Probleme de sah si logica, cunoasterea cifrelor romane si calcule artimetice se numara printre cerintele din subiectele pe care le-au avut de rezolvat, joi, elevii de clasa a IV-a, la proba de matematica a evaluarii nationale.
La fel ca la proba de limba romana, care a avut loc miercuri, in clase au fost distribuite doua variante de subiect, repartizate elevilor pe randuri, pentru ca acestia sa nu copieze unul de la altul.
Subiectele au inclus, pe langa cerinte cu operatii matematice, o problema de sah, respectiv mutarea unui cal dintr-o pozitie in alta, precum si una de logica, respectiv aranjarea unor cuburi pe care erau scrise numere, dupa un criteriu ce trebuia gasit de elevi. Acestia au mai avut de scris numarul 2014 cu cifre romane sau MDXIX cu cifre arabe.
O alta cerinta a verificat capacitatea elevilor de a „citi” ora indicata de un ceas cu limbi, iar altele, daca acestia recunosc figurile geometrice elementare.
Proba a avut durata de o ora, in care elevii au fost supravegheati de alt cadru didactic decat invatatoarea lor.
La nivel national, au fost evaluati peste 193.000 de elevi de clasa a IV-a, dintre care 14.000 de elevi din Capitala.
Evaluarea nationala la clasa a IV-a, o premiera pentru invatamantul romanesc, se va incheia vineri, cu proba de limba materna, la care participa elevii apartinand minoritatilor nationale.
Si elevii claselor a II-a si a VI-a vor fi evaluati anul acesta, tot in premiera.
Rezultatele obtinute la evaluarea elevilor din clasele a II-a, a IV-a si a VI-a nu se trec in catalog.
Notele la evaluarea elevilor de clasa a VIII-a, in schimb, conteaza la media pentru admiterea in liceu.
Ministerul Educatiei Nationale (MEN) a informat, miercuri, ca evaluarile la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a „orienteaza scoala romaneasca pe drumul corect al modernizarii si al cresterii performantei”
„Miercuri, odata cu testarea la Limba romana a elevilor de clasa a IV-a, au debutat, in premiera, evaluarile nationale la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a. Sensul acestor evaluari il reprezinta, deopotriva, analizarea corecta a sistemului de invatamant si inceputul cresterii performantei scolii romanesti”, a mai afirmat MEN.
Potrivit MEN, introducerea acestor evaluari, prevazute de Legea Educatiei Nationale, ofera un tablou foarte clar legat de nivelul de pregatire al elevilor in diferite momente. „Fiind vorba despre o testare la nivel national, datele obtinute permit realizarea de diagnoze si comparatii mult mai fidele in raport cu cele realizate in urma evaluarilor individuale de la clasa. Dupa aplicarea testelor, vor exista date transversale care vor permite identificarea din timp a problemelor si corectarea lor particularizata, astfel incat, la finalul clasei a VIII-a, performantele sa se imbunatateasca”, s-a mai mentionat intr-un comunicat remis de MEN.
Evaluarile la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a urmeaza modelul testelor internationale, care introduc, de fapt, un sistem de pregatire a elevilor, obisnuindu-i cu examenul de la finalul ciclului gimnazial, arata aceeasi institutie.
Testele aplicate au un grad ridicat de interdisciplinaritate si nu pun accent pe memorare si reproducere, ci pe capacitatea elevului de a utiliza si corela informatiile pe care le-a acumulat
pana la un anumit moment, a mai precizat MEN.