Cum au daunat monedele virtuale industriei de gaming

0
133

Industria de gaming este responsabila pentru nastearea catorva domenii extrem de lucrative. Primul dintre ele este sportul electronic, o nisa luata in deradere timp de foarte multi ani. Cele mai recente competitii internationale au adus suspansul sportului electronic pe micile ecrane. Al doilea este renastearea modding-ului de PC-uri. Asamblarea propriului sistem a devenit o arta in sine, incluzand pe langa componentele calculatorului si elemente estetice. Acest lucru a dus si la aparitia mai multor brand-uri producatoare de componente si de dezvoltarea gamei de produse oferite gamerilor.

Nu in ultimul rand, industria de gaming a dus la aparitia contractelor de sponsorizare intr-un domeniu ce nu demult era considerat demn de sali obscure si camere la demisol. Puse in fata reflectoarelor, companiile producatoare de componente, precum placile video, au fost obligate de catre piata sa impinga limitele performantei de la an la an. Astfel, noile placi video au ajuns sa ofere un nivel al detaliului extraordinar si un numar de cadre pe secunda capabile sa satisfaca si cel mai pretentios gamer.

Din nefericire, performantele placilor video au intrat in atentia utilizatorilor care practica minarea monedelor virtuale. Prin construirea mai multor unitati care, la randul lor, folosesc mai multe placi video de top, piata a fost puternic afectata. Si nu este doar cazul placilor video. O disponibilitate redusa a fost remarcata si in cazul modulelor RAM (despre acestea vom vorbi un pic mai jos).

Binenteles ca piata functioneaza conform legilor de baza ale economiei: daca cererea depaseste oferta, valoarea produsului va fi mai mare. Motiv pentru care, placile video de top (gama 1080 GTX de exemplu) au cunoscut salturi spectaculoase ale preturilor. 

Placa video NVIDIA 1080 GTX Ti a fost lansata in luna mai 2017, la un pret de aproximativ  750 de dolari. Odata cu explozia sistemelor de minat monede virtuale, constatam ca o astfel de placa video se apropie acum de 1000 de dolari. O crestere de aproximativ 33% este complet nenaturala, intrucat valoarea oricarui produs din aceasta categorie scade pe masura ce inainteaza in varsta.

Chiar si o placa video mai ieftina, precum AMD RADEON RX 550, lansata cu pretul de numai $80, ajunge sa coste astazi cel putin $110, sub forma variantei comercializate de catre ASUS. Diferenta de $30 marcheaza o crestere de peste 33%, iar acest trend poate fi observat pe toate modelele de placi video aflate la comercializare.

Spuneam mai sus ca si modulele RAM au cunoscut o crestere a preturilor. Desi unitatilor destinate minarii monedelor virtoale li se poate imputa o parte din vina, adevaratul motiv pentru care preturile au crescut pentru modulele RAM, in special cele la standard DDR4, tine de piata telefoanelor mobile.

Desi cresterea vanzarilor a incetinit, telefoanele mobile continua sa fie una dintre cele mai mari piete din lume, iar trecerea la modulele RAM DDR4 a dus la mutarea atentiei producatorilor de la cele destinate unitatilor centrale si laptopurilor. Motiv pentru care, doua module de cate 4GB RAM si frecventa 2133 MHz, cu pretul de aproximativ 50 de dolari la lansarea din septembrie – octombrie 2016, au ajuns sa coste peste $100 in ianuarie 2018.

Prin urmare, gaming-ul a devenit subit mult mai scump, atat timp cat iti doresti cea mai buna performanta si cea mai fluida animatie. Din fericire, moneda virtuala ca idee si concept incepe sa isi piarda din fani, asa ca exista sanse ca preturile pentru majoritatea placilor video sa scada.