Ce se întâmplă cu tichetele de masă în 2022. Sunt noutăți pe care toți românii trebuie să le cunoască după ce o altă lege a intrat în vigoare. Este vorba despre o modificare pe care guvernanții au adoptat-o la finalul anului trecut, printr-o ordonanță de urgență. Tichetele de masă sunt bonuri valorice folosite ca instrument de plată pentru produsele alimentare. Acestea pot fi considerate cheltuială deductibilă, pentru angajat impozitându-se cu 10%.
Tichete de masă 2022. Cum vor fi acordate
Potrivit noii legi, începând din februarie 2022, tichetele de masă, voucherele de vacanţă, tichetele cadou, culturale şi cele de creşă, care sunt acordate salariaţilor de către angajatori, vor fi emise doar în format electronic. Facem precizarea că de acum înainte tichetele nu vor mai fi emis în format tipărit, cu excepția celor care au fost emise până la data de 31 ianuarie 2022. Acestea rămân valabile până la expirare.
Modificarea a fost hotărâtă prin intermediul OUG 130/2021, publicată în Monitorul Oficial pe 18 decembrie 2021. Aceeași ordonanță prevede și o altă schimbare în acordarea tichetelor cadou. Ei bine, începând cu această lună, tichetele cadou vor putea fi oferite doar propriilor angajați, nu și altor categorii de beneficiari (cheltuieli de reclamă și publicitate, studiul pieței, protocol, campanii de marketing).
Amenzi pentru angajatorii care nu respectă noua lege a tichetelor de masă
Amenzile pentru angajatorii care nu se vor conforma cu noua lege se ridică până la 35.000 de lei. Firmele care nu respectă noua ordonanță de urgență vor fi sancționate cu 14 puncte de amendă, iar un punct amendă este un salariu minim brut. În 2022, un punct amendă este de 35.700 de lei, adică 2.550 lei salariu brut x 14.
Tichetele sau bonurile de masă reprezintă, potrivit Legii 142/1998, „o alocație individuală de hrană” pe care firmele o pot acorda angajaților cu contracte de muncă pentru fiecare zi lucrată pe parcursul unei luni calendaristice.
Tichetele de masă sunt deductibile la calculul impozitului pe profit și scutite de contribuțiile patronale și salariale. Acestea se impozitează cu impozitul pe venit, de 10%, conform Ordonanței de Urgență nr. 58/2010 și normelor de aplicare a acesteia privind modificarea și completarea Legii 571/2003.