Până în 2030, Guvernul vrea să finalizeze 11 autostrăzi, 19 drumuri expres, zeci de operaţiuni de modernizare şi variante ocolitoare în valoare totală de 27 miliarde de euro. De la bugetul de stat şi din fonduri europene poate asigura însă doar 40% din necesar (10,9 miliarde de euro), iar pentru restul de 60% (16,1 miliarde de euro) trebuie să găsească alte surse de finanţare, scrie ECONOMICA.NET.
„Master Planul General de Transport (MPGT) al României este ambiţios, atât din punct de vedere al finanţării, cât şi al ritmului propus pentru implementarea acestuia. Valoarea avută în vedere pentru investiții în sectorul rutier este de 27 miliarde de euro, până în anul 2030", se arată într-un document oficial, realizat pentru Autostrada Ploieşti – Braşov.
În conformitate cu MPGT aprobat, 11 autostrăzi (valoare estimată de 13,3 miliarde EUR), 19 drumuri expres (valoare estimată de 10,4 miliarde EUR), zeci de operațiuni de modernizare (2,5 miliarde EUR) și variante ocolitoare (0,46 miliarde EUR) vor fi finalizate până în anul 2030.
„Cu toate acestea, au fost identificate surse de finanţare numai pentru o parte dintre investițiile planificate. Pentru perioada cuprinsă între 2014 şi 2020, nevoile de finanţare în sectorul rutier, prevăzute prin MPGT, sunt în valoare de 12,8 miliarde EUR. Aproximativ 4,6 miliarde EUR vor fi asigurate din fonduri UE şi finanţare naţională echivalentă. Suma rămasă de 8,2 miliarde EUR trebuie atrasă din alte surse", se explică în documentul citat.
Şi pentru investiţiile propuse pentru perioada 2021-2030 există un deficit de finanţare în valoare de 7,9 miliarde EUR, conform documentului.
De asemenea, pentru realizarea acestui plan, nivelul anual al investiţiilor în infrastructura rutieră ar trebui dublat.
„Nivelurile previzionate pentru cheltuieli par de asemenea ambiţioase, dacă ne raportăm la experienţa din trecut. De exemplu, în decursul anului 2012, în care a avut loc cel mai semnificativ nivel de investiţii în infrastructura rutieră anuală din România până în prezent, pe o distanţă de 1.623 km din reţea, investiţiile de capital anuale au fost în valoare de 1,15 miliarde EUR. MPGT are ca obiect realizarea unor investiţii mai mari de 2 miliarde EUR pe an până la nivelul anului 2020", se explică în documentul menţionat.
Pentru completarea sumelor necesare investiţiilor în infrastructura rutieră, Guvernul apelează la instituţii financiare internaţionale, precum Banca Mondială în cazul pregătirii proiectului autostrăzii Ploieşti – Braşov.
sursa: stiripesurse.ro
Master Planul General de Transport (MPGT) a fost aprobat prin Hotărâre de Guvern pe 19 septembrie 2016. Acesta cuprinde strategia pentru dezvoltarea sectorului transporturilor în România pentru următorii 20 de ani. Prin Master Plan au fost semnalate proiectele și politicile care corespund cel mai bine nevoilor de transport ale României la nivel național pentru următoarea perioadă de 5-20 ani, pentru toate mijloacele de transport, și asigură o analiză aprofundată, analitică prin care au fost selectate politicile și proiectele respective.