Ministrul Afacerilor Interne, Carmen Dan, a declarat vineri seara, la Antena 3, ca ar dori ca incepand de anul viitor proiectul privind montarea unor camere de inregistrare pe echipamentul politistilor sa fie implementat in toata tara.
"Este un proiect care deja este implementat in Bucuresti si ne dorim sa-l extindem la nivelul intregii tari. Mi-am dorit ca incepand de anul viitor sa putem sa spunem ca, cel putin zona de ordine publica, o avem acoperita din punctul acesta de vedere", a declarat Carmen Dan.
In contextul discutiilor despre pachetul de legi privind intarirea autoritatii politistilor, ministrul a spus ca se urmareste ca politistii sa fie eficienti si sa cunoasca limitele comportamentului dincolo de care este abuzul, precum si o foarte buna reglementare a conduitei pe care trebuie sa o aiba politistul in relatia cu cetatenii.
"Ne dorim sa aiba (politistul – n.r.) o actiune eficienta, ne dorim sa cunoasca foarte bine care sunt limitele comportamentului si atunci cand depaseste acele limite, sa fie constient ca va fi sanctionat pe masura", a precizat ministrul.
Carmen Dan a afirmat ca au fost si voci critice fata de propunerile in cauza, dar "pana la urma dialogul este solutia".
In contextul unor intrebari despre posibilitatea de a fi comise abuzuri de catre politisti, ministrul a raspuns: "Revenind la acest pachet de masuri pe care noi l-am propus, pana la urma as pune intrebarea (…): in ce profesie care tine de domeniul aplicarii legii nu sunt abuzuri? Procurorii nu fac abuzuri, judecatorii nu fac abuzuri?".
Anuntul facut de Ministerul Internelor. Modificari la pasapoartele romanilor
Ministerul Afacerilor Interne supune dezbaterii publice proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, care prevede o serie de modificari legislative privind cresterea valabilitatii pasaportului simplu electronic si clarificarea situatiilor in care poate fi solicitat un pasaport simplu temporar, potrivit unui comunicat de presa.
"Prin proiectul de lege, propunem dublarea termenului de valabilitate a pasaportului simplu electronic de la 5 la 10 ani pentru persoanele cu varsta de peste 25 de ani. Optiunea a tinut cont de faptul ca dupa aceasta varsta, schimbarile de fizionomie sunt mai putin accentuate.
De altfel, in majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene pasapoartele simple electronice au termen de valabilitate de 10 ani.
Pentru copiii cu varsta de pana la 12 ani, pasaportul simplu electronic va fi valabil trei ani, iar pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 12 si 25 de ani va fi valabil 5 ani.
Pentru ca una dintre cauzele cozilor din timpul verii are legatura cu faptul ca un numar mare de cetateni prefera sa solicite un pasaport simplu temporar, propunem limitarea situatiilor in care se poate solicita in regim de urgenta un pasaport temporar.
In prezent, o persoana poate solicita in regim de urgenta un pasaport simplu temporar, valabil doar 1 an, fara a i se cere sa dovedeasca urgenta invocata, ceea ce a incurajat foarte multi cetateni sa opteze pentru acest tip de pasaport atunci cand au uitat sa-si faca din timp documentul de calatorie sau cand nu au dorit sa astepte timpul necesar realizarii unui document electronic.
Prin proiectul de lege propunem ca pasaportul temporar sa fie eliberat in termen scurt (de la doua ore pana la maxim trei zile), cum se intampla in prezent, doar in anumite cazuri, clar reglementate, cu obligatia prezentarii documentelor care dovedesc urgenta, precum:
• situatii obiective in care, din motive de sanatate, familiale sau profesionale, este necesara si urgenta prezenta persoanei pe teritoriul altui stat si nu este timp pentru emiterea pasaportului simplu electronic
• minorul urmeaza sa se deplaseze in strainatate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale sau pentru a urma un tratament medical, fara de care viata ori sanatatea ii este pusa in pericol.
Persoanele care declara ca nu doresc sa li se elibereze un document electronic pot opta pentru un pasaport temporar, care insa le va fi eliberat in termenul legal prevazut pentru eliberarea pasaportului simplu electronic.
Aceste masuri legislative sunt o continuare a masurilor pe care ministrul afacerilor interne Carmen Dan le-a dispus in plan administrativ si care privesc: deblocarea incadrarii a 35 de posturi din sursa externa pentru serviciile de pasapoarte, implementarea unui sistem de programare on line pentru preluarea cererilor de eliberare a pasapoartelor (in prezent acesta fiind functional la nivelul a 34 de judete, finalizarea implementarii acestuia la nivel national fiind stabilita pentru data de 18.12.2017) si prelungirea, la nevoie, a programului de lucru cu publicul, in intervalul orar 8,30 – 18,30 de luni pana vineri cu organizarea activitatii in mod corespunzator, in doua schimburi, in perioadele cu un aflux mare de cereri.
Demersul legislativ va fi insotit si de o campanie de constientizare a cetatenilor care va incepe din aceasta luna in parteneriat cu Ministerul Afacerilor Externe".