Ministrul Apararii Nationale, Mihai Fifor, a declarat, marti seara, ca in intalnirile pe care le-a avut in SUA cu reprezentantii unor firme importante din industria de aparare a spus „cu toata fermitatea” ca guvernul roman nu a iesit la cumparaturi cu banii statului, ci se doreste transfer de tehnologie si repornirea industriei de aparare romaneasca.
„Atat primul-ministru, cat si eu, in toate intalnirile pe care le-am avut cu companii importante din industria de aparare din SUA sau din Europa, am spus-o cu toata fermitatea: nu am iesit la cumparaturi, noi nu am iesit la cumparaturi cu banii statului roman: Dorim sa facem transfer de tehnologie, de know-how in Romania, sa avem cooperare industriala in domeniul apararii si, in principiu, dorim sa repornim industria de aparare romaneasca, care a fost foarte bine pozitionata si recunoscuta la nivel mondial pana la un anumit moment dat”, a afirmat Fifor, la Antena 3.
„O suma foarte consistenta se va duce pe un prim sistem Patriot din cele sapte pe care Romania le va achizitiona in perioada urmatoare. Spuneam ca anul acesta, pana la finele anului, de indata ce vine scrisoarea de acceptare din partea Statelor Unite, vom putea intra pe partea de contractare concreta si cumparam primul sistem Patriot. De asemenea, tot anul acesta, ca element major pentru inzestrarea Armatei Romane, este finalizarea contractului cu General Dynamics pentru transportoarele 8×8 Piranha 5 care vor fi fabricate la UMB, la Uzina Mecanica Bucuresti”, a detaliat ministrul Apararii.
El a subliniat ca „General Dynamics vine sa produca in Romania”, el adaugand ca in aceeasi termeni se negociaza si cu Bell Helicopters pentru producerea elicopterelor de atac la Ghimbav, precum si cu alti mari parteneri din domeniu.
„Cred ca acesta este lucrul cel mai important, din cele 227 de transportoare blindate pe care statul roman le va achizitiona, primele 30 vor fi realizate in Elvetia, pe linia din Elvetia, pentru ca acolo se va deplasa personal de la Uzina Mecanica Bucuresti, care se va specializa lucrand la aceste prime 30 de transportoare. Incepand cu transportorul 31, deja linia va fi instalata la Uzina Mecanica Bucuresti. La fel, vreau sa va spun ca se discuta cu Bell Helicopters in aceeasi termeni, din cele 45 de elicoptere de atac pe care Romania intentioneaza sa le achizitioneze primele vor fi realizate pe linia din Texas, insa marea majoritate vor fi realizate pe linia pe care Bell Helicopters o va avea la Ghimbav, la Brasov. Adica in termenii acestia se discuta cu marii parteneri pe care ii avem”, a evidentiat Mihai Fifor.
Intrebat de ce in intalnirea avuta cu secretarul pentru Aparare al SUA, James Mattis, s-a discutat despre „anticoruptie”, Fifor a aratat ca acest subiect nu a fost dezvoltat in mod deosebit.
„Haideti sa va spun cum s-a desfasurat aceasta discutie si va rog sa imi acordati toata increderea pentru ca am fost singur acolo, la masa aceea. Secretarul Mattis s-a exprimat de maniera urmatoare: ‘si pe zona aceasta de lupta anticoruptie cum stati, pentru ca merg in Capitoliu si sunt intrebat si trebuie sa stiu ce raspund’. Iar raspunsul meu a fost acelasi pe care Guvernul Romaniei l-a dat de fiecare data: am sustinut intotdeauna lupta impotriva coruptiei si vom sustine intotdeauna lupta impotriva coruptiei si l-am asigurat pe domnul Mattis de toata onestitatea si de toata deschiderea noastra. Aici s-a oprit acest subiect, nu aceasta era agenda domnului Mattis, agenda domnului Mattis a fost exact aceea de a sti cum se pozitioneaza Romania ca partener militar in aceasta zona, ca partener strategic, pentru ca trebuie sa recunoastem, este o zona tot mai complicata aceasta de la Marea Neagra”, a raspuns Fifor.
Ministrul Apararii a efectuat in perioada 17-22 septembrie o vizita de lucru in Statele Unite ale Americii, la Washington, unde a avut intalniri cu secretarul Apararii, James Mattis, cu adjunctul consilierului prezidential pentru securitate nationala, Ricky Waddell, cu membri ai Congresului SUA si cu reprezentanti ai unor companii importante din industria de aparare americana – Raytheon, Lockheed Martin si Bell Helicopters.