miercuri, 24 aprilie, 2024

USR VASLUI:Promovarea Grupurilor de Actiune Locala ca instrument de ridicare a satului romanesc

Distribuie:

Publicat:

Uniunea Salvati Romania a asumat in Programul Politic ca prioritate pentru mediul rural promovarea agriculturii de mijloc si a fermei de familie, ca solutie la problema saraciei si subdezvoltarii din satele romanesti. USR sustine fructificarea corecta de catre Romania a oportunitatilor oferite de reforma Politicii Agricole Comune realizata de comisarul european Dacian Ciolos – de pilda, prin scaderea pragului de eligibilitate in Programul National de Dezvoltare Rurala (guvernul Ponta a exclus 97% dintre fermieri).

Prin acest proiect, USR isi asuma si promovarea unui instrument coerent de interventie in mediul rural: Grupul de Actiune Locala (GAL). Satul romanesc sufera de ignorare si de lipsa de contact cu autoritatea statala. Camerele Agricole sunt o fictiune, Agentia Domeniului Statului se adreseaza doar marilor latifundiari, agentiile de consultanta agricola nu mai exista, institutele de cercetare sunt putine si departe. Exista diverse initiative de legiferare a unor forme de Camere Agricole.

USR are o alta solutie: cresterea rolului Grupurilor de Actiune Locala, singurele structuri functionale care ajung in aproape toate satele din Romania – sau au potentialul de a o face foarte rapid si usor daca vom canaliza resursele publice prin ele.

Grupurile de Actiune Locala sunt parteneriate public-private (constituite prin OG 26/2000) care reunesc reprezentanti ai sectorului public, ai agentilor economici si ai societatii civile locale. GAL-urile au fost dezvoltate cu fonduri europene (PNDR), avand o axa de finantare dedicata (axa LEADER). In perioada de programare 2007-2013 s-au constituit 163 GAL-uri, care au acoperit 67% din populatia rurala si a oraselor sub 20.000 locuitori. GAL-urile scriu strategii locale de dezvoltare si primesc alocare financiara in functie de date reale – populatie, suprafata, nivel de dezvoltare. Asta a facut ca resursele sa nu poata fi deturnate politic. Proiectele sunt negociate la nivel local, un rol important avandu-l primarii (un GAL poate cuprinde de la 3 pana la 22 de localitati, conditia este ca sectorul privat sa detina majoritate). Axa LEADER a avut o alocare de 370 milioane de euro si o rata de absorbtie de 96% in 2007 – 2013.

Comisarul european Dacian Ciolos a decis cresterea axei LEADER la 563,5 milioane euro in 2014 – 2020, plus o finantare suplimentara de 102 milioane din Fondul Social European (POCU 2014 – 2020) pentru masuri social-educationale derulate prin GAL-uri. Numarul GAL-urilor a fost marit la 239. Punctajul de evaluare a fost acordat astfel incat GAL-urile sa preia functii sociale (227 au inclus asemenea proiecte in strategiilor lor) sau de promovare a brandurilor locale sau a unor asociatii intre producatorii locali.

Tinerii fermieri si exploatatiile agricole de mici dimensiuni sunt favorizate prin constructia programului (valoarea maxim posibila a finantarilor este de 200.000 euro, dar experienta trecuta a aratat ca suma granturilor per proiect se ridica la aproximativ 30.000 Euro).

Cu alte cuvinte, aceasta axa din PNDR a reusit sa dezvolte singurul contact coerent intre statul roman si comunitatile rurale. Pana in 2020, aceste forme de agregare locala vor prelua functii social-educationale. Cu toate acestea, GAL-urile sunt ignorate de clasa politica. Sunt finantate exclusiv din fonduri europene si prin contributia membrilor. Consideram ca GAL-ul reprezinta un bun strategic al statului roman pentru ridicarea clasei de mijloc in rural si a satului in general. Propunem suplimentarea finantarii din fonduri nationale, cerem clasei politice sa inceteze in a crea noi structuri birocratice (camere agricole, care se alatura celor deja existente) si sa utilizeze instrumentele de succes deja existente.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img