Autoritatea de Supraveghere Financiara amana demararea exercitiului de evaluare a activelor si pasivelor in sectorul asigurarilor

0
92

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi Autoritatea Europeană privind Asigurările şi Pensiile Ocupaţionale (EIOPA) au decis să amâne demararea exerciţiului de evaluare a activelor şi pasivelor (BSR – Balance Sheet Review) în sectorul asigurărilor din România, arată ASF într-un comunicat, exerciţiul fiind iniţial programat pentru al doilea semestru al anului, anunță news.ro.

"Având în vedere circumstanţele speciale generate de pandemia de COVID-19, Autoritatea de Supraveghere Financiară şi Autoritatea Europeană privind Asigurările şi Pensiile Ocupaţionale (EIOPA) au decis să amâne demararea exerciţiului de evaluare a activelor şi pasivelor (BSR – Balance Sheet Review) în sectorul asigurărilor din România" a informat ASF.

Exerciţiul a fost iniţial programat pentru al doilea semestru al anului 2020.

"Asigurătorii trebuie să îşi concentreze eforturile pe monitorizarea şi evaluarea impactului pandemiei de Covid-19 şi să asigure continuitatea afacerilor, având în vedere că ar putea fi confruntaţi cu serie de dificultăţi în creştere în viitorul apropiat ca urmare a condiţiilor de piaţă dificile. Cu toate acestea, evaluarea independentă a activelor şi pasivelor pe piaţa asigurărilor din România rămâne o prioritate, în scopul creşterii transparenţei privind solvabilitatea şi situaţia financiară a societăţilor de asigurări din România. Un nou moment de referinţă pentru datele din bilanţ utilizate în această evaluare şi calendarul revizuit al exerciţiului vor fi comunicate în timp util", mai precizează ASF.

Altfel, Autoritatea de Supraveghere Financiară a anunţat că a preluat şi a soluţionat, anul trecut, peste 13.500 de apeluri primite prin intermediul call-center-ul autorităţii.

Din analiza apelurilor primite a rezultat faptul că interesul consumatorilor cu privire la pieţele financiare nebancare şi gradul de informare a acestora se situează pe un trend ascendent.

Cele mai multe informaţii solicitate de către consumatori au vizat sectorul asigurări-reasigurări, în proporţie de aproximativ 50%, şi sectorul pensiilor private (30%). De sectorul instrumentelor şi investiţiilor financiare au fost interesaţi circa 12% dintre apelanţi, iar aproximativ 5% dintre consumatori au cerut informaţii despre soluţionarea alternativă a litigiilor, restul fiind interesaţi de alte tipuri de informaţii.

Consultanţii call-center-ul A.S.F. au efectuat, pe parcursul anului 2019, circa 3.000 de apeluri pentru a solicita clarificări sau date suplimentare consumatorilor care au contactat ASF.

În acelaşi context care vizează facilitarea accesului consumatorilor la informaţii din piaţa fianciară non-bancară, 80.764 de persoane au aflat, în 2019, prin intermediul aplicaţiei "Află la ce fond de pensii eşti!", într-un termen mediu de cinci zile, numele fondului de pensii administrat privat la care contribuie. Aplicaţia oferă totodată şi administratorilor fondurilor de pensii Pilon II posibilitatea de a interacţiona cu proprii participanţi, facilitând identificarea corectă şi actualizarea datelor acestora, conform legislaţiei incidente în vigoare.

De asemenea, SAL-Fin (Entitatea de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Non-bancar), coordonată de către Serviciul de Relaţii cu Publicul, a primit anul trecut 521 de cereri de soluţionare alternativă, ceea ce reprezintă mai mult decât o dublare a numărului de cereri comparativ cu anul precedent. Dintre acestea au fost finalizate 315 litigii, în creştere cu 80% faţă de anul anterior, când au fost înregistrate 175 de litigii soluţionate.

ASF este autoritatea naţională, înfiinţată în anul 2013 prin OUG 93/2012 aprobată prin Legea 113/2013, pentru reglementarea şi supravegherea pieţelor asigurărilor, a pensiilor private, precum şi a pieţei de capital. ASF contribuie la consolidarea cadrului integrat de funcţionare a celor trei sectoare, care însumează peste 10 milioane de participanţi.