Vineri, 27 decembrie 2019, cand Biserica il pomeneste pe Sfantul Apostol, intaiul Mucenic si Arhidiacon Stefan, Preasfintitul Parinte Ignatie, Episcopul Husilor, s-a aflat in mijlocul credinciosilor din municipiul Barlad, oficiind Sfanta Liturghie in biserica „Sfantul Ilie”.
Din soborul slujitorilor a facut parte si parintele protopop Vasile Laiu, care este si paroh al acestei biserici.
In omilia rostita, Parintele Episcop Ignatie a vorbit despre profilul de marturisitor al Sfantului Arhidiacon Stefan:
„Sfantul Stefan este unul dintre cei mai minunati martiri ai Bisericii, model pentru toti martirii din istoria Bisericii.
Il avem drept referinta duhovniceasca pentru ca el a avut un curaj extraordinar de a vorbi, in mijlocul unei multimi ostile, despre Hristos in care El credea cu atata autenticitate si cu atata profunzime.
A-L marturisi pe Dumnezeu intr-o lume ostila, intr-o lume in care totul iti este impotriva, este un indiciu de lucrare deosebita a Duhului Sfant.
Sfantul Stefan a avut curajul extraordinar de a le vorbi evreilor, celor care stiau ca cel din mijlocul lor Il iubeste pe Hristos mai mult decat orice din lumea aceasta.
Nu a capitulat in fata faptului ca este unul singur, ca este minoritar in ceea ce priveste marturisirea lui Hristos si ca ceilalti, care erau de fata, constituiau o majoritate covarsitoare. Oricand se putea astepta ca acestia sa se napusteasca asupra lui si sa-l omoare, ceea ce s-a si intamplat.
Sfantul Arhidiacon Stefan, prin predica sa extrordinara, face o mica recapitulare a istoriei asteptarii lui Hristos, a venirii Lui in lume, a rastignirii si Invierii Lui.
Nu stiu cati dintre noi am avea curajul sa vorbim despre niste realitati ale credintei unor oameni despre care stim ca vor riposta.
In general, suntem foarte precauti in a nu starni ura sau mania celor care stim ca ne asculta. Sfantul Stefan a ignorat acest aspect”.
Preasfintia Sa a insistat asupra importantei faptului de a fi marturisitori ai credintei, inclusiv in mediile ostile manifestarii ei:
„Cand vorbim despre credinta, indiferent cat de lezati s-ar simti cei de langa noi, care poate impartasesc o alta perspectiva, noi trebuie sa avem curajul sa vorbim despre ceea ce noi credem.
Sa nu fim ipocriti si fatarnici. In mediul in care stim ca suntem agreati in privinta viziunii noastre crestine asupra vietii, avem curaj sa vorbim.
In mediile in care stim ca este cineva care s-ar putea sa ne ironizeze, sa ne persifleze, stam foarte precauti, atenti, ca nu cumva cineva sa ne spuna ceva care sa ne raneasca.
Sfantul Arhidiacon Stefan nu a actionat in felul acesta, pentru ca el era plin de Dumnezeu.
Pentru el nu conta absolut nimic, nici imaginea lumii, nici faptul ca cineva s-ar putea sa il jigneasca sau ca viata lui putea fi pusa in pericol.
Pentru el prima credinta, dragostea extraordinara pentru Hristos.
Nu este greu sa intelegem o asemenea atitudine. Cand iubesti pe cineva in mod extraordinar, si iti umple viata si inima, nu exista niciun obstacol in a vorbi despre persoana pe care o iubesti, in a avea acces la ea, in a te intalni cu ea.
Absolut nimic nu te poate opri pentru ca tu esti plin de dragoste pentru acea persoana.
Cand iubesti pe cineva, esti convins ca nu exista niciun fel de obstacol in fata ta”.
Ierarhul Husilor a aratat ca punctul culminant al agresivitatii impotriva Sfantului Stefan a fost cand acesta le-a devoalat pacatele de care erau stapaniti:
„Sfantul Arhidiacon Stefan devoaleaza pacatul celor care l-au omorat cu pietre. Nu au putut suporta adevarul despre Hristos, Cel in care Sfantul Stefan credea cu atata tarie si atata profunzime.
Noi nu mai suntem atat de profunzi in ceea ce priveste credinta. Ne rezumam la ceea ce tine de invelisul exterior al ei.
Sfantul Stefan a radiografiat pacatul celor care l-au omorat. Le-a spus trei lucruri, care ne impiedica si pe noi sa traim profunzimea credintei.
Le-a spus ca sunt «tari in cerbice», «netaiati imprejur la inima si la minte» si ca «stau pururea impotriva Duhului Sfant».
Sunt trei pacate majore care radiografiaza atitudinea omului care nu intelege credinta, este ostil ei, ostil Bisericii si slujitorilor ei”.
Incapatanarea si idolatrizarea propriilor pareri ne departeaza de credinta adevarata, a subliniat Parintele Episcop Ignatie:
„A fi tare la cerbice inseamna indaratnicie, mandrie, inchistare si o idolatrizare a propriilor tale pareri. Nu ai nicio sensibilitate sau deschidere sa te gandesti ca s-ar putea ca adevarul sa fie si in alta parte, iar nu numai in ideile si parerile tale, in prejudecatile tale despre credinta.
Cineva va spune: voi procedati la fel, va idolatrizati ideile, parerile!
Diferenta este ca ele nu sunt ale noastre. Noi nu credem in ceva confectionat de noi, nu sunt produsul mintii noastre, astfel incat sa ne idolatrizam propria viziune asupra vietii.
Sunt darul lui Dumnezeu. El ni le-a descoperit si le avem in Scriptura. Aceasta este diferenta esentiala!
Este o eroare de cunoastere. O pot confirma cei care se ocupa cu viziunea stiintifica asupra unui lucru.
Nu poti sa progresezi in stiinta daca ramai inchistat in propriile tale pareri.
Aproape toti oamenii de stiinta au lasat o mica portita deschisa, au acceptat ca se pot insela. Nu si-au idolatrizat propriile pareri. Le-au sustinut, evident, dar nu le-au transformat in ceva ce nu poate fi atacat”.
Sfantul Arhidiacon Stefan le-a reprosat ca se pozitioneaza impotriva evidentei:
„Sfantul Arhidiacon Stefan le spune ca sunt «netaiati imprejur la inima si la urechi».
Taierea imprejur, la evrei, coincidea cu faptul de a fi acceptat in credinta. Era un indiciu al apartenentei la credinta. Era, totodata, si o fagaduinta ca ei vor aprofunda credinta.
Cei care il ascultau pe Sfantul Stefan erau superficiali, nu intelegeau mesajul. Nu intrau in profunzime. De aceea li se adreseaza cu aceasta forma de caracterizare.
Al treilea lucru pe care l-a reprosat Sfantul Stefan este ca ei stau pururea impotriva Duhului Sfant.
Duhul Sfant este Cel care scoate la iveala adevarul. Este simbolul evidentei.
Sfantul Stefan le reproseaza ca vor sa omoare o evidenta, aceea ca Hristos S-a intrupat, a fost rastignit si a inviat pentru noi toti”.
Parintele Episcop Ignatie a aratat ca evidenta de care vorbea Sfantul Arhidiacon Stefan, si pe care o negau cei ce l-au condamnat la moarte, era data de vederea Domnului Hristos:
Evidenta cu care le-a vorbit a fost ca un bisturiu care facea o incizie in cerbicia si in superficialitatea celor care il ascultau.
In momentul in care i-a radiografiat, s-au napustit asupra lui si l-au omorat cu pietre.
Insa Sfantul Stefan le demonstreaza ce inseamna pentru el evidenta. Pentru el, evidenta era faptul ca L-a vazut pe Hristos in ceruri, stand in picioare.
Parintele Nicolae Steinhardt interpreteaza faptul ca Hristos statea in picioare, prin faptul ca El isi primea martirul, era o forma de respect.
Sfantul Stefan L-a vazut pe Dumnezeu in lumina si s-a rugat pentru cei care il omorau.
Sa Il marturisim pe Hristos cu atat mai mult cu cat totul este ostil in jurul nostru.
Sa ne rugam sa ne pazeasca de pacatul indaratniciei, cand noi ne idolatrizam parerile, de pacatul superficialitatii si de pacatul negarii evidentei”.