Malgorzata Rusewicz, președinta Asociației Fondurilor de Pensii Private din Polonia, a explicat, luni, cum încearcă Guvernul polonez instalat după 2016 să reintroducă sistemul privat de pensii după ce fostul Guvern și partid de guvernământ l-au naționalizat în 2014, pentru a plăti datoria publică.
„După ceea ce s-a întâmplat în 2014, nu cred că, de la un moment dat încolo, noul Guvern va decide să facă același lucru (respectiv naționalizarea sistemului de pensii Pilonul II, în Polonia – n.red.). Sunt multe soluții implementate, în prezent, care garantează, că noul sistem (de pensii) este privat și banii sunt proprietate privată”, a precizat Malgorzata Rusewicz, președinta Asociației Fondurilor de Pensii Private din Polonia, în cadrul „The Romanian Capital Market, Evolution and Outlook”, prima ediție a forumului internațional al pieței de capital românești.
Mai exact, în noul act care reglementează sistemul privat de pensii polonez este subliniat că acești bani sunt privați, iar statul nu se poate atinge de ei.
Apărut în 1999, sistemul de pensii Pilon II este aproape naționalizat în Polonia, în prezent, dar Guvernul și partidul instalate după alegerile din 2016 încearcă să îl reintroducă.
Acum șapte ani, Guvernul polonez a redus contribuția la Pilonul II de pensii de la 7,3% la 2,3%, iar în anul următor, în 2013, a urcat-o la 2,8%, după care din 2014 la 2,92%, dar sistemul a devenit opțional.
În plus, acum cinci ani, Guvernul polonez a început să naționalizeze Pilonul II, pentru a acoperi datoria publică – 51% din fondurile acestora au fost transferate către sistemul public de pensii. De asemenea, în același an, le-a fost interzis administratorilor să-și facă publicitate și să investească în titluri de stat, astfel că fondurile Pilon II au devenit fonduri de tip equity. S-a mai stabilit ca fondurile fiecărei persoane să înceapă să fie transferate treptat din Pilonul II către Pilonul I (cel de stat), atunci când mai au zece ani până la pensionare. Denumit „the zipper”, această din urmă măsură, alături de celelalte, echivalează cu o importantă reducere de fonduri pentru Pilonul II.
„Suntem în situația în care oamenii și-au pierdut total încrederea în sistemul de pensii. Când te uiți la diferitele sondaje, făcute de diferite universități, polonezii și-au pierdut total încrederea în sistemul public de pensii, după 2014. Au crezut că banii din sistemul de pensii sunt privați, dar Guvernul i-a luat. Atunci, au început să creadă că autoritățile pot face același lucru și cu banii din depozite”, a subliniat Rusewicz.
Alte consecințe au fost că nu au avut în ce să mai investească sumele, ceea ce s-a văzut în scăderea randamentelor, iar titlurile de stat au început să fie achiziționate de investitorii străini, astfel că autoritățile din Polonia au început să depindă tot mai mult de investitorii privați și datoria publică a crescut cu 4-6% față de cât era înainte. În plus, numărul listărilor a scăzut până la aproape de zero, în condițiile în care Bursa de la Varșovia este cea mai mare din Europa Centrală și de Est, iar anterior atrăgea anual listări de zeci de milioane de euro.
„O altă consecință a fost cea politică: este unul dintre motivele pentru care fostul Guvern și partid au pierdut alegerile – au recunoscut asta. Acum, fostul partid recunoaște că (naționalizarea Pilonului II de pensii) a fost o imensă greșeală. (…) Politicienii gândesc pe termen scurt, doar între tururile de alegeri. Dacă sunt în situația de a colabora cu economiști buni și care au o mare influență asupra lor și care le pot prezenta o imagine mai de ansamblu, le este mai ușor să înțeleagă sau dacă se întâmplă asemenea greșeli cum a fost cea din 2014 în Polonia care a avut o influență extrem de negativă asupra economiei din țara noastră. Pe de o parte, noul Guvern a văzut ce s-a întâmplat și a vrut să schimbe (să revină la sistemul de pensii private – n.red.), iar, pe de altă parte, oamenii s-au arătat frustrați că autoritățile s-au atins de banii lor, de conturile lor și că germanii pot cumpăra case în Polonia, prin intermediul bursei, cu banii din fondurile lor de pensii”, a precizat Rusewicz.
În aceste condiții, reforma sistemului de pensii a fost demarată în 2016 – employee capital programmes (PPK), care este asemănător cu cel din Marea Britanie și Noua Zeelandă. Astfel, de la începutul acestui an, polonezii angajați pot opta pentru următorul plan de pensii: o contribuție anuală între 3,5% și 8% și o deducere de până la 240 de zloți, anual, plus o contribuție din partea statului la intrarea în sistem, de 250 de zloți; 25% din bani pot fi retrași la pensionare, iar restul plătiți în 120 de rate lunare (10 ani); 25% din suma disponibilă poate fi retrasă în caz de boli grave; o parte din contribuție poate fi folosită drept avans, pentru achiziționarea primului apartament; poate fi adăugată o asigurare de viață.
Între iulie și noiembrie 2019, aproximativ 3,3 milioane de polonezi ar trebui să fie înrolați în sistem, respectiv să fie aplicat sistemul de către firmele care au cel puțin 250 de angajați, iar între ianuarie și mai 2020 companiile cu minimum 50 de angajați vor putea să aplice noul sistem, respectiv pentru aproximativ 2 milioane de persoane. Între iulie și noiembrie 2020, în sistem vor putea intra angajații companiilor cu cel puțin 20 de angajați, respectiv 1,1 milioane de persoane, iar între ianuarie și mai 2021, restul de 5,1 angajați ar trebui să fie incluși în PPK.
Președinta Asociației Fondurilor de Pensii Private din Polonia a subliniat că se speră că drept urmare a acestui nou sistem de pensii privat începând de anul viitor să fie reluate listările la bursă, iar în prezent este discutată o nouă strategie pentru piața de capital, strategie care să fie aplicată de anul viitor, când vor fi acumulate primele sume în PPK.