Parlamentul a votat cea mai buna lege pentru romani. Companiile farmaceutice puse cu botul pe labe

0
120

Luni, 14 decembrie, plenul Senatului a aprobat interzicerea reclamelor explicite pentru medicamente la radio si televiziune, precum si interzicerea totala a publicitatii pentru medicamentele care se elibereaza cu reteta. Aceasta poate fi considerata cea mai buna lege data de Guvern in ultimii ani, dupa ce ani de zile s-a incurajat, in mod agresiv, prin difuzarea reclamelor la radio si TV, consumul de medicamente puternice, mai ales de antibiotice. S-a ajuns la situatia aberanta in care romanii nu doar ca isi administreaza singuri tratamente, fara sa apeleze la sfatul medicilor, dar le utilizeaza inclusiv pentru copii, in unele situatii „pacientii” fiind bebelusi. Din fericire aceasta anomalie a fost corectata, iar acum companiile farmaceutice nu-si vor mai putea prezenta produsele ca fiind singura solutie pentru diferite afectiuni. Practica prin care sonsumul a fost incurajat sistematic de firmele de medicamente dureaza de ani de zile, producatorii avand tot interesul de a determina populatia sa cumpere aceste produse, chiar daca unele sunt chiar periculoase, in conditiile in care sunt administrate fara supraveghere medicala.

Guvernul a reusit acum sa anuleze practica acestor companii, care au pus in pericol sanatatea romanilor. O astfel de initiativa era necesara pentru limitarea administrarii nejustificate de medicamente, practica promovata si incurajata de reclame, consumatorii fiind manipulati prin mesajele ce promoveaza produsele farmaceutice, difuzate prin intermediul canalelor media. Accesul la astfel de reclame, fara o documentare temeinica si fara consultarea medicului a reprezentat, in realitate, dezinformarea publicului care, needucat in aceasta privinta, a ajuns sa practice automedicatia. Din acest motiv, cei mai multi romani au ajuns sa dezvolte o rezistenta accentuata la medicamente, in special la antibiotice, efectele negative observandu-se in special in cazul unor infectii, dificil sau imposibil de tratat uneori. Un exemplu ar fi antibioticele la care romanii recurg in cazul racelilor banale. Astfel, in cazul in care pacientii prezinta infectii, antibioticele nu-si mai fac efectul din cauza ca bacteriile rezista acum la orice tip de medicament. Cand se va aproba legea, aceasta problema ar putea fi solutionata.

Nici farmacistilor nu le pica bine acest proiect de lege, mai ales ca unele se prezinta, prin intermediul reclamelor, ca etalon si model. Senatorii au stabilit ca inclusiv reclamele la farmacii reprezinta publicitate mascata pentru medicamente. Senatul a fost camera decizionala, iar legea urmeaza sa fie promulgata de presedintele Klaus Iohannis. Potrivit proiectului de lege, „se interzice publicitatea explicita pentru produsele medicamentoase difuzata în cadrul programelor de televiziune si radiodifuziune”. Orice forma de publicitate, cu exceptia celei din audiovizual, pentru medicamentele eliberate fara reteta, trebuie sa fie aprobata în prealabil de catre Agentia Nationala a Medicamentelor. De asemenea, se interzice publicitatea în orice mediu pentru produsele medicamentoase care se elibereaza cu reteta. Propunerea legislativa va afecta si industria media, intrucat, in 2014, industria farmaceutica a fost principalul investitor in publicitate in Romania, ocupand primul loc intre industriile care cumpara reclama, cu 13% din piata de publicitate. Masura legislativa din Romania nu este singulara. Astfel, justitia din Australia a decis retragerea din farmacii a cunoscutului analgezic Nurofen, din cauza publicitatii mincinoase.Decizia a fost luata dupa ce Comisia de Concurenta Si Consum a Australiei (ACCC) a denuntat faptul ca analgezicul este vandut sub diferite ambalaje in functie de tipul de probleme tratate, desi ingredientul activ este acelasi. Curtea Federala a hotarat ca multinationala cu sediul in Marea Britanie se face vinovata de inselaciune, prezentand Nurofen in ambalaje diferite care contin acelasi ingredient, anume 342 miligrame de lizinat de ibuprofen.