Atac la Inspecţia Judiciară, după controlul la Parchetul General. Ce spune de fapt legea

0
54

O știre a inflamat opinia publică în ziua de duminică, 16 septembrie: o echipă a Inspecţiei Judiciare a descins la Parchetul General, cu doar câteva ore înainte de audierea lui Liviu Dragnea. Informațiile au fost prezentate ca fiind pe surse și nu au fost confirmate oficial încă. În cuprinsul articolelor apărute în numeroase publicaţii se făcea însă o afirmație gravă: inspectorii judiciari au solicitat să vadă toate actele din dosarul care vizează violenţele din 10 august, ceea ce ar fi ilegal, putând constitui infracţiunea de uzurparea funcţiei.

Pentru lămurirea situaţiei, trebuie să verificăm competenţele inspectorilor judiciari, aşa cum sunt ele cuprinse în Legea 317/2004 şi Regulamentul privind normele pentru efectuarea lucrărilor de inspecţie de către Inspecţia Judiciară, adoptat de plenul CSM.

Articolul 74 din Legea 304/2004 prevede:

(1) Inspectorii judiciari au următoarele atribuții:

a) în materie disciplinară, dispun și efectuează cercetarea disciplinară în vederea exercitării acțiunii disciplinare față de judecători, procurori, inclusiv față de cei care sunt membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, precum și față de magistrații-asistenți de la Înalta Curte de Casație și Justiție, în condițiile prezentei legi;

b) efectuează verificări la instanțele de judecată în legătură cu respectarea normelor procedurale privind primirea cererilor, repartizarea aleatorie a dosarelor, stabilirea termenelor, continuitatea completului de judecată, pronunțarea, redactarea și comunicarea hotărârilor, înaintarea dosarelor la instanțele competente, punerea în executare a hotărârilor penale și civile și informează Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, formulând propuneri adecvate;

c) efectuează verificări la parchete în legătură cu respectarea normelor procedurale privind primirea și înregistrarea lucrărilor, repartizarea dosarelor pe criterii obiective, continuitatea în lucrările repartizate și independența procurorilor, respectarea termenelor, redactarea și comunicarea actelor procedurale și informează Secția pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, formulând propuneri adecvate;

Regulamentul Inspecţiei Judiciare, adoptat de CSM, precizează şi mai explicit până unde se pot întinde verificările Inspecţiei Judiciare. Articolul 14:

(1) În cadrul verificărilor prealabile, inspectorii judiciari pot desfăşura următoarele activităţi:

a) accesarea bazei de date a sistemului informatic ECRIS al instanţei/parchetului;

b) examinarea registrelor, mapelor de hotărâri şi a altor evidenţe ale instanţei/parchetului unde îşi desfăşoară activitatea judecătorul/procurorul verificat;

c) examinarea lucrărilor care au legătură cu aspectele sesizate;

d) solicitarea copiilor de pe documentele apreciate ca fiind relevante pentru soluţionarea lucrării;

e) solicitarea relaţiilor sau actelor pe care le consideră necesare de la alte autorităţi şi instituţii, precum şi de la persoane fizice sau juridice care au cunoştinţă despre aspectele sesizate;

f) solicitarea unui punct de vedere judecătorului/procurorului sau magistratului asistent a cărui activitate este vizată sau de la ceilalţi judecători/procurori/magistraţi asistenţi şi de la personalul instanţei/parchetului, cu acordul acestora; în situaţia în care persoana de la care se solicită un punct de vedere nu este de acord să poarte discuţii cu inspectorii judiciari sau să îşi exprime în scris poziţia, se încheie un proces-verbal în care se consemnează această împrejurare;

g) orice alte activităţi sau verificări necesare lămuririi aspectelor sesizate.

(2) Verificările prealabile efectuate de inspectorii judiciari, ca urmare a unei sesizări, sunt, de regulă, limitate la aspectele semnalate. Inspectorii judiciari pot însă constata, cu ocazia efectuării verificărilor, orice alte încălcări ale normelor legale sau regulamentare, situaţie în care întocmesc un proces-verbal de sesizare din oficiu în condiţiile art. 10 alin. (6).

Se poate constata astfel că inspectorii judiciari au dreptul să verifice toate actele dintr-un dosar penal, contrar celor susţinute de articolele de presă apărute pe această temă. Este valabil pentru orice dosar care are legătură cu o verificare a Inspecţiei Judiciare. Dacă, din punct de vedere uman, este normal ca orice control să fie perceput ca o presiune, activitatea legală a unei instituţii, Inspecţia Judiciară în acest caz, nu poate fi limitată de teama unor aşa-zise presiuni sau din cauza numelor implicate într-o cauză. Astfel, "experţii în drept" penal citaţi cu acuzaţia de uzurparea funcţiei dovedesc doar necunoaşterea reglementărilor elementare în domeniu.

Pe de altă parte, ştiut fiind faptul că Inspecţia Judiciară are un dosar care vizează procedurile în dosarul violenţelor de la mitingul din 10 august, trebuie verificat dacă se susţine suspiciunea că verificările de vineri ar avea vreo legătură cu audierea lui Liviu Dragnea.

Potrivit articolului 13 din Regulamentul citat anterior, verificările se fac în felul următor:

(1) În cazul în care pentru lămurirea aspectelor sesizate este necesară şi efectuarea de verificări directe, inspectorii judiciari, de regulă, anunţă, în prealabil, conducerea instanţei/parchetului cu privire la data prezentării şi obiectul verificărilor.

(2) În situaţiile în care se impune efectuarea unor verificări inopinate, prin excepţie, comunicarea prezenţei inspectorilor judiciari la sediul instanţei/parchetului şi a obiectului verificărilor se realizează după finalizarea acestora.

(3) Verificările prealabile directe, de regulă, se efectuează în timpul programului de lucru al instanţei sau parchetului; cu acordul conducerii instanţei/parchetului, verificările pot fi efectuate şi după orele de program.

Parchetul General urmează să comunice, la solicitarea STIRIPESURSE.RO, momentul în care Inspecţia Judiciară a comunicat faptul că urmează o vizită a echipei de inspectori.