Atentie! Vesti pentru romanii care au dobandit un bun prin uzucapiune

0
84

Persoanele care au posedat un bun timp de o perioadă de timp pot să ceară înscrierea în cartea funciară a dreptului de proprietate, în temeiul uzucapiunii. Într-un astfel de caz, ei vor trebui să înainteze o cerere judecătoriei în circumscripția căreia este situat bunul.

Uzucapiunea reprezintă o modalitate de dobândire a dreptului de proprietate prin posesia unui bun pentru o anumită perioadă de timp (de regulă, zece ani).

Odată ce sunt îndeplinite condițiile pentru dobândirea dreptului de proprietate asupra unui imobil, în temeiul uzucapiunii, persoana care a uzucapat imobilul respectiv poate fi interesată să își înscrie dreptul în cartea funciară. Pentru aceasta, ea va trebui, mai întâi, să se adreseze judecătoriei cu o cerere de uzucapiune.

Cum trebuie să arate o cerere de uzucapiune și ce alte documente sunt necesare

Potrivit Codului de procedură civilă, persoana care a uzucapat un bun trebuie să redacteze o cerere, în care să arate:

data de la care posedă imobilul;

temeiul uzucapiunii;

dacă imobilul posedat a fost înscris în cartea funciară;

numele sau denumirea vechiului proprietar sau a succesorului acestuia, dacă solicitantul îl cunoaște.

În privința celorlalte documente necesare, solicitantul va anexa la cerere:

un certificat eliberat de serviciul de evidență a persoanelor, care atestă că titularul dreptului înscris în cartea funciară este decedat, precum și data decesului sau, după caz, un certificat emis de autoritatea competentă, care atestă faptul că persoana juridică titulară a dreptului înscris în cartea funciară nu mai există;

un certificat eliberat de camera notarilor publici, din care să rezulte dacă moștenirea titularului înscris în cartea funciară a fost sau nu dezbătută (și, dacă a fost, care sunt persoanele care au cules moștenirea respectivă);

un certificat eliberat de primăria în a cărei rază teritorială este situat imobilul, din care să rezulte că acesta nu face parte din domeniul public al statului sau al unității administrativ-teritoriale;

certificatul de rol fiscal, atunci când este cazul;

înscrisul constatator al actului juridic pe care solicitantul și-a întemeiat posesia, dacă este cazul;

documentația tehnică cadastrală a imobilului, realizată, pe cheltuiala solicitantului, de o persoană fizică sau juridică autorizată;

extrasul de carte funciară (eliberat de biroul teritorial de cadastru și publicitate imobiliară) pentru informare, cu indicarea titularului înscris în cartea funciară ori a înscrierii declarației de renunțare la proprietate, precum și a faptului dacă imobilul este sau nu grevat de sarcini;

în cazul în care imobilul nu este înscris în cartea funciară în folosul altei persoane și nici grevat de sarcini, un certificat emis de același birou, care atestă acest fapt, inclusiv faptul că nu a fost alocat un număr cadastral pentru înscrierea imobilului;

lista cuprinzând numele, prenumele și domiciliul a cel puțin 2 martori.

Unde trebuie introdusă cererea de înscriere a unui drept dobândit în temeiul uzucapiunii și care este procedura

Cererea de uzucapiune se va depune la judecătoria în circumscripția căreia este situat imobilul.

În privința procedurii, dacă instanței i se solicită să adopte o hotărâre prin care să se constate operarea uzucapiunii, primul lucru pe care îl va face, după primirea cererii, va fi să citeze titularul dreptului înscris în cartea funciară sau succesorii acestuia (dacă sunt cunoscuți).

De asemenea, instanța va emite o somație pe care o va afișa la locul unde se află imobilul, la sediul instanței, la biroul teritorial de cadastru și la sediul primăriei în a cărei rază se află bunul cu privire la care s-a înaintat cererea de uzucapiune. În plus, somația va fi publicată și în două ziare de largă răspândire (cel puțin unul trebuind să fie de circulație națională).

Atenție! Solicitantul va trebui să suporte cheltuielile cu afișarea și publicarea, menționate mai sus.

Apoi, există un termen de șase luni în care pot fi făcute opoziții la cererea de uzucapiune. În cazul în care nu există asemenea opoziții și cel care fusese înscris în cartea funciară, anterior, a murit/nu a mai existat (în cazul persoanelor juridice) sau a renunțat la proprietate, instanța se va pronunța asupra cererii. Însă doar după ce a ascultat solicitantul, martorii și a verificat îndeplinirea condițiilor pentru admiterea cererii.

În schimb, dacă au fost formulate opoziții, solicitantului (reclamantului) îi vor fi comunicate aceste opoziții, el trebuind să redacteze o întâmpinare cu privire la ele. Ulterior, solicitantul (reclamantul) și persoana/persoanele care a(u) făcut opoziție vor fi citați și se va soluționa cererea solicitantului.

Ce poate pronunța instanța

Instanța poate admite sau respinge cererea. Dacă o admite, solicitantul poate merge mai departe să își înscrie dreptul în cartea funciară. În cazul în care și-a înscris dreptul, astfel, în cartea funciară, solicitantul va fi considerat proprietar de la înscriere, potrivit avocatnet.ro