O alta capcana pentru clientii bancilor?

0
83

Clientii bancilor vor avea, in sfarsit, sansa sa solutioneze rapid, echitabil si, mai ales, gratuit, litigiile cu banca, promite o ordonanta adoptata recent. Insa, unele prevederi lasa loc de interpretari si pun sub semnul intrebarii succesul demersului.

Ordonanta de guvern cu privire la solutionarea alternativa a litigiilor (SAL) transpune in legislatia romaneasca directiva europeana in domeniu si are o sectiune speciala pentru litigiile din domeniul bancar.

Insa, unele prevederi sunt discutabile. In primul rand, reiese ca dreptul clientilor de a alege modalitatea de solutionare a litigiilor va fi limitat la aceasta procedura SAL.  Potrivit textului, „litigiile din domeniul bancar sunt solutionate exclusiv prin proceduri SAL de Centrul SAL“, centru care urmeaza sa fie infiintat in acest scop.

Atat reprezentantii mediului bancar, cat si cei ai asociatiilor pentru protectia consumatorilor dau asigurari ca „exclusivitatea“ se refera la faptul ca, pentru domeniul bancar, va exista un singur Centru SAL care va solutiona litigiile dintre consumatori si banci si ca nu este vorba de imposibilitatea clientului de a apela, in continuare, si la alte variante, pe care le are la dispozitie acum, respectiv mediere, instanta, asociatii de consumatori sau Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).

Gratuit sau nu?
O alta prevdere interpretabila este si cea referitoare la costul pe care trebuie sa il suporte clientul. La articolul 8 se mentioneaza clar ca procedura trebuie sa fie gratuita. In schimb, la capitolul „Finantarea Centrului SAL din domeniul bancar“, exista o prevedere potrivit careia finantarea se poate asigura din „venituri proprii care se pot constitui din veniturile realizate din comisioane si sumele percepute pentru prestatiile in domeniu efectuate tertilor“. Despre ce comisioane poate fi vorba? Presedintele Asociatiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania (ANPCPPSR), Sorin Mierlea, a declarat ca asociatiile de consumatori au insistat ca aceste proceduri sa fie gratuite.

„Noi am precizat acest lucru si in intalnirile“ si in grupul de lucru, si a fost imbratisat de majoritatea, chiar daca au fost anumite tensiuni din partea reprezentantilor bancari, ca cetateanul nu trebuie sa aiba niciun cost. Sa fie gratuite pentru cetatean toate procedurile si demersurile realizate intr-un centru SAL“, a afirmat Mierlea.

Pe de alta parte, ordonanta lasa la alegerea clientului daca solutia pronuntata de acest Centru este obligatorie sau nu, insa clientul trebuie sa opteze din start pentru solutionarea in acest mod. Prin urmare, trebuie sa fie foarte atent pentru ca, din momentul in care opteaza pentru solutie obligatorie, nu va avea alta cale de atac in cazul in care rezultatul nu il multumeste.

Cine este al cincilea membru?
O alta prevedere care ridica semne de intrebare este organizarea. Centrul SAL din domeniul bancar va fi, conform ordonantei, coordonat de un Colegiu, format din cinci membri, cate unul de la Banca Nationala a Romaniei, Asociatia Romana a Bancilor, ANPC, asociatiile de consumatori constituite conform legii si de un membru independent ales de primii patru. Acest for are rolul de a adopta regulile privind procedura de solutionare a litigiilor.

Sorin Mierlea este de parere ca acest al cincilea membru ar trebui sa provina din corpul de judecatori, pentru a avea o garantie in plus a experientei si impartialitatii. El crede ca aparitia actului normativ este binevenita, chiar si in ultimul ceas, „pentru ca este un demers prin care cetateanul poate sa-si gaseasca gratuit o informare si, nu in ultimul rand, chiar cu adevarat o solutie“.

Si reprezentantii mediului bancar sunt de parere ca actul normativ este binevenit. „Se incurajeaza folosirea formelor alternative de solutionare a litigiilor dintre consumatori si profesionisti, in cazul de fata concilierea, pentru a asigura stingerea amiabila a litigiilor si evitarea costurilor asociate cu actiunile judiciare. Solutionarea litigiilor pe cale extrajudiciara va conduce in timp si la recastigarea increderii“, afirma bancherii. Modul in care vor fi transpuse in practica prevederile ordonantei va arata daca noua procedura va fi functionala.

citat: Centrul are termen 90 de zile sa faca regulamentul pe care trebuie sa il faca public. Daca va aparea o astfel de prevedere (de cost pentru client –n.r.), Centrul nu va fi recunoscut de consumatori, nu va veni nimeni, nu se vor face solutionari alternative si oamenii se vor duce in continuare in instantele de judecata sau direct catre autoritatile publice, ceea ce inseamna ca acest Centru este infiintat degeaba. Asa ca nu cred ca se va intampla acest lucru.

Sorin Mierlea, presedintele ANPCPPSR