Diabetul, cancerul pulmonar si bolile cardiovasculare, cateva dintre consecintele lipsei somnului

0
26

Dormim mai putin cu o ora si jumatate decat generatiile anterioare, spun speciaistii, care trag un semnal de alarma. Lipsa somnului poate avea efecte extrem de grave asupra starii de sanatate. Diabetul, cancerul pulmonar si bolile cardiovasculare sunt doar cateva dintre afectiunile care sunt asociate cu lipsa unui somn de calitate. 

Tulburarile de somn reprezinta un factor de risc major pentru declansarea crizelor cardiace si a accidentelor vasculare cerebrale, potrivit unui studiu american realizat in cadrul unui program de cercetare initiat de Organizatia Mondiala a Sanatatii. Acestea ar trebui incluse in aceeasi categorie de factori de risc alaturi de fumat, lipsa activitatilor fizice si alimentatia deficitara, precizeaza autorii cercetarii stiintifice. 

„Cred ca 80% din populatia planetei are cel putin o data in viata o tulburare de somn. Insomnia este, poate, printre cele mai frecvente si presupune lipsa adecvata a unui somn de calitate intr-o anumita perioada de timp in care noi am incercat sa dormim”, a explicat Dan Mitrea, neurolog.

Cele mai frecvente cazuri de tulburari de somn au fost inregistrate in randul participantilor vaduvi si divortati, cu un nivel inferior de studii si cu un statut socio-profesional modest care sufereau de anxietate, depresie, epuizare si stres.

„Stresul e o mare problema in era in care traim. Indiferent de unde muncim, indiferent de locul in care traim, avem copii sau nu avem, stresul este componenta si cauza principala care duce la aceasta insomnie. Intre stres si insomnie exista o lege a atractiei”, a spus Monica Dobrea, psiholog. 

Persoanele care sufera de insomnie sunt de sapte ori mai predispuse la a fi implicate intr-un accident soldat cu rani grave. 46% dintre persoanele cu tulburari frecvente de somn au raportat dificultati sau absenta de la locul de munca. Specialistii spun ca tulburarile de somn apar in randul persoanelor care dorm mai putin de sapte ore pe noapte.

„Acest lucru afecteaza profund calitatea somnului, durata si recuperarea dupa somn, pentru ca el in momentul colectarii unor datorii de somn, care se fac in ture de noapte, fie prin nopti albe, fie prin culcatul tarziu si trezitul devreme. Are consecinte si pot aparea anumite afectiuni. Dintre afectiunile care sunt asociate de tulburarile de somn  enumar diabetul, cancerul pulmonar, infectiile”, a explicat Florin Mihaltan, Medic Primar Pneumologie.

Odihna nocturna poate fi tulburata si de afectiunea numita apnee in somn. Aceasta este caracterizata prin episoade repetitive de flux inspirator redus din cauza obstructiei cailor respiratorii superioare. Apneea este foarte des asociata cu obezitatea, consumul de alcool, fumatul si consumul de medicamente. 

„Exista extrema care tine de sindromul de apnee de somn, unde pacientul are sforait, pauze respiratorii, se trezeste obosit dimineata, cu dureri de cap, are mictiuni frecvente. La polul opus, se situeaza insomniile de care se ocupa foarte mult psihiatrii neurologi, unde pacientii fie au dificultati de adormire sau de inretinere a somnului. Ca procentaj, sindromul de apnee in somn este prevalent”, a adaugat medicul.

Cercetarile arata ca petrecem pana la o treime din viata noastra dormind. Sau, in multe cazuri, incercand sa dormim. Problemele de somn se pot trata cu succes prin diverse metode de relaxare neurofiziologica, controlul ingrijorarilor, igiena mediului de somn, schimbarea alimentatiei sau medicatie.

Specialistii mai spun ca trebuie sa evitam mesele de seara foarte incarcate si tarzii, sa evitam aloolul si sa respectam cu strictete ora de culcare si ora de trezire, astfel incat sa se creeze un obicei al somnului. Reducerea riscurilor este o preocupare tot mai des intalnita in industrii sau domenii dintre cele mai diverse, de la industria alimentara, textila si pana la cea a tutunului. In acest sens se dezvolta un portofoliu de produse care are scopul de a reduce posibilele efecte nocive la care ne expunem. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.