Lipsa de stabilitate fiscală și legislativă, precum și absența unui dialog constructiv cu mediul de afaceri înainte de implementarea unor noi măsuri fiscale cu scopul de a reduce deficitul bugetar, constituie factori cu un impact negativ asupra industriei auto naționale. Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) atrage atenția cu privire la această problemă și subliniază că această lipsă de predictibilitate poate determina companiile să renunțe la planurile de investiții în curs.
„ACAROM a luat act cu îngrijorare de intenţia Guvernului Romaniei de a introduce măsuri fiscale ce pot impacta mediul de afaceri, menite să reducă deficitul bugetar (…) Lipsa de predictibilitate fiscală sau legislativă, a dialogului cu mediul de afaceri, lipsa unor studii de impact pe termen scurt, mediu şi lung înainte de luarea unor asemenea decizii va avea un impact negativ asupra sectorului auto naţional, ducând la renunţarea la planurile de investiţii în curs, la scăderea atractivităţii României ca posibilă destinaţie pentru proiecte noi şi implicit la pierderea unui număr important de locuri de muncă. Trebuie să reamintim că ne aflăm într-un mediu economic volatil atât la nivel european, cât şi la nivel naţional, şi orice schimbare neprevăzută în legislaţia fiscală va conduce automat la dezechilibre macroeconomice, iar un tratament fiscal aplicat diferit companiilor va genera cu siguranţă efecte negative asupra planurilor de afaceri şi de dezvioltare a companiilor impactate”, susţin reprezentanţii constructorilor auto.
Potrivit declarației ACAROM, un dialog deschis și transparent cu autoritățile naționale ar putea contribui la promovarea creșterii economice, sporirea competitivității și susținerea dezvoltării durabile a României.
„Motorul industriei româneşti, sectorul auto, a întâmpinat numeroase provocări pe parcursul ultimilor ani: mai întâi pandemia cu un efect imediat de încetinire a businessului, apoi criza semiconductorilor, conflictul din Ucraina, creşterea preţurilor utilităţilor, mărfurilor şi muncii adăugând o povară imensă asupra bugetelor companiilor. În plus, industria noastră se află în centrul unei profunde transformări, toate vehiculele electrice, conectate şi autonome urmând să fie produse în facilităţi de producţie neutre din perspectiva emisiilor de carbon.Considerăm că această revoluţie tehnologică este o mare şansă pentru România de a-şi reconfirma poziţia în industria auto europeană, în special în competiţia cu Ungaria, Polonia, Republica Cehă şi Slovacia. Acest moment reprezintă o oportunitate pentru România de a reduce decalajul şi a-şi consolida poziţia la nivel european. Desigur, această revoluţie de mari dimensiuni necesită un parteneriat puternic între companii, autorităţi şi asociaţii şi eforturi comune din partea tuturor şi, mai important, necesită investiţii mari care pot fi susţinute doar prin stabilitate şi predictibilitate pe termen lung”, se menţionează în punctul de vedere al asociaţiei, publicat pe propria pagină de Internet.