Iata cum trebuiau rezolvate subiectele la prima proba la Evaluarea Nationala. Detalii oferite de un profesor de specialitate

0
77

Un profesor de specialitate din Iasi a oferit detalii despre modul in care trebuia abordata prima proba, la Limba si literatura romana, la Evaluarea Nationala. Potrivit cadrului didactic, „toate subiectele primite, astazi la proba de Limba si literatura romana se incadreaza in programa”. Consideratiile si aprecierile pe varianta de subiect au fost facute de un cunoscut si apreciat profesor de Limba si literatura romana de la un mare colegiu national iesean.

„La primul subiect, candidatii au primit un text la prima vedere din creatia lui A.E. Baconski. Cerintele nu sunt foarte dificile, fiind de nivel mediu. Totusi, genul liric necesita o abordare complexa din partea absolventilor de clasa a VIII-a. Concret, candidatii au avut in fata un pastel in care se fac descrieri din natura. Cerintele, pe text, erau explicarea rolulului cratimei, masura versurilor indicate si sa demonstreze ca e un text liric. Ar putea fi mai dificil si i-ar putea pune in incurcatura sa dea un sinonim pentru conjunctia caci, dar, in context e usor sa-l identifice. Pe acest plan, este adevarat ca elevii nu prefera genul liric dar, in ultimii ani s-a dat la examene, asa ca se puteau astepta la asa ceva.

Mai departe, compunerea despre apartenenta la genul liric probabil ii va pune in dificultate pe elevii care nu stapanesc destul notiunile legate de acest gen! Cert e ca, pentru majoritatea elevilor e mai usor genul epic si, de aici, e posibil ca unii sa considere dificil subiectul dat. In continuare, la subiectul al II-lea, punctul A nu ridica probleme! Sunt cerinte pe un text non-literar in care se verifica intelegerea textului. De asemenea, cerintele gramaticale precum indicarea functiilor sintactice ale cuvintelor sau indicarea felului propozitiilor nu pun probleme si nu exista ambiguitati.

Totusi, e posibil sa greseasca la functia sintactica a cuvantului „fiecare” daca nu sunt atenti. Punctul B, ca de obicei implica o compunere libera, bazata pe imaginatia si experienta de viata a elevului. Se solicita reliefarea unei  intamplari reale sau imaginare dintr-o zona turistica. Pana aici, toate bune si frumoase, doar ca pentru copiii de la tara  sau din creierul muntilor se pune intrebarea daca ei au practicat vreodata turismul ca sa stie ce e o zona turistica? Oare unii au facut excursii? Sunt copii care niciodata nu au iesit din satul lor…Dincolo de acest aspect real, candidatii se pot referi la un spatiu romanesc sau de dincolo de granita pentru ca nu se precizeaza strict de unde iar lucru care le-ar da mai multa libertate de exprimare si abordare. Le este oferita posibilitatea sa povesteasca, sa creeze…

Ar putea fi mai dificil punctul I.A.5 pentru ca le cere sa interpreteze versuri din textul liric. Aici, pentru un raspuns foarte bun, elevii ar trebui sa sesizeze sentimentul dominant, nostalgia trecerii timpului si a copilariei, legata de frumusetea feerica a naturii. Comuniunea liric-natura, discursul de tip confesiv. Cert este ca nu se va mai obtine 10 atat de usor ca in anii precedenti, asta se va vedea…Probail si de data aceasta, vor fi mai usoare subiectele la Matematica. Oricum, textul liric ales este foarte frumos deoarece nu au mai peimut un text despre Craciun in timpul verii… Acum e adaptat la anotimp! Este un dialog al poetului cu natura, acesta ramanand la varianta monologului…Poetul adreseaza naturii intrebari retorice, pentru a sugera sentimentele sale. In concluzie, subiectul se incadreaza in programa, nu pune foarte mari dificultati, dar necesita cunostinte temeinice. Nu este nici foare dificil,dar nici simplu. De data aceasta nu are aspecte de ambiguitate, ca in alti ani…”, a spus cadrul didactic.