duminică, 28 aprilie, 2024

Stadiul lucrarilor la centurile ocolitoare din Romania. Esec peste esec in modernizarea infrastructurii rutiere

Distribuie:

Publicat:

Centurile ocolitoare reprezinta „cheia” modernizarii infrastructurii rutiere din Romania, in conditiile in care pana acum Compania de drumuri a investit bani grei in autostrazi, insa degeaba exista A3 Bucuresti-Ploiesti daca la Domnesti un camion poate astepta si doua ore pe Centura Capitalei.

 

Cel mai recent esec inregistrat este pe centura ocolitoare a Bacaului. Lucrarile au demarat oficial in prima parte a anului trecut, iar acestea vizau constructia primului tronson de autostrada din Moldova. La aproape un an si jumatate de atunci, deja bucatile de fier de la fundatie se vand la fier vechi, iar constructorul, turcii de la Eko Insaat Ve Tic AS a abandonat lucrarile.

 

„Contractul de executie a variantei de ocolire Bacau a fost reziliat in data de 12.04.2017, iar stadiul lucrarilor la data rezilierii era de 2,54%. CNAIR SA a reziliat contractul din cauza ca Antreprenorul nu si-a respectat obligatiile contractuale. In ceea ce priveste fierul de pe santier, va comunicam faptul ca CNAIR SA nu a fost informat in mod oficial cu privire la aceasta situatie. Insa, va informam ca aceste materiale nu au fost platite de catre CNAIR SA si nici nu vor fi preluate ca urmare a rezilierii contractului de lucrari. Astfel ca, Antreprenorul este singurul raspunzator de utilizarea materialelor ramase in santier pana la momentul preluarii santierului de catre Beneficiar”, au comunicat reprezentantii Companiei de Drumuri.

 

Anul trecut insa Dragos Benea, presedintele Consiliului Judetean Bacau, spunea ca este o zi istorica momentul in care incepea constructia celui mai important proiect de infrastructura din ultimii 25 de ani, in valoare de aproape 553 mil. lei. De asemenea, Halim Balkaya, directorul constructorului spunea ca este primul proiect al lor din Romania.

 

Contractul pentu centura la nivel de autostrada a fost scos la licitatie in aprilie 2013 iar dintre cele zece firme inscrise a fost declarata castigatoare compania Eko Insaat Ve Tic AS din Turcia. Pe locul doi s-a aflat Max Boegl Romania SRL, care a contestat rezultatul. Din acest motiv, proiectul a f-fost blocat timp de trei ani, iar cand in final au demarat constructia, turcii au abandonat-o, ceea ce inseamna ca va mai dura ani buni pana cand un alt constructor va relua constructia. Cel mai bun exemplu e centura Bucurestiului intre DN2 si A2, la care lucrarile au fost abandonate in 2012 si abia anul acesta, dupa cinci ani in care circulatia a fost puternic ingreunata – timp in care lucrarile puteau fi finalizate macar pe tronsoanele incepute de compania de drumuri.

 

Un alt exemplu de „eficienta” este compania spaniola Copisa, care construieste centura ocolitoare de la Mihailesti, Giurgiu, pe DN6. Drumul de 3 km cu doua benzi pe sens, la campie, fara poduri, fara lucrari complexe, trebuia sa fie gata in vara acestui an, acestia avand la dispozitie un an de zile pentru 3 km de asfalt la campie. Spaniolii au demarat lucrarile fix inainte de expirarea termenului-limita, invocand ca scuza prezenta unor nuci. Acum, termenul limita este de primul semestru din 2018. Adica o companie din Spania, tara cu cea mai moderna si extinsa retea de autostrazi din Europa, va reusi „performanta” de a construi abia in doi ani de zile un drum de 3 km la campie. Compania de drumuri insa vrea sa construiasca in cinci ani o autostrada peste Carpati, insa are nevoie de 2 ani pentru 3 km la campie, iar din cauza constructorului Copisa traficul pe DN6 este blocat in fiecare zi pe raza orasului Mihailesti.

 

Cel mai important proiect de pe Centura Capitalei este pasajul de la Domnesti, unde compania de drumuri a ales un proiect complicat de sens giratoriu suspendat. Acesta a fost anuntat inca din 2015, insa in cel mai bun caz abia anul viitor vor demara lucrarile. Astfel, in Romania dureza cel putin trei ani ca lucrarile la un proiect de infrastructura sa demareze din momentul in care se comunica „demararea”. Spre comparatie, podul de la Cernavoda peste Dunare a fost construit in cinci ani la finalul secolului XIX. De aproape zece ori mai mic, peste un drum judetean, pasajul de la Domnesti are nevoie tot de aproximativ cinci ani pentru a fi efectiv construit, diferenta fiind facuta de birocratie.

 

„Tinand cont de faptul ca in data de 25.08.2017 a fost emisa Decizia de expropriere pentru obiectivul de investitie “Pasaj suprateran pe DJ 602 – Centura Bucuresti – Domnesti”, CNAIR SA urmeaza sa emita Ordinul de incepere al lucrarilor/serviciilor de supervizare. Avand in vedere ca acest contract este de tip proiectare si executie (Fidic Galben), va comunicam ca lucrarile vor incepe efectiv dupa aprobarea Proiectului Tehnic de catre Beneficiar si obtinerea Autorizatiei de Construire. Astfel, termenul estimat de incepere al lucrarilor este semestrul I 2018”, au explicat oficialii CNAIR. 

 

Ce variante ocolitoare sunt in lucru in acest moment:

 

Varianta de ocolire Tecuci : stadiul lucrarilor este de 45%, iar termenul de finalizare estimat va fi in semestru al II-lea al anului 2018.

 

Centura Municipiului Bucuresti, sector cuprins intre A1 si DN7: stadiul lucrarilor este de 72%, iar termenul estimat de finalizare al lucrarilor este de 15.12.2017.

 

Varianta de ocolire Mihailesti (GR): stadiul fizic al lucrarilor este de 13,2%, iar termenul de finalizare estimat va fi in semestrul I al anului 2018.

 

Varianta de ocolire Carei: contractul de executie al lucrarilor a fost reziliat in data de 29.06.2016 de catre Antreprenor. Avand in vedere faptul ca lucrarile erau executate in procent de 88% s-a stabilit ca finalizarea lucrarilor ramase de executat sa se realizeze in regie proprie. Termenul estimat de finalizare este decembrie 2017.

 

Varianta de ocolire Targu Mures: stadiul fizic al lucrarilor este de 33,72%, iar termenul estimat pentru finalizarea lucrarilor in luna februarie 2018.

 

Varianta de ocolire Targu Jiu: stadiul fizic al lucrarilor este de 33,72%, iar termenul estimat pentru finalizarea lucrarilor in luna decembrie 2018.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img