În 2021, lucrurile nu mai sunt ceea ce erau. Nici în industria frumuseții, deși continuă să fie una care ridică cele mai multe bariere între ceea ce este considerat „pentru femei” și „pentru bărbați”. Nu mai vedem reclame pentru parfumuri în care sexul feminin devine un accesoriu de obținut după ce purtați un parfum pentru bărbați, dar există încă o diviziune accentuată între produsele care îi vizează pe ea și pe el.
Și, în timp ce, indiferent de estetica care le înconjoară, s-ar putea susține că pielea masculină are anumite caracteristici care necesită îngrijire diferită, în industria parfumurilor nu există o astfel de diferență, dincolo de preferințele olfactive. Și, nu este posibil ca unui bărbat să îi placă un parfum floral sau unei femei câteva note lemnoase?
Parfumuri bărbați Emag oferte online
Ca și în comportamentul pe care îl învățăm în copilărie, parfumurile pentru bărbați trebuie să fie puternice și cele pentru femei delicate. Dar, în timp ce tot mai multe femei sunt atrase de notele parfumurilor tradițional masculine, în comparație, foarte puțini bărbați ar admite – sau ar cumpăra direct – un parfum care a fost destinat unui unui public feminin.
În 2021, această distincție are din ce în ce mai puțin sens și este clar că este atașată anumitor construcții sociale pe care, la fel ca vechiul „albastru pentru băieți și roz pentru fete”, îl demolăm treptat, dar adevărul este că, de fapt, inițial această diviziune de gen nici nu exista.
„Din punct de vedere istoric, inițial parfumul era lipsit de gen. Putem să ne întoarcem la egipteni, la Renaștere, la Marie Antoinette sau să sărim în anii 1880, când au început să se fabrice primele parfumuri moderne, care pentru prima dată combinau materiale sintetice și naturale. casa Houbigant a lansat Fougere Royale, primul care a inclus un ingredient de origine chimică, și pe care bărbații și femeile l-au cumpărat și folosit”, explică Rodrigo Flores-Roux, membru al Academiei de parfumuri și parfumier senior al casei Givaudan.
După cum spune specialistul, abia mult mai târziu începem să vedem o anumită diferențiere, mai întâi odată cu lansarea lui Jicky de Guerlain, care, deși a fost folosit de bărbați și femei la începutul secolului al XX-lea, fusese botezat ca un diminutiv al lui Jack care, potrivit lui Flores-Roux, „a fost în mod deliberat de gen”. În anii 1920 parfumuri precum L'Heure Bleue sau Mitsouko, ambele de Guerlain, au început să fie comercializate cu o notă mai feminină, dar abia în anii 1950, „parfumurile care au ca scop diferențierea doar pentru domni, precum Habit Rouge, Vetiver de Guerlain sau Pour Monsieu , un parfum Chanel creat pentru bărbați, deși designerul nu a făcut niciodată haine pentru bărbați."
Nu întâmplător, începutul acestei distincții în anii 1950 coincide cu ceea ce începe să fie boom-ul în publicitate. Așa cum explică Flores-Roux, „începe un marketing foarte incipient pentru bărbați, care practic nu exista în mod specific înainte de 1950. Au existat unele arome care le plăceau mai mult bărbaților, cum ar fi lavanda sau mirosul de lemn, de aici și convenția de a face parfumuri pentru bărbați cu aceste tipuri de note, dar nu a fost altceva decât o chestiune publicitară din a doua jumătate a secolului XX. "Mai târziu, în 1966, Christian Dior a lansat primul său parfum pentru bărbați, Eau Savage, iar din anii ’70, „genul a fost mai clar marcat în parfumuri, apărând exemple celebre precum Paco Rabanne sau Polo de Ralph Lauren, care sunt cu siguranță destinate bărbaților."
De fapt, atunci acest termen evoluează și începe să încorporeze nu numai acele parfumuri care s-au caracterizat prin prospețimea lor, ci un nou val de ceea ce acum cunoaștem drept parfumuri de nișă, tot mai popular, precum și parfumuri „pentru toată lumea”. „Apar Prive de Armani, cele ale lui Tom Ford sau gama Les Exclusifs Chanel”, toate lipsite de gen și pozate cu o idee ceva mai luxoasă din spate. În mod curios, acest tip de parfum nu are nicio legătură cu „mirosul curat” din anii 70, ci, dimpotrivă, „sunt destul de puternice și, de asemenea, puțin experimentale. Folosesc note exotice, cum ar fi celebrul oud, care era rar folosit în parfumeria occidentală înainte de lansarea Oud Wood a lui Tom Ford."