România este unul dintre cei mai mari jucători din industria mondială a viţei de vie şi a vinului, ocupând poziţii fruntaşe în multe categorii. Dincolo de graniţele ţării acest lucru nu este cunoscut, mulţi dintre străini nici măcar nu ştiu că pe piaţa locală se realizează vin.
Potrivit Ziarului Financiar, acest fapt este confirmat şi de cifrele care spun că, la o producţie anuală de 4,5 mil. hl, România este al 13-lea cel mai mare producător de vin din lume. Ca export însă, ea e invizibilă, cu doar 0,19 mil. hl, valoare cu care ocupă locul 32 la nivel mondial, scrie Mediafax.
Mai mult, în 2021 – ultimul an pentru care există date publice finale -, exportul a scăzut 9,5%, în timp ce producţia a crescut cu 16,2%, arată datele OIV – Organizaţia Internaţională a Viei şi Vinului.
Această diferenţă este compensată însă de o creştere a consumului intern, care are un plus de 4,6%. De altfel, România este unul dintre marii consumatori de vin ai lumii – locul 14, cu 4 mil. hl. Această valoare e influenţată şi de mărimea populaţiei. Totuşi, şi la consumul per capita piaţa locală stă bine. Asta înseamnă că, în medie, un român (cu vârsta de peste 15 ani) bea anual 24,6 litri, aproape cât un german, dar de două ori mai puţin decât un francez, acest din urmă popor fiind cunoscut pentru apetitul său în domeniu.
Unii actori din industrie spun că piaţa locală e invizibilă la export şi pentru că românii beau aproape tot ce produc cramele, astfel că acestea din urmă nu mai au motivaţia să se lupte singure pentru a câştiga contracte peste graniţă. Unele state au organizaţii puternice în acest sens, iar ele se implică în a promova vinul ca brand de ţară.