Firmele din Europa Centrala vad in pandemia de coronavirus o sansa de a se extinde

0
80

În contextul în care pandemia de COVID-19 goleşte birourile din întreaga lume, companiile din Europa Centrală care oferă servicii ieftine şi la distanţă pentru multinaţionale par să fie câştigătoare la atragerea de noi comenzi, transmite Reuters, potrivit Agerpres.

Din Praga şi până la Varşovia şi Bucureşti, aceste firme au oferit de mult timp servicii de business precum dezvoltare de software, administrare, gestionarea plăţilor şi cercetare pentru o serie de mari clienţi din Europa şi America. Acum aceste firme merg în direcţia contrară trendului global prin extindere şi angajări.

"În perioade de crize, mai multe afaceri sunt transferate aici", spune Roman Pavlousek, care conduce la Brno, Cehia, un centru de servicii financiare pentru producătorul industrial global Atlas Copco. "Acest lucru se întâmplă acum", adăugă Pavlousek.

Un sondaj arată că peste 90% din companiile care oferă servicii de business în Cehia au continuat să facă recrutări în perioada pandemiei şi au câştigat comenzi suplimentare din regiunea Asia-Pacific.

În Polonia, cea mai mare economie din Europa emergentă, companiile care oferă servicii de business continuă să facă noi angajări. Iwona Dudzinska, director de operaţiuni la centrul de servicii pentru Europa al băncii Citibank, amplasat în Polonia, spune că criza nu a încetinit planurile de creştere. "Angajăm aproximativ 100 de persoane în fiecare lună şi derulăm proceduri de recrutare online", a spus Iwona Dudzinska.

Deşi centrele de servicii din Asia oferă costuri mai mici, Europa Centrală şi de Est oferă proximitate geografică şi de timp faţă de Europa Occidentală şi America de Nord, precum şi un rezervor important de muncitori care vorbesc mai multe limbi, susţin liderii de companii intervievaţi de Reuters.

Regiunea a atras deja o serie de nume mari, de la Air France-KLM şi până la Exxon Mobil. De asemenea, regiunea oferă expertiză în domenii precum automatizare, robotică şi inteligenţă artificială, domenii unde corporaţiile sunt interesate să se extindă.

Sectorul de servicii de business a crescut de la zero în urmă cu 25 de ani la aproape 750.000 de angajaţi în Europa Centrală şi de Est, şi procesul de expansiune rapidă continuă, spune Romek Lubaczewski, partener la firma de consultanţă PwC, care preconizează doar un obstacol pe termen scurt pentru acest sector. "Totul este o chestiune de timing. Criza a arătat că sunt multe lucruri care pot fi făcute de la distanţă iar acest lucru va fi benefic pentru regiune pe termen mediu şi lung", susţine Romek Lubaczewski. El însuşi trăieşte în oraşul universitar Cracovia, unde cei 85.000 de angajaţi care lucrează în sectorul de servicii de business fac din acest oraş polonez cel mai mare hub de servicii de business din Europa. Pepsico, Shell, State Street şi alte companii internaţionale au deschis birouri în Cracovia profitând de forţă de muncă capabilă să efectueze servici complexe în mai multe limbi.

Pawel Michalik, director de operaţiuni la ING Tech Poland, susţine că pandemia de coronavirus va determina multinaţionalele să caute să îşi transfere sau să îşi asigure serviciile de business în noi domenii. "Acesta este ceva ce va afecta întreaga industrie şi cu siguranţă va avea un impact pozitiv asupra centrelor de servicii de business din regiune", spune Michalik.

O explicaţie este faptul că sectorul de servicii de business a fost capabil să se adapteze mai bine decât majoritatea industriilor din întreaga lume la măsurile de izolare decise de autorităţile naţionale. Având în vedere caracterul digital al muncii lor, două treimi din angajaţii care lucrează în sectorul de servicii de business dn Polonia au putut lucra de acasă chiar înainte de pandemia de COVID-19.

În viitor, o creştere a digitalizării şi un accent mai mic pus de companii pe contactul faţă în faţă va fi benefic pentru Europa Central ca hub de servicii, sunt de părere analiştii şi liderii sectorului de business.

"Va fi o şansă pentru mai multe companii să vină să lucreze aici în timp ce îşi închid operaţiunile în alte ţări mai scumpe" spune un angajat al UBS din Cracovia.