Brandurile româneşti pot fi un exemplu pentru antreprenorii din Republica Moldova, care trebuie să aibă curaj să creeze propriile branduri, să-şi clădească o poziţie bună pe piaţa locală şi mai apoi să iasă cu produsele pe pieţele internaţionale – aceasta este una dintre concluziile conferinţei „Republica Moldova – România. Investiţii, comerţ, finanţare“, organizată la Chişinău de Ziarul Financiar împreună cu Banca Transilvania, Victoriabank şi EY România.
„Voi exportaţi brandul românesc Dacia şi a fost o mişcare inteligentă să atrageţi un investitor străin la fabrică. Noi, în Republica Moldova, trebuie să facem ceva pentru că rămânem fără resursa cea mai importantă – oamenii. Noi suntem în căutarea unei soluţii astfel încât să trecem de la modelul de export al oamenilor la cel de a importa tehnologie şi la a exporta produse şi servicii. Noi trebuie să depăşim propria condiţie, propriile frontiere. Nu putem fi campioni dacă ne limităm gândirea la piaţa locală“, a spus Valeriu Lazăr, CEO al companiei de consultanţă Business Intelligent Services, unul dintre cei mai mari jucători din acest sector din Republica Moldova. El este unul dintre cei mai importanţi antreprenori din Republica Moldova, o piaţă un PIB de 7 mld. euro şi circa 30.000 de companii. Exporturile Republicii Moldova se situează la circa 2 mld. euro anual, România fiind principala destinaţie a produselor moldoveneşti. Cu toate acestea, tot mai multe companii din România decid să investească în Republica Moldova.
„România deţine locul unu după numărul de societăţi înregistrate în Republica Moldova, respectiv 1.690 de societăţi, şi locul cinci după valoarea capitalului, adică circa 42 de milioane de dolari americani în mai anul acesta“, a spus Daniel Ioniţă, ambasadorul României în Republica Moldova.
Printre cele mai importante businessuri cu acţionariat românesc care s-au decis să investească în Republica Moldova se numără Teraplast, Arabesque sau Banca Transilvania, care a devenit acţionar al Victoriabank, una dintre cele mai mari bănci ca active de peste Prut. „Ne bucurăm să vedem multe businessuri româneşti, care sunt şi clienţi ai noştri în România, că sunt prezente şi în Republica Moldova.
Avem planuri ambiţioase pentru Republica Moldova, dar asta implică şi o anumită responsabilitate“, a spus Omer Tetik, CEO al Băncii Transilvania.
Mediul de business din Republica Moldova este la început de drum, având în vedere că cea mai mare companie locală are afaceri de circa 70 mil. euro, băncile încep să contureze servicii cât mai apropiate de nevoile companiilor, însă instrumentele care facilitează plăţile încă lipsesc.
„Ca să ajungem la programe de tip Start-Up nation trebuie să avem mai întâi cultură antreprenorială în Republica Moldova. Trebuie să existe dorinţa tinerilor să rămână în ţară, să facă business, dar trebuie să vadă şi o dorinţă din partea politicului şi a mediului de afaceri de a-i sprijini. La momentul acesta cred că există o ruptură undeva“, a spus şi Bogdan Pleşuvescu, preşedintele Victoriabank. El consideră că trebuie să existe şi o mai mare transparenţă a companiilor pentru ca relaţiile dintre firme şi bănci să se consolideze.
ZF a încercat să găsească împreună cu mediul de business din Republica Moldova cele mai bune idei pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale şi de business de peste Prut. Totodată, a analizat cât de potrivite sunt programele de susţinere a micilor afaceri care se desfăşoară în România pentru mediul din Republica Moldova.
Unul dintre sectoarele economice unde Republica Moldova a reuşit să meargă în ritm cu trendurile internaţionale este industria IT, acolo unde sunt şi unele dintre cele mai mari salarii, la fel ca în România. „România pentru IT-ul din Moldova este un fel de tutore. România, datorită dezvoltării mai rapide a sistemului IT, are un capital intelectual mai mare decât Republica Moldova. Uneori Moldova nu face faţă din cauza lipsei de know-how. De multe ori, companiile româneşti vin să facă parteneriate. Unele proiecte s-au putut realiza doar cu ajutorul companiilor româneşti. Din România a venit acest trend de a educa specialiştii în interiorul companiei”, a declarat Eugen Moşanu, director comercial al Bass Systems, integrator de soluţii de business. Tot România este un exemplu şi pentru piaţa de curierat din Republica Moldova, unde Sergiu Chircă, CEO al retailerului online Elefant.ro, spune că lipseşte o companie precum FAN Courier, liderul pieţei din România. Cum vede Sergiu Chircă viitorul antreprenoriatului din Republica Moldova?
„Odată cu venirea unui nou jucător în sistemul financiar ne aşteptăm ca această tranzacţie (prin care Banca Transilvania a devenit acţionar al Victoriabank – n.red.) să creeze un mare interes pentru această piaţă unde să vină şi jucători din zona de investiţii, fonduri de private equity pentru că antreprenorii au nevoie de astfel de servicii. Având un profil mai mare de investitori în economie, creşte şansa antreprenorilor de a se dezvolta”, este de părere managerul.
sursa: zf.ro