Regulile privind inspectia tehnica a masinilor vor fi modificate la cerinta Comisiei Europene, cu impact atat asupra soferilor, cat si asupra inspectorilor tehnici.
Una dintre regulile care va fi schimbata este aceea ca obligatia de a se supune primei inspectii tehnice periodice la un an, daca masina a fost noua la data primei inmatriculari in Romania, va fi aplicata doar autovehiculelor destinate transportului de persoane care au, in afara locului conducatorului, mai mult de 8 locuri pe scaune si autovehiculelor utilizate pentru transportul de persoane in regim de taxi si in regim de inchiriere, nu si celor folosite la invatarea conducerii auto, ca in prezent.
De asemenea, va fi instituita urmatoarea regula: in cazul in care, la inspectia tehnica periodica, sunt constatate doar deficiente minore, se considera ca inspectia a fost trecuta, iar vehiculul nu mai este supus din nou inspectiei.
In cazul in care, la inspectia tehnica periodica, se constata deficiente majore, se considera ca inspectia nu a fost trecuta. Este necesara o noua inspectie a vehiculului in maximum 30 de zile de la inspectia initiala.
In cazul in care, la inspectia tehnica periodica se constata deficiente periculoase, se considera ca inspectia nu a fost trecuta si este necesara o noua inspectie a vehiculului in tot maximum 30 de zile de la inspectia initiala.
Prin deficiente minore se va intelege deficientele care nu au un efect semnificativ asupra sigurantei vehiculului sau impact asupra mediului, precum si alte neconformitati minore. Deficiente majore vor fi cele susceptibile sa compromita siguranta vehiculului, sa aiba impact asupra mediului sau sa-i puna in pericol pe ceilalti participanti la trafic, precum si alte neconformitati mai importante, iar deficientele periculoase vor fi cele care constituie un risc direct si imediat la adresa sigurantei rutiere sau care au impact asupra mediului.
Un vehicul care prezinta deficiente incadrabile la mai mult de o categorie de deficiente dintre acestea va fi clasificat in categoria care corespunde deficientei mai grave. Un vehicul care prezinta mai multe deficiente la acelasi element inspectat poate fi clasificat in categoria imediat superioara de gravitate daca se poate demonstra ca efectul combinat al acestor deficiente ar genera un risc mai mare la adresa sigurantei rutiere.
In intervalul dintre doua inspectii tehnice periodice, detinatorul certificatului de inmatriculare/inregistrare este raspunzator de mentinerea vehiculului intr-o stare tehnica sigura si corespunzatoare, utilizand in acest scop numai sisteme, echipamente, componente, entitati tehnice, piese de schimb si materiale de exploatare de origine sau omologate/certificate conform legislatiei in vigoare.
Noile reguli vor fi introduse la 20 mai anul acesta, dar vor fi valabile peste un an, din 20 mai 2018.