Agenţia de turism online Vola.ro a emis, în cele trei luni de vară, bilete de avion pentru aproape 100.000 de clienţi, în creştere cu peste 200% faţă de numărul de bilete vândute în perioada iunie – august 2020, potrivit raportului din septembrie privind turismul din România, remis miercuri de Observator Turistic.
Numărul de bilete de avion emise de companie în perioada iunie – august 2021 reprezintă o creştere cu 95% faţă de cel emis în perioada similară din 2019, relevă raportul.
Totuşi, peste 35% dintre zborurile din sezonul de vară al anului curent au fost afectate de anulări sau modificări ale orarului de zbor, notează Observator Turistic.
Conform specialiştilor Vola.ro citaţi de Observator Turistic, principalele destinaţii externe spre care s-au îndreptat turiştii români în această vară au fost Italia, Spania, Marea Britanie, Germania, Franţa şi Belgia, la care se adaugă şi Grecia.
Dacă în cazul Greciei s-a practicat în principal turismul de relaxare şi de agrement, în cazul celorlalte ţări menţionate turiştii români au călătorit inclusiv pentru vizitarea rudelor şi prietenilor sau pentru revenirea la locul de muncă de peste hotare după vacanţa petrecută în România.
Cât priveşte zborurile interne, volumul acestora a crescut considerabil în iunie-august, în contextul ridicării restricţiilor pentru evenimente, cele trei festivaluri din Cluj-Napoca declanşând o creştere vizibilă a cererii de bilete de avion pe această rută în lunile iulie şi august.
Pe de altă parte, raportul arată că numărul turiştilor străini din România a crescut de aproape patru ori în lunile iunie, iulie şi august, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut: în luna iulie, dintre turiştii străini cazaţi în România majoritatea veneau din Germania (40.500), Italia (27.300), Franţa (20.200), SUA (18.100), Israel (17.500), urmaţi de cei din Ungaria (17.300), Polonia (16.800), Republica Moldova (13.200) şi Ucraina (11.200).
Demnă de semnalat este şi creşterea cheltuielilor pentru închirierea de autoturisme în rândul turiştilor străini, potrivit analizei. Aceste cheltuieli au avut o pondere de 71,8% din totalul cheltuielilor pentru transport, iar cele pentru bilete de intrare în muzee, obiective turistice, grădini zoologice/botanice au reprezentat 32,5% din totalul cheltuielilor pentru recreere, de aproape două ori mai mult decât cheltuielile în restaurante şi baruri.
În perioada menţionată, persoanele care au făcut turism în România şi-au îndreptat atenţia către spaţiile deschise în locul celor aglomerate, pentru a evita infectarea, astfel că turismul rural a devenit o alternativă pentru mulţi clienţi.
În ceea ce priveşte turismul intern, în iunie-august, harta celor mai căutate destinaţii din România a arătat astfel: primul loc, cu 25% din rezervări, a fost ocupat de litoral (preponderent staţiunile Mamaia, Eforie Nord, Vama Veche, Olimp şi Costineşti), 23% dintre turişti au fost în marile oraşe (Bucureşti, Braşov, Cluj-Napoca, Timişoara, Oradea), iar 21% au ales staţiunile balneo-climaterice (Sovata, Băile Felix, Băile Herculane), potrivit unei analize a platformei hoteliere online Travelminit.ro, citată de Observator Turistic.
Ziua cu cel mai mare grad de ocupare a unităţilor de cazare a fost 16 august 2021, după ce în 2020 cea mai plină zi a fost 17 august, iar cea mai bună zi pentru turismul naţional din 2019 a fost 19 august.
Platforma ObservatorTuristic.ro a Fundaţiei Amfiteatru este un instrument care pune la dispoziţie informaţii din piaţa turistică pentru a sprijini luarea deciziilor în sectorul public, precum şi luarea deciziilor între companii şi între profesioniştii din industria ospitalităţii şi din industriile conexe, potrivit Agerpres.ro.
Fundaţia Amfiteatru a fost fondată în anul 2000, cu misiunea de afirmare a identităţilor, a oamenilor şi a comunităţilor din România, în contextul provocărilor determinate de procesele de integrare europeană şi de influenţele globalizării. De peste 10 ani, organizaţia derulează un program dedicat turismului responsabil şi ospitalităţii productive, prin care produce rapoarte, analize şi studii cu indicatori-cheie care ajută la înţelegerea tendinţelor din piaţă, realizând, împreună cu parteneri din domenii complementare, cercetări calitative asupra comportamentelor principalelor segmente şi pieţe.