IPJ Vaslui : Noi actiuni ale Biroului Siguranta Scoalara – FOTO

0
76

În perioada 28 – 29 octombrie, polițiștii Biroului Siguranță Școlară din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Vaslui, împreună cu polițiști din cadrul Secției 3 Poliție Rurală Bârlad și jandarmi din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Vaslui, au organizat și desfășurat acțiuni pentru prevenirea și combaterea delincvenței juvenile, a absenteismului școlar, precum și de verificare a modului de respectare a prevederilor legale pentru prevenirea răspândirii Sars-Cov2.

Acțiunile au fost desfășurate pe raza comunei Zorleni, iar polițiștii implicați au avut în vedere verificarea modului de respectare a măsurilor dispuse pentru prevenirea răspândirii Sars-Cov2, în cadrul unităților de învățământ.

Totodată, s-a acționat în scopul instruirii personalului comercial al agenților economici cu privire la reglementările legale pe care trebuie să le respecte, în special când au clienții minori, reinstruirea cu privire la interdicția de a comercializa băuturi alcoolice și țigări către minori, fiind astfel verificate 20 de societăți comerciale și 25 agenți comerciali.

Au fost verificate 3 unități de învățământ din localitățile Zorleni și Popeni, fiind legitimate 55 de persoane, instruite 16 cadre didactice și 145 de elevi. Ca urmare a activităților, au fost depistați 25 de elevi care absentau de la cursuri.

Biroul Siguranță Școlară din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Vaslui și-a început activitatea odată cu debutul anului școlar, în data de 14 septembrie 2020.

Recomandări pentru elevi în vederea prevenirii violenţei în şcoli:

–        Fiţi atenţi atunci când vă alegeţi prietenii. Evitaţi prietenia persoanelor violente, sau conflictuale;

–        Nu vă lăsaţi influenţaţi de ceilalţi. Analizaţi singuri riscurile la care vă expuneţi pe baza educaţiei primite şi a propriei experienţe;

–        Daca vreun coleg sau prieten vă roagă să faceţi ceva cu care voi nu sunteţi de acord, refuzaţi categoric, indiferent de promisiunile sau ameninţările primite;

–        Spuneţi-le prietenilor voştri să nu răspundă cu violenţă la provocările altor grupuri şi atrageţi-le atenţia asupra consecinţelor comiterii de fapte antisociale;

–        Când sunteţi jigniţi sau victime ale comportamentului violent al unor colegi sau al persoanelor din anturaj, anunţaţi profesorii, părinţii şi poliţia, pentru a fi ajutaţi;

–        Fiţi prudenţi în relaţiile cu persoanele nou cunoscute, pentru a nu fi manipulaţi să comiteţi infracţiuni sau să deveniţi victima acestora;

–        Dacă intraţi într-o dispută cu un alt coleg, fiţi primii care renunţă. Amintiţi-vă că urmarea acesteia poate fi: rănirea voastră sau catalogarea ca „bătăuşi” de cei din jur.

Recomandări pentru cadrele didactice:

–        Identificaţi elevii cu potenţial violent;

–        Implicaţi-i în activităţile şcolare sau de timp liber şi încercaţi să le descoperiţi interesele şi aptitudinile;

–        Evitaţi centrarea doar pe sancţiune şi excludere şi mai mult pe prevenţie şi susţinere a victimei şi a celui violent;

–        Introduceţi, în sesiunile de dezbateri cu elevii, teme relevante pe această problematică;

–        Derulaţi programe şi activităţi extracurriculare în unităţile de învăţământ: concursuri tematice, prezentări interactive a unor teme legate de violenţa şcolară.

Recomandări pentru părinţi:

–   Comunicaţi cu fiul/fiica dumneavoastră, fiecare copil trebuie înţeles şi personalitatea lui trebuie respectată;

–    Discutaţi la sfârşitul fiecărei zile cu copilul dumneavoastră despre ziua ce a trecut. Uneori copii nu vor să spună dacă au probleme la şcoală. începeţi prin a-1 întreba dacă la şcoală a văzut pe cineva hărţuind, agresând verbal sau fizic un alt coleg sau orice altceva ce l-a făcut să nu se simtă în siguranţă. Fiţi atenţi la unul sau mai multe din următoarele semne: scăderea calificativelor primite, pierderea prietenilor, haine rupte;

–     Dacă vă spune că pierde frecvent bani sau alte valori sau dacă observaţi că sustrage bunuri din casă, e posibil să fie victima unor delincvenţi minori sau majori care percep „taxe de protecţie”. Discutaţi deschis, cu tact, cu copilul dumneavoastră şi dacă această situaţie se confirmă, sesizaţi imedia poliţia;

–      Interesaţi-vă  permanent de situaţia şcolară a copilului dumneavostră;

–      Fiţi fermi cu minorul, dar nu agresivi, violenţa nu este nicidecum o modalitate de soluţionare a problemelor, ci mai degrabă le amplifică; încercaţi să-i cunoaşteţi şi să vă apropiaţi de prietenii copiilor dumneavostră; Asiguraţi în familie un climat afectiv de bună înţelegere;

–       Controlaţi-vă limbajul şi comportamentul în prezenţa copiilor! Aceştia vă vor imita, iar dacă vor avea o atitudine agresivă faţă de ceilalţi, vor primi un răspuns cel puţin la fel de agresiv. Ţineţi minte: exemplul dumneavoastră personal impresionează mai mult decât sfaturile pe care le daţi!

–       Atunci când observaţi o schimbare negativă în comportamentul copilului dumneavostră, motivaţi-1 pentru rezolvarea în comun a problemei cu care se confruntă;

–       Alegeţi comunicarea: lipsa dialogului creează bariere greu de trecut în relaţia copil-părinţi;

–       Fiţi permanent atenţi la modul în care copiii dumneavoastră folosesc intemetul acasă şi la şcoală. Vorbiţi cu ei despre ceea ce fac atunci când navighează pe internet, ce siteuri vizitează, cu cine corespondează prin email, cu cine corespondează prin e-mail sau pe rețelele de socializare;

–       Când situaţia pare a scăpa de sub control, aaresaţi-vă celor care vă pot fi de ajutor (profesori, poliţie, organizaţii neguvemamentale, asociaţii de tineret) – vă pot sfătui şi sprijini în rezolvarea problemelor;

–       Discutaţi cu conducerea şcolii despre planul de siguranţă a şcolii, despre cum sau dacă vă puteţi implica în acest plan de siguranţă, care credeţi că sunt priorităţile care trebuie avute în vedere pentru ca elevii să-şi desfăşoare activitatea într-un climat de siguranţă.