Proiectul de OUG prin care Ministerul Finanțelor preia unele dintre atribuțiile ANAF a fost pus, marți, în dezbatere publică. Printre atribuțiile preluate se numără și cea referitoare la activitatea de soluționare a contestațiilor formulate împotriva titlurilor de creanță, potrivit mediafax
Proiectul de Ordonanță de Urgență are ca obiectiv principal preluarea unor atribuții ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) de către structurile Ministerului Finanțelor Publice (MFP), respectiv soluționarea contestațiilor privind actele administrativ fiscale și emiterea legislaţiei secundare în domeniul procedurilor fiscale și legislaţiei fiscale.
Pe lângă modificările de ordin administrativ menționate, se introduce o procedură administrativă extraordinară, respectiv revocarea deciziei de soluționare a contestației de către organul fiscal emitent, la cererea contribuabilului.
De asemenea, se aprobă majorarea salariilor personalului angajat în cadrul Ministerul Finanțelor Publice la nivelul prevăzut pentru anul 2022, conform Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului.
În ceea ce privește soluționarea contestațiilor, consultantul fiscal Emilan Duca a explicat, pentru MEDIAFAX, că prin acest proiect de ordonanță de urgență se realizează o structură specializată, în cadrul Ministerului Finanțelor Publice, care își va desfășura activitatea probabil în spațiile deținute de ANAF, cum ar fi, de exemplu, direcțiile regionale.
"Competența și atribuțiile acestei structuri vor fi stabilite prin Ordin al ministrului finanțelor publice (OMFP) care urmează să fie aprobat până la data de 1 iunie 2019, dată la care noua structura va fi operațională, prin preluarea angajaților din cadrul ANAF care aveau atribuții de soluționare a contestațiilor. La data de 1 iunie 2019, contestațiile aflate în curs de soluționare se transferă către noua structură", a declarat, pentru MEDIAFAX, Emil Dusa
Referitor la partajarea competenței în domeniul legislației secundare, consultantul fiscal a arătat că atribuția emiterii actelor normative de aplicare a Codului fiscal și Codului de procedura fiscală este partajată între Ministerul Finanțelor Publice și ANAF, începând cu data de 1 iulie 2019.
"Cu toate acestea, actele normative emise de ANAF continuă să producă efecte, până la aprobarea noilor reglementări de către MFP. În proiectul de OUG sunt menționate domeniile a căror reglementare rămâne de competența ANAF: Referitor la aplicarea Codului de procedura fiscală: competența de administrare materială și teritorială, soluția fiscală individuală anticipată/acord de preț în avans, metode de control, programarea inspecției fiscale, competența efectuării inspecției fiscale sau verificării fiscale, asistența acordată organelor penale, competența realizării executării silite, cooperarea administrativă cu alte state etc. Referitor la aplicarea Codului fiscal: procedurile de administrare a creanțelor fiscale reglementate de Codul fiscal, reîncadrarea/reconsiderarea unor activități, etc.", a declarat Emil Duca.
Potrivit proiectului de ordonanță de urgență, decizia emisă în soluționarea contestației poate fi revocată, de către organul emitent, la cererea contribuabilului/plătitorului, în cazul în care fie nu s-au aplicat anumite dispoziții legale (obligatorii) precum și în cazul în care modul de interpretare a prevederilor legale relevante s-a modificat.
Astfel, cererea de revocare a deciziei de soluționare poate fi depusă:
a) în cazul deciziilor de soluționare a contestațiilor prin care s-a formulat acțiune în contencios administrativ până la data la care instanţa judecătorească de fond soluționează litigiul;
b) în cazul deciziilor de soluționare a contestațiilor prin care nu s-a formulat acțiune în contencios administrativ în termen de un an de la data comunicării deciziei de soluționare, chiar dacă obligația fiscală a fost stinsă.
Cererea de revocare se soluționează prin decizie de admitere sau respingere. Împotriva deciziei de respingere se poate formula acțiune la secția de contencios administrativ a tribunalului competent.
În ceea ce privește majorarea salariilor personalului angajat în cadrul Ministerul Finanțelor Publice, proiectul prevede majorarea salariilor personalului angajat în cadrul instituției conduse de Eugen Teodorovici la nivelul prevăzut pentru anul 2022, conform Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului , urmând să se aplice începând cu luna următoare celei în care intră în vigoare ordonanța de urgență.