Noutati in educatie: Norma micsorata la profesorii cu vechime, doctorat cu frecventa redusa

0
99

Norma didactica micsorata cu 2 ore pe saptamana, pe acelasi salariu, pentru profesorii cu peste 25 de ani vechime si grad didactic I, doctorat cu frecventa redusa si posibilitatea inscrierii in universitati peste cifra de scolarizare sunt cateva dintre noutatile din invatamant, valabile din toamna.

 Aceste noutati au fost introduse de Ministerul Educatiei Nationale (MEN) ca modificari si completari la Legea educatiei, adoptate de Guvern, prin ordonanta de urgenta, la 26 iunie si publicate in Monitorul Oficial.

Potrivit conducerii MEN, prin aceasta ordonanta au fost corectate o serie de erori si de prevederi insuficient de bine fundamentate din Legea educatiei. „Fara a face niciun fel de rabat de la standardele de calitate si performanta, acest act normativ este expresia unei politici publice care vizeaza modernizarea si dezvoltarea graduala a sistemului de educatie. Prevederile ordonantei au fost solicitate in mod repetat si discutate cu reprezentantii sindicatelor, ai parintilor, ai elevilor si studentilor, cu cadrele didactice implicate. Ele vin in sprijinul profesorilor si al beneficiarilor sistemului de invatamant. Noile masuri se vor aplica incepand cu 1 septembrie 2014, asigurand predictibilitate sistemului”, explica oficialii ministerului, intr-un comunicat remis, miercuri, agentiei MEDIAFAX.

O parte a modificarilor aduse Legii educatiei se refera la absolventii de liceu care nu au luat bacalaureatul. Astfel, se introduce posibilitatea organizarii celei de-a treia sesiuni de bacalaureat, pentru cei care nu au promovat examenul in anii precedenti. De asemenea, apare posibilitatea de a pregati absolventii de clasa a XII-a care nu au promovat bacalaureatul, prin meditatii institutionalizate, care pot fi organizate in licee sau institutii de invatamant superior. „Pentru prima data li se acorda sprijin concret acestor elevi. Plata profesorilor va putea fi asigurata fie din finantarea de baza, fie din alte surse de finantare, precum programe pe fonduri structurale accesate de minister”, spun reprezentantii institutiei.

O alta noutate vizeaza posibilitatea prelungirii invatamantului profesional, peste limita de trei ani, daca agentul economic organizator al programului considera necesara aceasta masura. O asemenea situatie va fi reglementata printr-un ordin de ministru referitor la structura planului de invatamant.

De asemenea, parte a invatamantului tertiar, non-universitar, invatamantul postliceal poate fi organizat in scoli postliceale/colegii postliceale, in cadrul liceelor cu personalitate juridica sau in cadrul institutiilor de invatamant superior acreditate.

Ordonanta vizeaza si programul „A doua sansa”, adresat persoanelor care nu au frecventat scoala sau care au abandonat scoala si au depasit limita de varsta pentru incadrarea in invatamantul obligatoriu. Acest program se extinde pe toate nivelurile de invatamant preuniversitar obligatoriu, nu doar la nivel gimnazial, asa cum in mod gresit era specificat in Legea educatiei, a explicat Ministerul Educatiei Nationale (MEN).

Acelasi act normativ prevede ca elevii nu vor mai fi obligati sa plateasca pentru eliberarea actelor de studii.

Pe de alta parte, norma didactica pentru cadrele didactice cu o vechime in invatamant de peste 25 de ani, cu gradul didactic I, si cele din corpul profesorilor mentori se poate reduce cu doua ore, saptamanal (de la 18 la 16 ore), fara diminuarea salariului.

In ordonanta este stipulat si faptul ca anual, la nivelul unitatii de invatamant preuniversitar, se realizeaza evaluarea personalului didactic de predare si didactic auxiliar, in baza unei metodologii stabilite de MEN, iar titularizarea cadrelor didactice se face pe baza unui concurs organizat de inspectoratele scolare, cu metodologie elaborata de MEN.

Ordonanta de modificare si completare a Legii educatiei aduce noutati si in invatamantul universitar. Astfel, studentii care intra in sistemul de invatamant superior romanesc, in baza unor acorduri internationale, vor avea posibilitatea inmatricularii si dupa 1 octombrie, in cazuri exceptionale. De asemenea, universitatile isi vor putea, astfel, suplimenta locurile cu pana la 10% din capacitatea de scolarizare. Potrivit oficialilor MEN, o astfel de procedura exista in toate universitatile din strainatate.

Actul normativ reglementeaza si doctoratul cu frecventa redusa. „Aceasta forma de invatamant ii are in vedere pe doctoranzii care, in acelasi timp, au un loc de munca (in prezent, sunt multi doctoranzi in aceasta situatie) si nu pot participa la toate activitatile didactice aferente, asa cum o fac aceia de la locurile bugetate sau care beneficiaza de burse. Forma de invatamant doctoral cu frecventa redusa exista si in universitati celebre din occident”, a precizat MEN.

In vederea cresterii performantelor, institutiile de invatamant superior pot infiinta, singure sau prin asociere, societati comerciale, fundatii, asociatii sau unitati de invatamant preuniversitar, cu aprobarea Senatului universitatilor si in conditiile legii, prevede aceeasi ordonanta.

Noutatile clarifica si modul de functionare a Consiliului de Administratie la nivelul unitatilor de invatamant. Astfel, presedintele Consiliului de Administratie va fi directorul, iar la sedintele acestuia vor fi invitati reprezentanti ai sindicatelor. Dupa caz, daca tematica sedintei o va cere, vor fi prezenti si reprezentanti ai elevilor.

Ordonanta are in vedere si deblocarea procesului decizional in Consiliul de Administratie. Astfel, deciziile vor putea fi luate si in prezenta a jumatate plus unu din membri, in acest caz fiind necesar votul a doua treimi din membrii Consiliului de Administratie. Potrivit MEN, aceasta completare a legii a fost necesara ca urmare a faptului ca in multe unitati de invatamant nu se putea constitui Consiliul de Administratie, conform prevederilor initiale din Legea educatiei.

Acelasi act normativ reglementeaza numirea directorilor. „Formula prevazuta de ordonanta asigura un echilibru intre corpul profesoral, Consiliul de Administratie al unitatii de invatamant, autoritatile locale, reprezentantii parintilor si inspectoratul scolar. Inspectoratul scolar are obligatia sa coordoneze procesul de ocupare a posturilor de conducere, dar in comisie exista numai un reprezentant al inspectoratului. Ceilalti membri sunt desemnati de Consiliul profesoral, Consiliul de Administratie al scolii si autoritatile locale. Aceasta formula a fost discutata si acceptata de toate partile implicate”, arata MEN.