Comisia Europeană este îngrijorată că producătorii auto din Germania vor încerca să exporte vehiculele diesel vechi retrase de pe piaţa germană în Europa de Est, în cadrul unui program naţional de stimulente, a declarat comisarul pentru Industrie Elzbieta Bienkowska, transmite Reuters.
Constructorii auto şi guvernul din Germania au ajuns la un acord săptămâna trecută pentru reducerea poluării provocate de vehiculele diesel, după ce organizaţiile ecologiste au obţinut o victorie, în februarie, care permite primăriilor să interzică vehiculele diesel vechi.
Guvernul german a cerut producătorilor auto să ofere stimulente proprietarilor de maşini, pentru achiziţia la schimb a unor automobile noi, şi modificări tehnice. Nu toţi producătorii de automobile s-au angajat să facă modificări tehnice, care ar costa miiarde de euro.
Majoritatea companiilor auto au arătat că soluţia trebuie să fie încurajarea proprietarilor de maşini să schimbe modele diesel mai vechi cu unele mai puţin poluante, ceea ce ar susţine vânzările, în pofida preţurilor mai mici.
Exportarea vehiculelor diesel vechi ar însemna transferarea problemei calităţii aerului din vest în est. Planul guvernului german de a evita interzicerea circulaţiei vehiculelor poate agrava problema”, a declarat Bienkowska publicaţiei Tagesspiegel.
Ministerul german al Mediului a anunţat că va încerca să depăşească rezistenţa producătorilor auto faţă de adoptarea unor sisteme de filtrare a emisiilor mai costisitoare.
Anul trecut, Bulgaria a importat peste 100.000 de automobile second hand din state UE, peste o treime fiind vehicule diesel poluante, potrivit organizaţiei ecologiste Transporturi şi Mediu.
”Ar trebui să se stabilească clar ce se întâmplă cu vehiculele uzate, cu tehnologie slabă”, a spus Bienkowska, adăugând că aceasta este o problemă europeană, nu una naţională.
Cancelarul Angela Merkel a apărat duminică acest compromis, afirmţnd că este esenţial să se prevină interzicerea circulaţiei unor vehicule în oraşele germane, care ar afecta sute de mii de proprietari de vehicule diesel care fac naveta pentru a munci.
Merkel a mai spus că producătorii auto au minţit şi au trişat prin vânzarea de automobile care poluează mai mult decât permit normele industriei auto.
Miniştrii Mediului din UE vor discuta obiective ambiţioase de reducere a emisiilor auto la o întâlnire care va avea loc marţi.
Parlamentarii UE au aprobat luna trecută obiectivul de reducere a emisiilor flotelor de automobile şi vehicule van cu 45% până în 2030, o ţintă ambiţioasă care nu este populară în rândul guvernelor naţionale.