Dupa seceta din vara aceasta, Dunarea se apropie de minime istorice in privinta nivelului si debitului apei.
Debitul apei, este cu 60 la suta mai mic, fata de cat ar fi norma. Specialistii anunta cote in scadere si nici prognozele nu sunt imbucuratoare, pentru ca afluentii nu aduc un volum important de apa.
Administratia Fluviala a Dunarii de Jos a inceput sa dragheze in zona Galatiului, pentru ca nevele sa nu ramana blocate in nisip.
Debitul Dunarii la intrarea in tara este de trei mii de metri cubi pe secunda, in scadere. Urmeaza o usoara crestere, pana la trei mii patru sute de metri cubi pe secunda, dar oricum debitul este cu mult sub media multianuala, care este undeva la patru mii trei sute de metri cubi pe secunda.
Si principalii afluenti ai fluviului, Drava, Sava, Tisa, Morava au debite in scadere – asa ca din amonte de Bazias nu este asteptat vreun debit important de apa in perioada urmatoare.
Administratia Fluviala a Dunarii de jos a inceput sa dragheze in dreptul portului Galati, apoi navele care curata fundul apei se vor muta in zona de varsare a Prutului si, mai departe, la Isaccea. Acestea sunt, deocamdata, punctele critice unde navele risca sa ramana blocate in nisip, din cauza aluviunilor depuse.
Un fenomen destul de rar este vizibil de trei-patru ani, in fiecare vara, in dreptul orasului Galati. Din cauza nivelului foarte scazut al Dunarii, au aparut insule de nisip.
Unii spun ca ele ar fi, de fapt, delimitarea unui mal vechi al Dunarii, inainte ca oamenii sa intervina asupra cursului de apa si sa-l lateasca.
Barbat: „Nu s-a mai dragat de cand lumea si pamantul, Normal. Aicea-i bine, sa vedeti ce-i la Giurgiu, in partea cealalta. Bulgarii nu vor sa dragheze, romanii nu vor sa dragheze si fiecare pe barba lui trece.”
Odata cu aparitia acestor insule au venit aici si tot felul de pasari, de la pescarusi pana la lebede si rate salbatice. E drept ca nu suntem nici primii oameni care ajung pe insule pentru ca, iata, cei de dinaintea noastra au vrut sa lase semnele trecerii lor.
Scaderea nivelului Dunarii vine, insa, cu necazuri pentru Administratia Fluviala, care trebuie sa asigure adancimile necesare navigatiei.
Dorian Dumitru, director AFDJ Galati: „Dragam pana la o cota de opt metri si jumatate. Acolo unde sunt adancimi mai mici de opt metri si jumatate draga va actiona. Noi trebuie sa asiguram 24 de picioare, adica sapte metri treizeci. La care se mai adauga cel putin cincizeci de centimetri pentru navigatia in siguranta a navelor maritime.”
Si traversarea Dunarii cu bacul, intre Tulcea si Galati, se face in conditii mai dificile. Nivelul apei este scazut si in Delta Dunarii. In ultima saptamana mai multi pelicani au fost salvati de pescari dupa ce au ramas captivi in plase fiind atrasi de navoadele pescarilor.
Prognozele specialistilor raman sumbre pentru urmatoarea perioada, singura salvare ar fi o toamna bogata in ploi.