Cozi mari in portul Galati, din cauza ca fermierii trimit cerealele la export; nu exista spatii de depozitare

0
65

Zeci de tiruri așteaptă în coloană, marți, să plece cu vaporul din portul Galați, acestea fiind pline în special cu cereale vândute la export de fermierii din județ, care nu au silozuri pentru depozitare, astfel că trimit recolta la export, informează Mediafax.

 

Producătorii de cereale aleg din Galați această variantă deoarece în județ nu există silozuri, iar camionagii petrec zile la rând în preajma portului. Încărcarea vapoarelor se face cu greutate din cauza nivelului scăzut al Dunării și a cantităților uriașe de marfă.

Fermierii gălățeni sunt nevoiți să-și vândă produsele deoarece în județul Galați nu există destule spații de depozitare, silozurile de cereale pe care statul le deținea înainte de 1989 fiind provatizate, iar noii proprietari au impus taxe importante care îi îndepărtează pe fermieri.

Șase silozuri în județ

În prezent, în județ mai există doar șase silozuri cu capacitatea de depozitare de până la 10.000 de tone.

Aglomerația din port este explicată de producătorii agricoli prin lipsa cumpărătorilor de cereale de pe piața autohtonă și prin nivelul scăzut al Dunării. În plus, în portul gălățean ajung numeroase cereale din alte județe și din Republica Moldova.

„Producţia noastră merge, aproape toată, către export. Şi din cauza asta. Cei care cumpără au fost din ce în ce mai puţini, probabil legat şi de faptul cu pesta porcină, probleme de acest gen…. S-a redus numărul celor care cumpără şi din cauza asta este înghesuiala asta aici. Este şi Dunărea scăzută, un alt factor. Problema este că vin din alte judeţele, din nordul ţării, din Vaslui, Neamţ, şi descarcă aici… Experienţa ultimilor ani arată că preţurile prin depozitare nu au crescut iar depozitarea presupune costuri. Costuri care nu sunt acoperite de creşterile ulterioare de preţ”, a declarat preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Cereale şi Plante Agricole, Petre Grigore.

Trafic triplat

Autoritățile portuare spun că în ultimele săptămâni traficul de mărfuri în porturile Galaţi și Brăila s-a triplat faţă în comparație cu luna trecută.

„Traficul aproape s-a triplat, de la 20.000 tone în august la aproape 56.000 de tone. Suntem în plină campanie de cereale, cereale reprezintă baza în această perioadă în ceea ce privește traficul de marfă prin porturile Galați şi Brăila”, a spus directorul executiv APDM, Dragoş Magearu. Din cauza aglomerației din portul Galați, șoferii de tir petrec chiar și cinci zile la coadă și sunt cu nervii la pământ.

„De vineri stau la coadă aici. E aglomerat. Nu vine vaporul, magaziile sunt pline… Am dormit aici în camion, cu sirocoul pornit, acum din cauza sirocoului am rămas fără baterie şi îmi dau curent la camion. Patronul mi-a zis să vin aici, să stau să aştept”, a răbufnit șoferul Dan Vicol. La cozile din port stau și șoferi din Republica Moldova.

„Stau de şase ore și mai am de aşteptat. Încă nu am dat actele la vamă. Este foarte aglomerat, durează mult, în jur de 24 de ore”, a declarat un transportator de peste Prut. Fermierii care își vând produsele toamna obțin câștiguri mici. Prețurile cresc destul de mult iarna și primăvara, iar cei care au cereale și alte produse agricole în depozite obțin profituri mari.