In urma cu 2 zile, pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne, respectiv pe site-ul Ministerului Transporturilor, au fost publicate spre dezbatere publica doua proiecte legislative care, in caz de aprobare si adoptare, ar putea avea un impact relativ important pentru soferi.
I. Pe data de 22 iulie 2014 a fost supus dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne un nou proiect de modificare a Codului Rutier (Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata) care are ca obiect lamurirea si redefinirea unor termeni sau expresii, corelarea legislatiei nationale cu directivele europene in ceea ce priveste permisul de conducere, bazat pe un model unic european si precizarea unor conditii de eliberare a acestuia, corelarea si echivalarea unor categorii de permise de conducere pe drumurile publice, realizarea unei norme de trimitere la prevederile Codului de procedura penala care stabilesc unele conditii cu privire la recoltarea mostrelor biologice, in cazul conducerii unui vehicul de catre o persoana aflata sub influenta bauturilor alcoolice sau a altor substante, completarea listei institutiilor medicale unde se recolteaza probele biologice, anumite situatii de suspendare sau anulare a permisului de conducere in raport cu noua legislatie penala.
A. Proiectul de modificare a Codului Rutier revizuieste definitia „autovehiculului” in concordanta cu Directiva 126/2006/CE, facand precizarea concreta ca reprezinta „orice vehicul echipat cu motor de propulsie, utilizat in mod obisnuit pentru transportul persoanelor sau marfurilor pe drum sau pentru tractarea, pe drum, a vehiculelor utilizate pentru transportul persoanelor sau marfurilor. Vehiculele care se deplaseaza pe sine, denumite tramvaie, precum si tractoarele agricole sau forestiere, nu sunt considerate autovehicule. Troleibuzele sunt considerate autovehicule”.
Totodata este prevazuta definirea „tractorului agricol sau forestier” prin comasarea elementelor vizate de definitia „tractorului” si a „tractorului rutier”, precum si prin preluarea criteriilor stabilite de Directiva 126/2006/CE.
B. Regimul inmatricularilor permanente sau temporare este, de asemenea, redefinit. Astfel, „Autovehiculele, remorcile si tractoarele agricole sau forestiere se inmatriculeaza permanent sau temporar la autoritatea competenta in a carei raza teritoriala proprietarii isi au domiciliul, resedinta ori sediul, in conditiile stabilite prin reglementarile in vigoare.” In cazul in care acestea se afla in dotarea unor institutii publice precum armata, MAI sau SRI, pot fi inmatriculate la aceste institutii, dar si la autoritatile civile. In privinta tramvaielor, troleibuzelor, vehiculelor cu tractiune animala si a tractoarelor agricole sau forestiere care nu necesita inmatricularea, acestea se inregistreaza de catre consiliile locale, care tin si evidenta acestora.
C. Una dintre cele mai importante modificari pe care o preconizeaza acest proiect priveste permisele de conducere eliberate in Romania. Coreland dispozitiile Codului Rutier cu cele ale Directivei 126/2006/CE, noile dispozitii isi propun redefinirea si detalierea criteriilor care stabilesc regimul juridic al „resedintei normale”. Astfel, pentru ca o persoana sa poata solicita si obtine (in urma unui examen) un permis de conducere trebuie sa aiba domiciliul sau resedinta in Romania sau sa poata dovedi ca se afla la studii in Romania de minim 6 luni. Pentru inlaturarea oricaror situatii de ambiguitate sau interpretare, proiectul detaliaza ce presupune pentru o persoana domiciliu sau resedinta in Romania:
– Locuieste in mod obisnuit cel putin 185 de zile din fiecare an calendaristic la o adresa din Romania datorita unor legaturi personale sau profesionale ori altor legaturi stranse cu adresa respectiva, sau
– Revine periodic la o adresa din Romania datorita unor legaturi personale cu adresa respectiva, desi locuieste alternativ in locuri diferite, situate in doua sau mai multe state membre, intrucat legaturile sale profesionale sunt intr-un loc diferit de cel al legaturilor personale, sau
– Locuieste la o adresa din Romania pentru indeplinirea unei activitati sau misiuni pe o durata determinata, desi locuieste alternativ si in alte locuri diferite, situate in doua sau mai multe state membre ale Uniunii Europene ori Spatiului Economic European sau in Confederatia Elvetiana.
Pentru a face dovada acestor situatii, persoana care solicita eliberarea unui permis de conducere din partea autoritatilor romane trebuie sa prezinte urmatoarele documente:
– Documente prevazute de actele normative care reglementeaza domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani, libera circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si a cetatenilor Confederatiei Elvetiene sau regimul strainilor in Romania,
– Emise de institutia/institutiile de invatamant, acreditata/acreditate in conditiile legii, care sa ateste ca persoana urmeaza studii in Romania de cel putin 6 luni;
– Alte documente justificative, dupa caz.
Proiectul face doua precizari importante: pe de o parte, participarea la studii intr-o universitate/scoala din Romania nu implica transferul domiciliului sau a resedintei in Romania (de aceea intervine si conditia aflarii la studii de cel putin 6 luni, la momentul aplicarii pentru permis), pe de alta parte aplicarea se refera strict la procedurile legate de permisele de conducere, nu si de inmatricularea autovehiculelor si a remorcilor.
O modificare importanta priveste si revizuirea corelarii dintre categoriile de permise de conducere, in sensul in care permisele de conducere eliberate pentru categoriile A, B, C sau D sunt valabile pentru categoriile A1, A2, B1, C1, respectiv D1 (cele eliberate pentru categoria A sunt valabile si pentru categoriile A1 si A2, cele B sunt valabile pentru B1, C pentru C1 si D pentru D1). Totodata, permisele de conducere eliberate pentru una dintre categoriile B, BE, C sau CE sunt valabile si pentru categoria Tr (tractor), in anumite cazuri specifice iar permisele de conducere eliberate pentru categoriile D sau DE sunt valabile si pentru vehiculele din categoria Tb (troleibuz).
E. Proiectul de modificare a Codului Rutier aduce o modificare foarte importanta si in privinta raportarii la noua legislatie penala. In situatia in care, in urma unei hotarari judecatoresti definitive de condamnare a fost dispusa anularea permisului de conducere, dar odata cu intrarea in vigoare a Noului Cod Penal (de la 1 februarie 2014) fapta penala in baza careia s-a dispus anularea nu mai este prevazuta, titularul permisului anulat poate obtine o hotarare de constatare in baza careia se va putea inscrie la examenul pentru obtinerea unui nou permis. Mai mult, daca masura anularii nu a fost dispusa concret pana la data depunerii cererii, titularul poate obtine direct restituirea permisului. Atentie, constatarea inexistentei faptei penale in Noul Cod Penal se face prin actiune in instanta, cu invocarea art. 4 (legea penala cea mai blanda), iar prezentarea la examen sau depunerea cererii de restituire vor fi posibile numai dupa ce hotararea ramane definitiva.
F. Alta modficare foarte importanta vizeaza recoltarea probelor biologice. Proiectul propune completarea listei institutiilor medicale unde se recolteaza mostre biologice cu doua categorii: unitati de asistenta medicala autorizata, respectiv ambulante ori autospeciale cu aceasta functie apartinand Serviciului mobil de urgenta. Concret, daca situatia de la fata locului o permite, recoltarea de probe biologice se va putea face si de catre ambulante, pentru obtinerea mai fidela si mai rapida a rezultatelor.
Recoltarea de probe biologice insa se va face cu raportarea necesara la art. 190 alin. (8) din Codul de Procedura Penala, adica „recoltarea de probe biologice se efectueaza din dispozitia organelor de constatare si cu consimtamantul celui supus examinarii, de catre un medic, asistent medical sau de o persoana cu pregatire medicala de specialitate, in cel mai scurt timp, intr-o institutie medicala, in conditiile stabilite de legile speciale”.
Acesta este primul proiect de modificare a Codului Rutier initiat de MAI in anul 2014, dupa ce anul trecut au existat 3 proiecte care nu au reusit sa fie adoptate nici macar in formele modificate ulterioare dezbaterilor publice. Reamintim ca in mod direct, OUG 195/2002 nu a mai fost modificata din noiembrie 2012, dar in cursul anului 2013 a suferit modificari prin legea de punere in aplicare a Codului de Procedura Penala (nr. 255/2013).
II. Tot in data de 22 iulie a.c. pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost lansat in dezbatere un proiect de modificare a Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere.
Cu toate ca textul proiectului de modificare nu are decat un singur paragraf, urmarile sale nu vor fi lipsite de ecouri. Conform proiectului, de amenzi cuprinse intre 1.000 lei si 5.000 lei sunt pasibile si persoanele fizice sau juridice care transporta cu autoturisme fara respectarea prevederilor articolului 7 din lege, care prevede ca transportul in regim de taxi sau de inchiriere se poate executa numai de transportatori autorizati.
Potrivit notei de fundamentare, adoptarea acestei ordonante de urgenta reprezinta o masura in sensul eliminarii practicilor ilicite in activitatile de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor, fiind o masura directa pentru:
– Eliminarea efectelor negative majore asupra activitatii economice a intreprinderilor autorizate;
– Eliminarea efectelor create asupra bugetului de stat prin diminuarea veniturilor incasate ca urmare a neplatii taxelor si impozitelor aferente activitatilor de transport rutier neautorizate desfasurate de catre persoane fizice sau juridice;
– Eliminarea riscurilor ce privesc siguranta circulatiei rutiere ca urmare a efectuarii unor activitati de transport rutier de persoane neautorizate;
– Eliminarea concurentei neloiale pe piata transportului rutier de persoane efectuat prin utilizarea neautorizata a autoturismelor.
Daca in teorie aceasta masura pare indreptatita, concret, posibilitatea de a proba situatia in care un transport de persoane este ilicit devine complicata si poate duce la abuzuri. In multe situatii, in cadrul activitatilor de transport autorizate numarul de bilete de transport eliberate este inferior numarului real de calatori, reprezentand o forma de evaziune fiscala. Pe de alta parte, exista destule situatii concrete in care transportul de persoane efectuat cu masini proprietate privata poate fi considerat o practica ilicita, in realitate fiind vorba de persoane care circula impreuna pe baza unor relatii personale (rude, vecini, colegi de serviciu) si care s-au asociat in vederea reducerii costurilor carburantilor si economiei de timp. Consideram, deci, ca pe aceasta cale impactul acestui proiect va fi mai degraba negativ, mai ales in lipsa unor prevederi care sa identifice si detalieze practicile cu adevarat ilicite.
Atentie!
Textele celor doua proiecte pot suferi modificari in urma dezbaterilor publice. Dupa dezbateri, ministerele care au elaborat proiectele le trimit pentru avizare Guvernului si pentru adoptare camerelor parlamentare. Daca vor fi adoptate, isi vor produce efecte numai dupa publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I.