Sintagma metaverse a apărut pentru prima dată în bestsellerul revoluționar Snow Crash din 1992, a autorului Neal Stephenson. Deși inițial a apărut ca ficțiune, acum, acest concept a devenit realitate și, chiar mai mult de atât, în metaverse este posibil de investit. Un exemplu similar al realității virtuale avansate este romanul Ready Player One al lui Ernest Cline, ecranizat în 2018 de Steven Spielberg. Acest subiect a devenit atât de popular încât o mulțime de alți autori de science fiction, cum ar fi Iain M Banks, au creat și au folosit concepte similare în romanele lor.
În luna Septembrie al acestui an, CEO-ul Facebook Mark Zuckerberg, demonstra un interes deosebit față de metaverse. Mai recent, în cadrul raportului financiar, Facebook a dat de înțeles că își dorește să-și unească comunitatea, creatorii și platforma de e-commerce cu ajutorul metaverse. Mark Zuckerberg a spus în acest sens că:
"Scopul nostru suprem este de a dezvolta metaverse până va ajunge la potențialul maxim"
La puțin timp după această declarație, în data de 28 Octombrie, Facebook a anunțat că își schimbă denumirea în Meta și că planifică să se axeze pe dezvoltarea Metaversului.
Cât de mult ar putea crește metaverse?
La moment există mai multe proiecte care fac o mulțime de bani în acest spațiu, cum ar fi Roblox și Fortnite. Acestea sunt niște universuri în virtual reality (VR) în care utilizatorii sunt întruchipați de niște avataruri personalizate. Alte asemenea proiecte de VR, ceva mai puțin cunoscute, sunt Decentraland, Upland și Sandbox, precum și Victoria VR, o platformă populară ce urmează să fie lansată în curând.
Dacă privim din punct de vedere al investițiilor, putem spune cu încredere că această explozie a realității virtuale și a metaverselor este similară cu boom-ul dot-com de la sfârșitul anilor 1990. Ceea ce urmează să se întâmple de fapt, este înlocuirea formei actuale a web-ului, de către metaverse.
Unele dintre companiile axate pe acest spațiu, cum ar fi Fortnite, ar putea să aibă o creștere masivă și constantă chiar până la dimensiunea unor giganți ai tehnologiei precum Facebook, Google și Amazon. Evident că marile companii deja au sesizat oportunitatea și încearcă să profite de ea. Într-o rundă recentă de investiții creatorii popularului joc Fortnite, Epic Games, au strâns $1 miliard, iar unul dintre principalii investitori a fost Sony. În același timp, Facebook investește masiv resurse și bani în crearea unei noi platforme VR proto-metaverse, cunoscută sub numele de Horizon.
Alți participanți care mizează pe realitatea virtuală sunt brandurile. Unele dintre ele vând produse virtuale în lumile metaverse către avataruri. Gucci spre exemplu, a vândut o geantă virtuală mai scumpă decât una reală, Nike vinde gama de sneakers Jordan`s pentru personajele din Fortnite, în timp ce Coca Cola vinde NFT-uri în Decentraland.
O ultimă analiză efectuată de Bloomberg, arată că valoarea estimată a pieții metaverse este de $800 miliarde. Chiar dacă ne aflăm încă la început, investitorii inteligenți contribuie considerabil la expansiunea metaverse prin cumpărarea activelor digitale emise de startup-urile cu potențial enorm de creștere.
Marii investitori consideră că acest trend de creștere masivă a proiectelor VR urmează să se accelereze și mai mult. Iar una din aceste platforme de realitate virtuală va fi în curând capabilă să concureze cu giganții din domeniul rețelelor sociale.
Cum poți investi în metaverse?
Crypto-monedele sunt deja conectate cu aceste realități virtuale, diverse platforme acceptând active digitale ca opțiune de plată pentru bunuri virtuale, inclusiv pentru vânzarea și cumpărarea de imobile în VR. Utilizatorii Decentraland și The Sandbox pot crea afaceri virtuale, cum ar fi cazinouri și parcuri tematice, ca mai apoi să le monetizeze.
Mulți dintre deținătorii de active digitale deja investesc în proiectele de realitate virtuală, însă există și o altă posibilitate de a profita din acest trend. Matthew Ball, fondatorul Roundhill Investments, alături de Jacob Navok, CEO-ul Genvid Technologies, au înregistrat recent un fond tranzacționat la bursă cu numele de ETF Metaverse.
Metaverse ETF este un fond de investiții care funcționează similar unei piețe de valori, cu excepția faptului că aici investițiile sunt bazate pe companiile Metaverse. Acesta este un index – ceea ce înseamnă că este compus dintr-o mulțime de investiții într-o serie de companii, oferind în acest mod investitorilor posibilitatea de a diversifica, cumpărând un segment larg al pieței metaverse.
În prezent, ETF-ul Metaverse are o capitalizare de piață de $71 miliarde, fiind compus din 41 de companii din opt țări. Acestea includ investiții în companii de software precum Cloudflare și Nvidia, în companii de gaming, printre care Unity și Roblox, dar și în companii ce creează content pe metaverse ca Tencent, Sea și Snap.
Acest index este listat la Bursa de Valori din New York (NYSE), astfel, el include doar companii publice. În acest caz, cei care vor să investească încă de la început în companii private din categoria metaverse, ce au un mare potențial, trebuie să găsească alte metode de a investi, informează crypto.ro.
Pentru a investi în stadiul incipient, cele mai bune opțiuni pot fi găsite pe blockchain. La moment sunt două metode prin care companiile de gaming, hardware și cele creatoare de conținut pot obține finanțare. Ele fie lansează o oferta inițială de monede (ICO), fie apelează la un exchange descentralizat care emite tokenuri ce pot fi cumpărate de mulțime, această din urmă procedură este numită ofertă inițială DEX (IDO). Asta înseamnă că investitorii se pot implica, cu mult înainte ca aceste companii să devină publice.
Dacă luăm în considerare mărimea de facto a acestei piețe – incluzând și segmentele care se dezvoltă extrem de rapid, cum ar fi creatorii, hardware-ul, publicitatea și comerțul electronic – valoarea reală ar putea depăși $1 trilion. Pentru a înțelege proporțiile acestei oportunități, trebuie să reflectăm asupra importanței internetului în viața de zi cu zi, deoarece metaverse are toate șansele să ajungă la proporții similare într-un termen mult mai rapid. Ca oportunitate de investiție, companiile metaverse, în special cele aflate în stadiul ICO și IDO, sunt de neegalat în potențialul lor ascendent, cu unica condiție de a le alege inteligent.
Ceea ce se întâmplă acum, este cu adevărat uimitor. Cu timpul, felul în care vom percepe realitatea se va schimba radical, datorită numeroaselor avantaje pe care le oferă expansiunea rapidă a metaverselor și a realității virtuale.