miercuri, 29 mai, 2024

Ministerul Transporturilor, lovitura crunta pentru soferi! Vor fi nevoiti sa scoata mai multi bani din buzunare

Distribuie:

Publicat:

Ministerul Transporturilor a propus modificarea tarifelor de traversare a podurilor Giurgiu-Ruse si Giurgeni – Vadu Oii.

Potrivit unui proiect de ordin al ministrului Transporturilor, Felix Stroe, odata aprobat ordinul, posesorul unui automobil va plati pentru trecerea podului Giurgiu-Ruse, sensul de iesire din tara, suma de 14 lei, inclusiv TVA, fata de 13 lei in prezent. In cazul microbuzelor de marfa cu masa sub 3,5 tone biletul de trecere va costa 28 de lei, fata de 27 lei in prezent. Si tarifele aplicate trecerii celorlalte categorii de vehicule vor creste. Spre exemplu, daca in prezent tariful de trecere pentru un camion, cu masa maxima autorizata peste 12 tone si cel mult trei axe, este de 111 lei, dupa aprobarea ordinului, tariful va fi de 115 lei, anunta Digi 24.

Pentru celelalte poduri tarifele raman neschimbate, cu exceptia celor aplicate riveranilor la podul Giurgeni – Vadu Oii. Daca in prezent acum se achita 62 de lei pentru 62 de treceri in termen de o luna, dupa aprobarea ordinului traversarea va fi gratuita, iar numarul de treceri va fi nelimitat, in conditiile unei valabilitati a permisului de sase luni.

Proiectul de ordin, prezentat pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor, este in dezbatere publica pana la data de 28 decembrie.

CITESTE SI: Se schimba legea! Cine va mai putea trece de ITP

La fiecare inspectie tehnica periodica (ITP), masinile vor trece sau nu de verificare in functie de gravitatea defectelor pe care le au, potrivit unui act normativ care a aparut recent in Monitorul Oficial. Concret, autovehiculele vor putea trece de inspectie cel mult cu defecte minore, iar daca va fi vorba de defecte mai grave, acestea vor trebui reparate in maximum 30 de zile. Totodata, actul prevede ca automobilele mai vechi de 12 ani vor necesita anual ITP.

Noile reguli pentru desfasurarea inspectiilor tehnice la masini sunt incluse in Legea nr. 260/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 81/2000 privind certificarea incadrarii vehiculelor inmatriculate sau inregistrate in normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si in categoria de folosinta conform destinatiei, prin inspectia tehnica periodica. Documentul a aparut saptamana trecuta in Monitorul Oficial, astfel ca se va aplica de la 20 mai 2018.

In urma fiecarei verificari tehnice, autovehiculele vor trece de inspectie doar daca au, in cel mai rau caz, defecte mici. Mai exact, „in cazul in care la inspectia tehnica periodica se constata doar deficiente minore, se considera ca inspectia a fost trecuta, iar vehiculul nu mai este supus din nou inspectiei”, scrie in actul normativ.

Insa daca la verificari vor fi gasite defecte majore sau defecte periculoase, masinile nu vor trece de inspectie si proprietarii vor fi nevoiti sa le repare in cel mult 30 de zile. „In cazul in care la inspectia tehnica periodica se constata deficiente majore, se considera ca inspectia nu a fost trecuta. Este necesara o noua inspectie a vehiculului in maximum 30 de zile de la inspectia initiala. In cazul in care la inspectia tehnica periodica se constata deficiente periculoase, se considera ca inspectia nu a fost trecuta. Este necesara o noua inspectie a vehiculului in maximum 30 de zile de la inspectia initiala”, este punctat in noua lege.

In acest sens, soferii care vin cu masinile pentru efectuarea ITP-ului vor fi informati despre deficientele ce trebuie remediate. Totodata, prevederile recent aparute in Monitor includ si definitii pentru cele trei categorii de defecte, dupa cum urmeaza:

• deficiente minore: deficientele care n-au un efect semnificativ asupra sigurantei vehiculului sau impact asupra mediului si alte neconformitati minore;

• deficiente majore: deficientele susceptibile sa compromita siguranta vehiculului, sa aiba impact asupra mediului sau sa-i puna in pericol pe ceilalti participanti la trafic si alte neconformitati mai importante;

• deficiente periculoase: deficientele care constituie un risc direct si imediat la adresa sigurantei rutiere sau care au impact asupra mediului.

„Un vehicul care prezinta deficiente incadrabile la mai mult de o categorie de deficiente dintre cele prevazute la alin. (10) (adica cele minore, majore si periculoase – n. red.) este clasificat in categoria care corespunde deficientei mai grave. Un vehicul care prezinta mai multe deficiente la acelasi element inspectat poate fi clasificat in categoria imediat superioara de gravitate daca se poate demonstra ca efectul combinat al acestor deficiente ar genera un risc mai mare la adresa sigurantei rutiere”, este lamurit in Legea nr. 260/2017.

In momentul de fata, Ordonanta Guvernului nr. 81/2000 nu include nicio prevedere referitoare la categorizarea deficientelor si masurile ce trebuie luate in cazurile respective. ITP-ul se face periodic, in functie de categoria vehiculului. De exemplu, automobilele trebuie verificate o data la doi ani, iar taxiurile – o data la sase luni. Autovehiculele scolilor de soferi trebuie verificate, in functie de numarul de locuri pe scaune, fie o data la un an, fie o data la sase luni.

Pe deasupra, actul normativ stabileste ca, in cazul masinilor cu o vechime de cel putin 12 ani (exceptandu-le pe cele de interes istoric), ITP-ul va fi necesar anual, nu o data la doi ani, asa cum este acum. In acelasi timp, masinile noi la prima inmatriculare in Romania vor fi supuse primului ITP abia dupa trei ani de la inmatriculare, nu dupa doi ani. Ambele reguli se vor aplica, prin exceptie de la data de intrare in vigoare a intregii legi, de la 1 ianuarie 2018.

Important! De retinut ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2018, urmatoarea verificare tehnica, pentru masinile mai vechi de 12 ani, se va face la data stabilita in certificatul de inmatriculare. Cu alte cuvinte, noua regula de verificare anuala pentru masinile vechi se va aplica, de la 1 ianuarie 2018, incepand cu urmatoarea inspectie tehnica deja programata.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img