Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) sustine aplicarea taxei clawback diferentiate, constituind pentru aceasta un grup de lucru din care fac parte reprezentanti ai ministerelor Sanatatii si Finantelor si ai producatorilor de medicamente, potrivit presedintelui institutiei.
Declaratia presedintelui CNAS, Vasile Ciurchea, vine dupa ce joi, presedintele Asociatiei Producatorilor de Medicamente Generice din Romania (APMGR), Dragos Damian, a spus ca taxa clawback a compromis ireversibil industria farmaceutica.
„Medicamentele accesibile dispar de pe piata, iar cresterea taxei clawback la peste 20% in ultimele trei trimestre va accentua acest proces dramatic atat pentru pacienti, cat si pentru producatorii locali”, a mai spus seful APMGR.
Potrivit asociatiei, care citeaza datele Cegedim, in perioada 2011-2014 au disparut de pe piata 1.332 de medicamente, din care peste jumatate costau mai putin de 50 lei, iar 45% erau fabricate in Romania. Cea mai mare parte dintre acestea sunt antireumatice, pentru boli cardiovasculare si pentru sistemul nervos central.
Damian mai spune ca singurul argument pentru cresterea taxei clawback este cresterea consumului de medicamente compensate scumpe.
In prezent, taxa clawback reprezinta 38% din pretul unui medicament si se aplica indiferent de pretul produsului.
„In absenta unei formule de calcul diferentiat al taxei clawback, povara fiscala rezultata se va transfera in mod injust asupra producatorilor de medicamente generice. Taxa clawback afecteaza in special producatorii de medicamente generice. Conform calculelor APMGR, din 2011 s-a inregistrat o reducere a consumului de medicamente generice in favoarea variantelor mai scumpe, de la 36% la 28%, ceea ce inseamna ca atat statul, cat si pacientii platesc mai mult, pentru compensarea, respectiv coplata unor medicamente de doua ori mai scumpe”, explica APMGR.
Producatorii de medicamente generice solicita Guvernului sa corecteze mecanismul de aplicare al taxei clawback prin introducerea unui calcul diferentiat pentru medicamentele generice, in acord cu recomandarile organismelor financiare internationale. APMGR reaminteste ca solutia unui clawback diferentiat, bazata pe introducerea unei proportii de maximum 65% in calculul procentului ‘p’ din formula, a fost deja agreata de Ministerul Sanatatii, CNAS si acceptata de Ministerul de Finante si de catre organismele financiare internationale ca fiind neutra din punct de vedere bugetar, insa aplicarea ei intarzie.
„Nu exista in acest moment vointa politica pentru adoptarea unei hotarari de modificare a taxei clawback”, a spus Damian.
Potrivti CNAS, in anul 2013, un grup de senatori a initiat un proiect de act normativ care prevede plata diferentiata a taxei clawback.
Pentru a identifica solutiile agreate de toate partile implicate privind modul de determinare a taxei clawback diferentiate, s-a constituit un grup de lucru format din reprezentanti ai Ministerului Sanatatii, Ministerului Finantelor Publice, Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, Asociatiei Producatorilor de Medicamente Generice din Romania si Asociatiei Romane a Producatorilor Internationali de Medicamente, spune CNAS ca raspuns la solicitarea APRMG.
De comun acord, au fost aduse amendamente proiectului initial.
In toate discutiile purtate cu producatorii de medicamente, reprezentantii CNAS si-au exprimat sustinerea implementarii unei taxe clawback diferentiate, potrivit presedintelui institutiei.
Proiectul de modificare a OUG 77/2011 se afla in prezent la Comisia de Sanatate a Camerei Deputatilor, urmand sa intre in dezbaterea plenului Parlamentului, mai spune oficialul CNAS.