Olanda și-a schimbat subit în ziua votului pentru aderarea României la Schengen promisiunea de a susține țara noastră, motivând votul negativ prin faptul că țară noastră era cuplată la aderarea la Schengen de Bulgaria, lucru care are cunoscut încă de la începerea negocierilor de aderare.
Context: Motivele din spatele votului negativ dat de Olanda păreau a fi legate de Portul Constanța, care ar fi putut deveni un competitor al portului Rotterdam, deși volumele operate de portul olandez sunt de 60 de ori mai mari și sunt generate în principal de poziționarea strategică și infrastructură logistică de care are parte, fiind cel mai mare port din Europa. Portul Constanța este un port cu o capacitate operațională limitată, care oricum face cu greu față activităților curente, fiind sufocat în ultima perioada datorită tranzitului de mărfuri generat de conflictul din Ucraina, deci nefiind un competitor pentru Rotterdam.
Adevăratul motiv pentru care Olanda a votat împotriva aderării României la Schengen este interesul energetic în România pe care îl are firma olandeză Royal Dutch-Shell, care are sediul la Haga, în vecinătatea Guvernului Țărilor de Jos (nouă denumire a Olandei), informează în exclusivitate publicația Gandul.ro.
Shell a fost una dintre primele companii occidentale care a venit în România după Revoluția din Decembrie 1989, dar și-a vândut toate activele și a părăsit țara noastră în 2007, nedorind să rămână pe o piață mică zonală în care OMV tocmai achiziționase principala companie locală, respectiv Petrom, relatează sursa citată.
Odată cu declanșarea, în februarie 2021, a războiului din Ucraina, SHELL a identificat în România noi oportunități în principal datorită poziționării lângă zona de conflict și pentru accesul facil ulterior războiului la procesul de reconstrucție al Ucrainei, dorind să folosească țară noastră în acest scop.