Serviciul de Telecomunicatii Speciale este organul central al statului, care administreaza, exploateaza, intretine si dezvolta Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU). Statistica pe anul trecut, realizata de Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), arata ca la Numarul Unic de Urgenta 112 au fost primite si tratate peste 14.600.440 apeluri. Dintre acestea, 8.552.087 (58,57%) au fost false si 6.048.353 (41,43%) reale. Cele mai multe au fost transferate catre Ambulanta – 3.781.205 (60,28%), Politie – 1.364.808 (21,76%), ISU – SMURD – 933.62 (14,88%) si Jandarmerie – 184.606 (2,94%). Timpul mediu de raspuns al Centrului 112 este de 3,94 secunde si a fost inregistrat in cazul a 93,6% din totalul apelurilor, la care timpul de raspuns a fost sub 10 secunde, situandu-se la nivelul performantelor europene in materie. Pe luna ianuarie 2017, din totalul de 1.199.680 apeluri, 552.256 (46.03% ) au fost reale si 647.424 (53.97%) false.
In urma campaniilor de educare si informare desfasurate de catre Serviciul de Telecomunicatii Speciale, numarul de apeluri false a scazut in ultimii ani cu aproximativ 30% si se situeaza la circa 58 de procente, inscriindu-se in media inregistrata la nivel european.
In contextul programului educational ”Scoala Altfel”, care s-a desfasurat in vacanta elevilor din luna aprilie 2016 (dar si in alte date calendaristice), centrul de primire apeluri de urgenta a fost gazda pentru sute de copii si parinti, dornici sa se informeze cu privire la utilitatea si corecta apelare a Numarului Unic 112.
Serviciul de Telecomunicatii Speciale continua actiunile de informare-educare pe tema 112, organizarea de vizite ale elevilor in centrul de primire apeluri de urgenta, diseminarea de noi informatii de interes public si materiale de promovare, inclusiv prin intermediul retelelor sociale.
Numarul pan-european de urgenta 112 a fost creat in 1991. In aprilie 2005, Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU) 112 a devenit operational in toata Romania. Incepand cu anul 2008, 112 este singurul numar care poate fi folosit de pe orice telefon fix sau mobil pentru a beneficia, gratuit, de serviciile de urgenta (ambulanta, pompieri si politie) in orice tara a Uniunii Europene.
Numarul unic pentru apeluri de urgenta 112 trebuie folosit doar atunci cand este necesara interventia agentiilor specializate de urgenta, pentru asigurarea asistentei imediate in situatii in care este periclitata viata, integritatea ori sanatatea cetateanului, ordinea publica, proprietatea publica sau privata ori mediul.
Apelarea abuziva a numarului unic pentru apeluri de urgenta 112 sau transmiterea de mesaje false la numarul 113 constituie contraventii, iar faptele sunt sanctionate cu amenda de la 500 la 1.000 de lei.