Prizonieri in propria tara: Clientii E.ON care primesc facturi inexplicabil de mari nu au sanse in fata furnizorului. Si tu poti pati la fel

0
63

Valul de facturi de regularizare, emise in aceasta perioada de E.ON/DelgazGrid, i-a speriat pe multi clienti din Iasi care au fost informati ca trebuie sa plateasca sume de cateva mii de lei catre operatorul de energie electrica • In astfel de situatii se gasesc si iesenii care se afla cu facturile la zi si care au platit consumul la timp, tocmai pentru a evita facturile de regularizare • Pentru ca cifrele stipulate in facturi sunt inexplicabil de mari, numerosi ieseni solicita verificarea contoarelor de curent, mai ales dupa ce Consiliul Concurentei a descoperit ca multe dintre contoare au fost masluite cu complicitatea operatorilor de energie • In majoritatea situatiilor, clientii sunt buni de plata, indiferent de valoarea facturii, iar asta pentru ca sunt deconectati de la furnizare daca nu platesc

O mare parte dintre clientii E.ON primesc in aceasta perioada facturile de regularizare. Pentru a reduce costurile, operatorul de energie electrica a schimbat modalitatea de facturare, care se face acum o data la doua luni, iar citirea contorului de catre angajatii E.ON se face o data la 3 luni. Din aceste motive, calculele facturilor la energie ajung de multe ori sa nu reflecte realitatea, iar uneori sunt atat de aberante, incat starnesc revolta consumatorilor.

Majoritatea situatiilor de acest gen se intalnesc in prima jumatate a anului, atunci cand E.ON/DelgazGrid emite facturile de regularizare catre clienti, iar sumele ajung la ordinul miilor de lei pentru un consumator casnic. Pentru ca facturile de 1.500 – 3.000 lei i-au speriat pe consumatori, multi dintre acestia au solicitat verificarea contorului de energie cu gandul ca consumul a fost calculat eronat.

"In perioada decembrie – mai am primit trei facturi de la E.ON. Una de 700 lei, alta de 800 lei, dar si inca una de regularizare pe care este trecuta suma de 1.800 lei. Este enorm de mult, mai ales ca in majoritatea timpului nu sta nimeni in casa, iar consumatori mari de energie nu exista. Cei de la E.ON ne-au spus ca s-a facut regularizarea pe perioada decembrie – mai si ca nu a fost dat indexul contorului, de asta s-a facut recalcularea consumului pentru intreaga perioada. Noi suntem cu plata la zi si in fiecare luna am trimis indexul de pe contor la E.ON, tocmai sa se calculeze la zi facturile. Am facut totul ca la carte si tot am ajuns in situatia aceasta din care nu stim cum sa iesim, pentru ca este extrem de greu financiar sa te trezesti dintr-o data cu o factura asa de mare. In cele din urma am facut cerere sa se verifice contorul. Cei de la E.ON au spus ca se face verificarea, insa contra cost, iar daca nu se dovedeste ca e defect, trebuie sa platesc totul. Au luat contorul, i-au pus sigiliu si au spus ca il iau la ei la verificat. Nu stiu ce verificare i-au facut, dar au raspuns sec ca nu are nicio defectiune si este conform. In acel moment nu am mai avut ce sa fac pentru ca, daca nu achitam, eram debransat de la curent si trebuia sa platesc in plus taxa de reconectare si altele pentru ca nu poti sta fara energieelectrica in ziua de astazi, depinzi de cei de la E.ON", spune Alexandru I., client al E.ON din Iasi.

Iesenii care solicita verificarea contoarelor, amenintati cu plati ridicate

In situatiile in care se constata o defectiune a contorului, iar aceasta este adusa la cunostinta reprezentantilor E.ON Moldova, asta nu inseamna automat si remedierea defectiunii, deoarece oficialii E.ON transmit clientilor ca se efectueaza verificarea contra cost, iar in cazul in care nu se dovedeste defectiunea, clientul trebuie sa scoata mai multi bani din buzunar pentru plata manoperei, iar daca mai este si deconectat, poate ajunge sa plateasca mai mult decat pentru factura propriu-zisa pe care a incercat sa o conteste.

Zilnic, numerosi ieseni se prezinta la E.ON cu astfel de probleme. "Am facut cerere sa se verifice contorul pentru ca mi-am dat seama ca nu masura bine consumul de curent. Am facut o verificare cu un panou de masurare si am descoperit ca este o diferenta de 10-15 kw intre ce masura panoul si consumul trecut in facturile E.ON. Cand am vorbit cu ei, au spus ca nu au gasit defectiuni. Le-am spus ca pot dovedi ca este o diferenta intre index si ce calculeaza cu adevarat contorul, au dat-o in balbaiala si au spus ca se fac verificari suplimentare la Targu Mures si asa mai departe. Sunt deja aproape doua saptamani si tot nu s-a facut ceva concret", a spus Paul I., un alt client al E.ON din Iasi.

Consiliul Concurentei a dovedit masluirea contoarelor

Consiliul Concurentei a dovedit faptul ca sase firme au facut intelegeri anticoncurentiale pe piata contoarelor electrice si a echipamentelor conexe.

"Consiliul Concurentei a constatat ca AEM SA, EnergoBit SA, Elster Rometrics SRL, Landis+Gyr AG si Ecro SRL au participat la o întelegere pentru împartirea unor licitatii publice, organizate de operatorii retelelor de distributie a energiei electrice, cum sunt E.ON, Enel, CEZ, Electrica. Companiile au stabilit modul în care urmau sa participe la licitatii, astfel încât sa nu se suprapuna si fiecare dintre participanti sa câstige contracte de furnizare de echipamente cu eforturi minime… Efectele întelegerilor anticoncurentiale au condus la cresterea artificiala a preturilor de achizitie pentru respectivele echipamente, costurile suplimentare fiind translatate catre consumatorii finali care plateau facturi mai mari pentru energia electrica", au precizat oficialii Consiliului Concurentei.

Aceasta ancheta a vizat activitatea din perioada noiembrie 2008 – septembrie 2015 si a urmarit procedurile de licitatie publica derulate de E.ON si ceilalti operatori ai retelelor de distributie.