Televiziunea de stiri B1 TV ii taxeaza pe competitorii electorali in campania pentru alegerea membrilor din Romania in Parlamentul European cu sume cuprinse intre 300 si 6.000 de euro, in timp ce postul concurent Digi 24 nu percepe tarife in aceasta campanie.
Societatea B1 TV Channel SRL, care detine licenta audiovizuala a B1 TV, a informat Consiliul National al Audiovizualului (CNA) ca va difuza emisiuni electorale in campania pentru alegerea membrilor din Romania in Parlamentul European.
Astfel, de luni pana joi, intre orele 21.30 si 23.00, B1 TV va difuza emisiunea „Sub semnul intrebarii”, realizata de Robert Turcescu (promovare si dezbatere electorala). In acelasi interval, vinerea, B1 va transmite emisiunea „X-Press”, cu Sabin Orcan (promovare si dezbatere electorala).
B1 TV va difuza si alte emisiuni de promovare si dezbatere electorala, respectiv: „Evenimentul zilei”, cu Silviu Sergiu, „Talk B1”, cu Mihai Duta, „Romania, acum”, cu Irina Petraru, „Butonul de panica”, cu Catalin Prisacariu, „Aktualitatea B1”, cu Andrei Badin, si „Buna seara, Romania”, cu Madalina Puscalau.
Tarifele practicate de B1 TV in campania pentru europarlamentare variaza intre 300 de euro si 6.000 de euro.
Astfel, un spot electoral de 30 de secunde, prezentat in cadrul programelor de promovare si dezbatere electorala, va fi taxat de B1 TV cu 300 de euro pe difuzare, in timp ce materialele de campanie realizate de candidati (actiuni de campanie, inregistrari de la conferinte de presa, mitinguri, intalniri cu alegatorii etc.), cu durata de maximum 3 minute pe zi (care vor fi difuzate de trei ori pe zi in programele dedicate de promovare de la orele 12.45, 18.45 si 00.45) vor fi taxate cu 1.000 de euro pe minut.
Emisiunile de promovare electorala in direct, cu prezenta unuia sau mai multor candidati ai unui partid, cu moderator si resurse de productie asigurate de B1, dar fara interventie editoriala din partea televiziunii, vor fi taxate cu 2.000 de euro/ candidat/ ora de program.
Transmisiunile in direct de la mitinguri electorale, conferinte de presa si activitati de campanie vor fi taxate de B1 TV cu 6.000 de euro/ 30 de minute (in Bucuresti – difuzare si productie) si 6.000 de euro si cheltuieli de deplasare/ 30 de minute (in provincie – difuzare si productie).
Pe de alta parte, potrivit documentelor depuse la CNA, televiziunea de stiri Digi 24, detinuta de societatea de telecomunicatii RCS&RDS SA, nu va percepe tarife in campania electorala pentru europarlamentare. De asemenea, statia centrala si statiile locale ale Digi 24 nu vor difuza nici emisiuni de promovare electorala si nici spoturi electorale.
Digi 24 Bucuresti va difuza mai multe emisiuni de dezbatere destinate campaniei electorale, intre care: „Jurnal de seara”, cu Cosmin Prelipceanu (de luni pana vineri, inte orele 20.00 – 22.00, cu reluare), „24 intr-o ora”, cu Sanda Nicola (luni – vineri, intre orele 23.00 – 24.00, in perioada 5 – 23 mai, cu reluare), „Impartial”, cu Luca Niculescu (duminica, 20.00 – 21.00, cu reluare), si „Kilometrul 0”, cu Elena Vijulie (duminica, intre 21.00 – 22.00, cu reluare).
Statiile locale ale Digi 24, de la Brasov, Cluj-Napoca, Constanta, Craiova, Iasi, Oradea si Timisoara, vor difuza emisiuni de dezbatere electorala in cadrul mai multor programe, in intervalul 19.00 – 19.55, cu reluare in ziua urmatoare.
Pe de alta parte, printre televiziunile care au informat CNA ca vor percepe tarife in campanie se numara televiziunea generalista Giga TV (detinuta de societatea Sonic Media SRL), care va practica in campania pentru europarlamentare preturi unice de 1.200 de lei/ 30 de minute (include TVA). De asemenea, un spot electoral de promovare (maximum 60 de secunde) difuzat de Giga TV va fi taxat cu 120 de lei/difuzare (pretul include TVA).
Giga TV difuzeaza, incepand cu 26 aprilie si pana pe 23 mai, de mai multe ori pe zi emisiunea „Alege pentru Europa!” destinata campaniei electorale pentru alegerea membrilor din Romania in Parlamentul European.
O alta televiziune generalista care va percepe tarife in campania electorala pentru Parlamentul European este Neptun TV, detinuta de societatea Soti Cable Neptun SRL.
Neptun TV va difuza urmatoarele emisiuni electorale: „Stirea Zilei”/ „Drumul spre Bruxelles” – promovare electorala, de luni pana vineri, intre orele 21.00 – 22.00 (tarif 500 de euro/ aparitie/ tronson de 30 de minute); „Asta-i viata” – difuzata de luni pana vineri, in intervalul orar 17:00 – 18:00 (tarif 300 de euro/ aparitie/ tronson de 30 de minute).
Pe de alta parte, si alte televiziuni, intre care posturile de stiri Antena 3, Realitatea TV, Romania TV si cele generaliste Antena 1 si Prima TV, dar si canalele muzicale Etno TV si Taraf TV au informat CNA ca vor difuza emisiuni electorale in campania pentru alegerea membrilor din Romania in Parlamentul European. Acestea nu au informat inca CNA daca vor practica sau nu tarife pentru emisiunile de promovare electorale si spoturile electorale difuzate.
Potrivit unei decizii adoptate de Consiliul National al Audiovizualului pe 20 martie, televiziunile si radiourile private pot percepe tarife competitorilor electorali numai pentru emisiunile de promovare electorala si pentru spoturile electorale difuzate.
Accesul competitorilor electorali la serviciile publice de radio si de televiziune, precum si la emisiunile electorale de dezbatere difuzate de posturile private de radio si de televiziune este gratuit.
Posturile de radio si de televiziune private care intentioneaza sa realizeze si sa difuzeze emisiuni electorale au avut obligatia sa comunice Consiliului implicarea lor in campania electorala, pana cel mai tarziu in ziua de 8 aprilie, printr-o adresa.
Astfel, conform CNA, 87 de televiziuni centrale si locale si-au declarat intentia de reflectare prin emisiuni specifice a campaniei electorale, desfasurata in perioada 25 aprilie – 24 mai.
De asemenea, alte 90 de televiziuni prin cablu au anuntat CNA privind intentia de difuzare a unor emisiuni electorale in campania pentru alegerile pentru Parlamentul European. Intre acestea se numara si statii locale ale televiziunilor de stiri Digi 24 si Realitatea TV.
Totodata, 140 de radiouri centrale si locale vor difuza emisiuni electorale in aceasta campanie, potrivit adreselor depuse la CNA. Intre acestea se afla Europa FM si Realitatea FM, statia centrala si statiile locale.
Tuturor acestor radiodifuzori privati se adauga Televiziunea Romana si Radioul Public, care vor difuza, potrivit misiunii lor publice, emisiuni electorale in campania pentru alegerea membrilor din Romania in Parlamentul European.
Alegerile membrilor din Romania in Parlamentul European vor avea loc pe 25 mai. Campania electorala pe posturile de radio si de televiziune, publice si private, a inceput pe 25 aprilie, ora 00.00, si se va incheia pe 24 mai, ora 7.00.
Campania electorala prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se va desfasura si in conditiile stabilite de Legea nr. 33/2007 privind organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Parlamentul European, republicata, cu modificarile ulterioare, si cu respectarea prevederilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Codului de reglementare a continutului audiovizual.