Indiferent din ce motiv apar modificari in cariera noastra, perioada de tranzitie este de cele mai multe ori una stresanta. Iata de ce apare stresul la schimbarea locului de munca:
1. Modificari in stilul nostru de viata
Ne definim pe noi insine in functie de job-ul pe care il avem. Viata noastra de zi cu zi se invarte in jurul locului de munca: ora la care ne trezim, ora la care mancam, cat de multi bani cheltuim, cu ce oameni socializam. Cand nu mai avem acelasi job, aproape toate lucrurile din viata noastra se schimba si pierdem putin din sensul nostru de a fi.
Nivelul financiar poate fi si el afectat de schimbarile in cariera, fie ca este vorba de concediere, inceperea unei noi afaceri, un alt post in aceeasi companie sau la o alta firma. Chiar daca noul job ne aduce mai multi bani, adaptarea la un nou stil de viata si la cerintele unui nou sef poate sa fie dificil.
Cand ne pierdem locul de munca sau ne schimbam rutina din cauza job-ului, pierdem si din structura vietii cotiene care ne ofera confort si siguranta pentru ca stim la ce sa ne asteptam. Cand apare o schimbare, apare si incertitudinea.
Apar schimbari si la nivel social pentru ca nu ne mai intalnim cu aceeasi colegi de munca zilnic si chiar daca incercam sa ne vedem cu ei dupa orele de program legatura formata se poate pierde.
2. Teama de a nu gasi un alt job
De multe ori in cautarea unui nou loc de munca apare anxietatea. Ea porneste de la gandurile irationale legate de acest proces: „daca nu voi fi capabil sa gasesc altceva?”, „daca nu ma voi descurca la interviu?”, „daca nu voi primi la fel de multi bani?”, „daca nu voi face fata la un alt job?”, „daca nu imi va placea sa lucrez acolo?”.
Aceasta anxietate ne poate bloca in procesul de a ne gasi un alt loc de munca, ne poate duce la evitare, la reticenta in a testa anumite alternative sau ne poate afecta performanta la interviuri si in incercarea de a ne adapta la un job nou.
Stresul de la job te poate imbolnavi de Alzheimer
3. Asteptari legate de un nou job
Dupa ce facem tranzitia la un alt loc de munca poate aparea dificultatea de a ne adapta noilor cerinte ale mediului, in functie de cum privim aceasta etapa. Cu cat avem mai multe ganduri irationale si asteptari nerealiste legate de cum ar trebui sa fie aceasta etapa, cu atat ne va fi mai greu sa ne adaptam noului job. Ele pot aparea sub forma: „trebuie sa invat repede ce am de facut si sa ma descurc bine, altfel nu ma vor pastra pe acest post”, „trebuie sa le arat ca nu au facut o greseala cand m-au angajat”, „nu trebuie sa fac greseli, mai ales acum la inceput”, „trebuie ca ceilalti sa ma placa si sa fac o impresie buna”.
Cum sa te adaptezi mai usor la noul loc de munca
1. Reglarea asteptarilor
Este important ca la inceput sa nu pui foarte multa presiune pe tine. Merita sa iti acorzi o perioada de timp pana cand vei incepe sa te simti confortabil la noul loc de munca, pentru ca nu este un proces care sa se intample peste noapte. Cei din jur nu se vor astepta de la tine sa cunosti deja toate procedurile si sarcinile sau sa iti faci treaba perfect, asa ca este bine sa nu astepti nici tu asta de la tine. Este posibil chiar sa faci unele greseli pe parcurs pentru ca ele sunt o parte fireasca din procesul de invatare. Este util sa intelegi inca de la inceput de ce ai fost angajat pe un anumit post si care sunt asteptarile pe care compania le are de la tine.
2. Cunoasterea mediului de lucru
Merita sa inveti cultura noului loc de munca. Acest lucru poate lua timp si implica efort pentru ca presupune cunoasterea procedurilor din birou si a oamenilor care lucreaza in acest spatiu. Prin observarea celorlati si interactiunea cu ei vei reusi sa iti gasesti mai usor locul tau in noul mediu. Cultura dintr-o firma este similara celei din familie si ambele implica timp si flexibilitate pentru adaptare, dar cand acest lucru se intampla creste nivelul de productivitate si de satisfactie la job.
3. Cererea ajutorului
Este bine sa ceri ajutor atunci cand ai nevoie de el. Asta nu inseamna un semn de slabiciune din partea ta. Daca nu stii cum sau unde sa gasesti informatia de care ai nevoie, poti pierde mult timp in procesul de cautare. Merita sa ceri ajutor in anumite situatii ca sa poti invata cum sa faci lucrurile mai usor si mai eficient.
sursa: gandestesanatos.ro