile Budisan impotriva Administratiei Judetene a Finantelor Publice Cluj.

Conform Hotararii CEJ, aceasta cerere a fost formulata in cadrul unui litigiu intre Budisan, pe de o parte, si Administratia Judeteana a Finantelor Publice Cluj, pe de alta parte, cu privire la o taxa pe care Budisan a trebuit sa o plateasca pentru a inmatricula in Romania un autovehicul rulat provenit dintr-un alt stat membru.

„Articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul ca: nu se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe autovehicule care se aplica autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru si autovehiculelor deja inmatriculate in statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri in acelasi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urma; se opune ca statul membru respectiv sa scuteasca de aceasta taxa autovehiculele deja inmatriculate pentru care a fost platita, dar nu a fost restituita o taxa in vigoare anterior declarata incompatibila cu dreptul Uniunii”, se arata in decizia CEJ.

Potrivit datelor oficiale, in perioada 1 ianuarie — 31 martie 2016, suma colectata la Fondul pentru mediu din taxa de timbru pentru autovehicule s-a ridicat la 168 milioane de lei.

La jumatatea lunii aprilie, ministrul Mediului, Apelor si Padurilor, Cristiana Pasca Palmer, anunta, intr-o conferinta de presa, ca aproximativ un milion de romani care au achitat taxa auto in perioada 2007 — 2013 vor putea beneficia de restituirea sumelor achitate printr-o cerere in acest sens depusa la unitatile teritoriale ale Fiscului, iar banii urmeaza sa fie primiti esalonat in cinci ani. Initiativa survine ca urmare a unui Ordin comun semnat intre MMAP si Agentia Nationala pentru Administrare Fiscala (ANAF).

Sumele care se vor restitui cetatenilor vor fi calculate cu dobanzile aferente din ziua platii taxei pana in ziua restituirii integrale, actualizate cu indicii de inflatie, a subliniat Palmer. Plata restituirilor se face de la bugetul de stat, prin ANAF, pentru taxa platita intre 2007 si 2008, si de la bugetul Fondului de Mediu pentru perioada 2008 — 2013, in functie de autoritatea care a incasat la vremea respectiva sumele respective. Conform procedurilor actuale, cererea de restituire trebuie sa fie insotita de un dosar care sa contina cateva documente, printre care si pe cel care atesta faptul ca taxa s-a platit si copia cartii de identitate a autovehiculului pentru care s-a achitat acea taxa.

Taxa auto pentru autovehicule la prima inmatriculare a fost introdusa pentru prima data la 1 ianuarie 2007, imediat dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. La acea vreme, taxa de prima inmatriculare se calcula in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii.

Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a fost modificata, iar Guvernul a scazut valoarea acesteia cu o treime. De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie si la reinmatricularea masinilor inregistrate in Romania inainte de 1 ianuarie 2007, dar si pentru cei care aduceau masini din Vest. Incepand cu 30 ianuarie 2012, taxa este suspendata pana la 31 decembrie 2012, iar persoanele care platisera deja urmau sa primeasca banii inapoi.

Din 15 martie 2013 intra in vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto este calculata exclusiv pe baza emisiilor de CO2, inscrise in cartea de identitate a masinii.

Timbrul de mediu se aplica pentru autovehiculele din categoria M1, M2, M3, cu precizarea ca pentru categoria de autoturisme cu norma de poluare Euro 5, Euro 4 si Euro 3 formula ia in calcul in proportie 100% emisia de CO2, iar pentru autoturismele cuprinse in normele de poluare non-euro, Euro 1 si Euro 2 se aplica actuala formula prevazuta prin Legea 9/2012, ce ia in calcul capacitatea cilindrica. Pe de alta parte, taxa creste pentru masinile Euro 3 si Euro 4 in cazul versiunilor diesel.