Ar fi putut fi prevenite atentatele de pe 11 septembrie!

0
86

Cel putin trei martori i-au observat pe atentatorii al Qaida care verificau cum functioneaza sistemele de securitate la aeroportul Logan din Boston cu luni inainte de atacurile de la 9 septembrie 2001. Martorii au raportat ca au vazut ceva suspect, dar au fost ignorati.

Unul dintre martori, un oficial al companiei American Airlines, l-a si abordat pe liderul grupului de atentatori, Mohamed Atta, dupa ce l-a vazut filmand sistemul de securitate in mai 2001. Martorul a alertat paznicii, dar in cele din urma autoritatile nu l-au interogat pe egiptean si nici nu l-au desemnat suspect, arata New York Post, citat de ziare.com

„Sunt convins ca daca se luau masuri dupa raportul asupra lui Atta, atacurile de la 9 septembrie, cel putin la Logan, ar fi putut fi impiedicate”, spune Brian Sullivan, fost agent special de securitate care avertizase in privinta breselor de securitate de la aeroport.

Identitatile celor trei martori din Boston nu au fost niciodata destainuite, chiar daca au fost interogati de FBI. Insa ce spun ei acum este neplacut.

Stephen J. Wallace, tehnician cu o vechime de 17 ani in cadrul American Airlines, a fost primul care a alertat autoritatile din Logan ca doi barbati ce pareau din Orientul Mijlociu, dintre care pe unul l-a identificat ulterior drept Mohamed Atta dupa atacuri, se purtau in mod dubios langa primul cerc al zonei de securitate de la aeroport.

Totul s-a intamplat pe data de 1 mai 2001. Una dintre persoane filma si fotografia tabela cu zborurile, dar si punctul de control, in timp ce celalalt vorbea tare la telefon in araba. Totul a durat aproximativ 45 de minute.

„Le-am zis: ‘Hei, voi, aveti in bagaje vreunul din aceste obiecte?’, si am aratat catre un afis cu obiecte interzise. Unul dintre ei, aratand catre mine, a spus un lucru urat despre mine in araba”, a povestit Wallace, spunand ca stia unele cuvinte pentru ca obisnuieste sa injure in araba.

Atunci cei doi si-au luat nervosi bagajele si s-au indreptat catre un alt punct de control, iar Wallace a ramas atent la ce faceau. Imediat, el a alertat alte persoane din cadrul dispozitivului de securitate.

Citeste si Teoria care da totul peste cap cu privire la atentatele din 11 septembrie. Ce i-ar determina

„Le-am zis direct: ‘Clovnii astia doi pun ceva la cale. Au filmat si au fotografiat langa punctele de control'”, povesteste Wallace. Insa autoritatile nu s-au deranjat si cei doi s-au imbarcat la bordul unei curse spre Washington.

Theresa Spagnuolo, o alta angajata a American Airlines, care se ocupa de scanarea bagajelor pasagerilor, a povestit dupa atacuri ca observase un om ce parea din Orientul Mijlociu, respectiv Mohamed Atta, filmand acelasi punct de control in mai 2001.

Purtarea acestuia a deranjat-o si a decis sa vorbeasca cu un superior, insa acesta a informat-o ca e o zona publica si nu se poate face nimic in legatura cu asta.

Superiorul, James Miller Jr., a marturisit ulterior ca gestul i s-a parut ciudat si ca a raportat incidentul catre superiorii sai care insa i-au spus ca nu se poate face nimic.

De fapt, personalul de paza al aeroportului avea autoritatea sa ancheteze orice persoana care pare ca supravegheaza punctele de control, iar aceasta conduita ar fi trebuit sa declanseze imediat o alerta.

Chiar cu doua luni inainte, autoritatile federale au semnalat companiilor aeriene, printre care si American Airlines, ca teroristii al Qaida de obicei supravegheaza tintele inainte de a le ataca.

Patru luni mai tarziu, pe 11 septembrie 2001, Atta a trecut de acel punct de control cu bagajul in care avea cutere si spreiuri paralizante. Marturiile celor trei au iesit la suprafata in urma unui proces intentat de familia lui Mark Bavis, un pasager decedat intr-unul dintre avioanele plecate din Boston.

Deoarece dosarul a fost inchis in 2011, dupa o intelegere intre parti, si nu a mai ajuns in instanta, marturiile nu au mai ajuns publice. Acum insa avocatii lui Bavis au luat decizia riscanta sa trimita continutul dosarului catre arhivele publice.