duminică, 19 mai, 2024

Episcopul Husilor: „Credinƫa se ascunde foarte mult în faptele noastre, care ar trebui să aibă în conƫinutul lor discreƫia, inteligenƫa și înƫelepciunea”

Distribuie:

Publicat:

Duminică, 2- martie 2022, Preasfințitul Părinte Ignatie, Episcopul Hușilor, a oficiat Sfânta Liturghie, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei, în Parohia „Sfânta Treime”, din cartierul Maieri I, municipiul Alba Iulia.

În cuvântul de învățătură adresat celor prezenți, Ierarhul Hușilor a vorbit despre modul în care ar trebui să participăm la Sfânta Liturghie și să primim cuvintele lui Hristos:

«Şi văzând Iisus credinƫa lor, i-a zis slăbănogului: Fiule, iertate îƫi sunt păcatele tale!» (Marcu 2, 5)

Participarea noastră la Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie presupune (implică) capacitatea lăuntrică de a ne desprinde de grijile acestei lumi. Noi trebuie să ne străduim (la modul cât se poate de propriu şi real al cuvântului), când păşim pragul bisericii, să fim în Ceruri. Este unul dintre îndemnurile pe care le auzim din faƫa Sfântului Altar: «Sus să avem inimile!». Nu este simplu, însă dacă ne vom strădui să lăsăm să intre cuvintele Liturghiei, cuvintele Evangheliei, în inima noastră, vom simƫi că suntem în Ceruri.

În general, când venim la Liturghie, noi venim cu problemele şi frământările noastre, şi ne rugăm ca Dumnezeu să intervină în anumite situaƫii pe care le întâmpinăm. Ar trebui să ne corectăm o asemenea atitudine.

A veni la biserică presupune (înseamnă) să avem preocuparea (în minte şi în inimă) de a vedea ce vrea să ne spună nouă Dumnezeu; nu ce vrem noi să-I spunem Lui. Este deja o schimbare de perspectivă.

Când vom fi atenƫi, la Liturghie sau la slujbele Bisericii, ce vrea să ne spună, fiecăruia în parte, Dumnezeu (prin cuvântul din Evanghelie care se citeşte, prin predică, prin textul slujbei), participarea ni se va părea că a durat o clipită şi că slujba a trecut extrem de repede.

Pericopa evanghelică ne relatează o minune pe care Hristos a săvârşit-o cu un om slăbănog (infirm, incapabil de a se mişca).

Prietenii celui slăbănog, dintr-o dragoste deosebită, dintr-un ataşament special faƫă de acel om neputincios, se gândesc să-l pună pe o targă şi să-l ducă în faƫa Celui despre care ei au auzit că vindecă bolile («orice boală şi orice neputinƫă din popor» – aşa cum ni se spune în Evanghelie).

Au avut această credinƫă, care a izvorât din prietenie și iubire faƫă de cel infirm, şi s-au dus în casa din Capernaum – cetatea Domnului nostru Iisus Hristos – unde El propovăduia cuvântul Împărăƫiei Cerurilor.

Casa era înƫesată de oameni – dovadă că acest cuvânt hrănea sufletele celor care îl ascultau. De fapt, aşa este cuvântul lui Hristos – are în el lumină, pace şi puterea de a ne remonta pe noi, cei care, din pricina păcatului, suntem atât de dispersaƫi (împrăştiaƫi) din punct de vedere lăuntric.

Cuvântul predicatorilor, al slujitorilor, oricât de meşteşugit ar fi, oricât de bine s-ar înscrie în tot ceea ce înseamnă arta elocinƫei, rămâne un cuvânt afectat de păcat. În spatele cuvintelor noastre este păcatul, care înseamnă dezbinare, dezintegrare şi înjosire a omului.

Ascultau cuvântul lui Hristos «cu nesaƫ» – aidoma celui care îi este foarte sete, are buzele uscate, şi numai cât vede picătura de apă, tânjeşte să o bea, ca să-şi potolească setea; aidoma celui flămând, care vede un pic de mâncare, şi sufletul (mintea) lui tânjeşte să mănânce, face orice îi stă în putinƫă ca să ajungă la fărâma de mâncare.

Cuvântul lui Hristos dă unitate fiinƫei omului, dacă noi avem deschiderea să-l primim.

Sunt cercetări din zona neuroştiinƫelor, care ne spun că cei care se roagă sau citesc textele Sfintei Scripturi – folosesc cuvinte binecuvântate, pline de har – primesc linişte, pot face altfel faƫă tumultului şi la tot ceea ce trăim în lumea aceasta.

Preasfinția Sa a explicat în ce a constat credința prietenilor celui paralizat și cine ar trebui să ne evalueze propria credință:

Oamenii erau aşezaƫi şi Îl ascultau pe Iisus, într-o casă înƫesată de cei care «stăteau cu gura căscată» (în sensul foarte pozitiv al cuvântului, nu în sens peiorativ).

La un moment dat, în momentul cuvântării lui Iisus, s-a desprins acoperişul casei (în Ţara Sfântă, casele erau acoperite cu o învelitoare, care putea fi dată la o parte foarte uşor) şi a fost coborât pe targă, pe nişte frânghii, cel slăbănog, cei patru prieteni având certitudinea că va fi vindecat. Cu alte cuvinte, Hristos nu avea decât soluƫia de a-l vindeca. Era pur şi simplu aşezat în faƫa Lui.

Evanghelistul Luca surprinde un lucru – «Iisus, văzând credinƫa lor (a acestor patru prieteni, apropiaƫi ai celui slăbănog), i-a spus: „Fiule, iertate îƫi sunt păcatele!”» şi, după aceea, l-a vindecat de infirmitatea trupului de care suferea.

Cum adică – „a văzut credinƫa” acestor patru oameni?

Am spune noi, într-o primă fază, că le-a văzut credinƫa concretizată în fapta pe care ei au săvârşit-o – l-au luat pe acest slăbănog, l-au pus pe o targă, l-au dus în casa respectivă şi i-au dat drumul în faƫa lui Hristos.

Sfântul Grigorie Palama (cel pe care noi îl sărbătorim întotdeauna în a doua Duminică a Postului Mare) ne spune că Hristos nu a văzut numai concreteƫea credinƫei lor, ci a văzut şi frumuseƫea și autenticitatea acesteia, din sufletele lor.

Toƫi cei care erau de faƫă ar fi putut să constate concreteƫea credinƫei lor, şi poate că unii ar fi spus că este din prietenie, din dragoste, din spirit de colegialitate – ar fi putut fi invocate un noian de motive.

Hristos vede această prietenie (iubire) a celor patru ca o credinƫă, care era în inima lor, şi pe care numai Dumnezeu o poate vedea. Ea nu poate fi cuantificată de noi, oamenii.

Din nefericire, noi avem tendinƫa de a ne cuantifica şi măsura credinƫa. Ne dăm noi măsura credinƫei noastre și ne evaluăm pe noi înşine. Îi auzim pe unii spunând: «Eu am credinƫă, dar la Biserică nu mă duc, cu „popii” nu prea o am, dar am credinƫă».

Eu, personal (şi nu exclud faptul că s-ar putea să greşesc), am un semn de întrebare asupra unei asemenea perspective (abordări). Nu sunt Dumnezeu, ca să judec şi să spun că persoana care îmi vorbeşte despre credinƫă nu are credinƫă – ar fi o mare aroganƫă din partea mea – însă, având îndărătul experienƫei noastre de creştini textele Sfintelor Scripturi (Noul Testament), gândirea lui Hristos, nu mă poate convinge cineva care îmi vorbeşte despre credinƫa lui.

De fapt, când noi vorbim prea mult despre anumite calităƫi pe care credem că le avem (şi poate chiar le avem), aceasta trădează o neputinƫă – simƫim că acea calitate are în viaƫa noastră o anumită formă de fragilitate, dar am vrea să-i convingem pe cei care ne ascultă că suntem grozavi (inteligenƫi, credincioşi), şi mai plusăm puƫin, tocmai ca să ne iasă ceea ce noi ne-am propus, din puƫină mândrie.

Părintele Episcop Ignatie a insistat asupra faptului că credința proprie poate fi evaluată din faptele pe care le facem:

Pasajul evanghelic de astăzi ne spune că numai Dumnezeu este Cel care vede credinƫa din sufletul omului, şi El ne-o evaluează, nu noi. Noi avem foarte multe criterii subiective.

Sunt unii oameni care nu au o anumită afinitate (deschidere) faƫă de credinƫa Bisericii, şi se întreabă: „Sunt atâƫia care merg la Biserică. Nu văd o societate mai bună, mai morală. Ba, mai mult, cunosc cutare individ, care merge duminică de duminică la Biserică, însă nu-mi dau seama ce schimbare are loc în viaƫa lui, pentru că pe mine nu mă trimite nici comportamentul lui, nici mentalitatea lui, nici modul de a relaƫiona cu cei din jurul său, la faptul că este un om al Bisericii, că-şi asumă (asimilează) tot ceea cea înseamnă modul de viaƫă evanghelic al unui creştin. Merge duminică de duminică la Biserică, dar este la fel de capabil să fie rău, să jignească, să vorbească urât, ca şi cel care este sincer şi mărturiseşte, cu multă dezinvoltură, că nu-l interesează Biserica, că nu are nicio treabă cu ea”. Care dintre cele două categorii de oameni smintesc mai mult?

Putem spune că ar fi o utopie, că nu ne putem schimba, că avem şi noi neputinƫele noastre. Însă, dacă aceste neputinƫe sunt similare ca intensitate cu ale celui care nu vine la Biserică, este normal să ne întrebăm: care este rostul venirii la Biserică?; ce se schimbă în viaƫa noastră, dacă venim duminică de duminică (în zilele de sărbătoare, sau chiar şi în zilele de peste săptămână) la Biserică?

Cred că ar trebui să ne debarasăm, fiecare în parte, de a ne evalua propria credinƫă, şi să-L lăsăm pe Dumnezeu să ne-o vadă cu ochii Săi. El o vede foarte bine, în chip desăvârşit, drept, nu cum am avea noi tendinƫa – de a fi puƫin mai indulgenƫi cu noi înşine şi plusând anumite calităƫi.

Hristos le-a văzut credinƫa acestor patru prieteni. Nu ni se spune în Evanghelie că ei ar fi spus ceva, ca s-ar fi dus în faƫa lui Hristos să facă un fel de vernisaj al tuturor calităƫilor pe care ei le au şi care sunt concretizate în această prietenie. Nu s-au dus la Hristos să-I spună ceva de felul: „Doamne, e prietenul nostru. Noi avem o dragoste extraordinară. Am făcut un efort incomensurabil – am găsit, foarte complicat, o targă, şi ne gândeam prin ce metodă să ajungem la Tine”. Nimic din toate acestea. Ci, cum reiese din relatarea sfinƫilor evanghelişti, aceşti patru prieteni ai celui slăbănog „au trecut la treabă” discret, fără prea multă vorbă.

De fapt, credinƫa se ascunde foarte mult în faptele noastre – fapte care ar trebui să aibă în conƫinutul lor discreƫia, inteligenƫa, înƫelepciunea. La fel cum a avut-o femeia cananeeancă. Oamenii credincioşi nu sunt oameni proşti. Credinƫa însăşi ne învaƫă să fim extrem de inteligenți și înƫelepți.

Părintele Nicolae Steinhardt a numit-o pe femeia cananeeancă, care a intrat într-un dialog despre propria ei credinƫă, „deşteaptă foc”. Această deşteptăciune (inteligenƫă) îi venea din credinƫa ei discretă, dar avea şi puterea de a da o mărturie despre credinƫa ei – nu prin emfază (să spunem cine suntem noi, că ne-am întâlnit cu Hristos, că venim la Biserică, că postim, că ne rugăm), ci discret.

Să-i lăsăm pe ceilalți să vadă, în comportamentul nostru, în modul nostru de a gândi, mireasma credinƫei noastre. Nici nu este nevoie să spunem ce facem în ceea ce priveşte credinƫa, ci celălalt să ajungă la această constatare şi să zică: „E altceva. E dintr-o altă lume. Omul acesta, parcă nu-i ca ceilalƫi”.

Aceste constatări din sufletul vor determina o anumită deschidere, o dorinƫă de întâmpinare a celui pe care îl vede că are alt duh, o altă mireasmă, un alt mod de a vedea lucrurile, de a se raporta la ele şi de a le înƫelege.  Se va apropia de noi, iar noi vom avea ocazia, ca oameni ai Bisericii, ca cei care ne rugăm şi trăim în Hristos, să dăm o mărturie. Dar nu o vom face ca oameni mândri şi plini de noi înșine, ci smerit.

Când cineva vorbeşte extraordinar de frumos, nu mai reƫinem, de multe ori, conƫinutul a ceea ce spune, ci rămânem cu starea pe care o induce ceea ce el spune. Simƫim că suntem ca fermecaƫi şi nu mai suntem atenƫi la ceea ce spune.

Acest lucru se întâmplă la oamenii pe care îi iubim foarte mult – ne vorbesc, îi vedem cum îşi mişcă ochii, buzele, însă noi suntem ca într-o transă – ne înfruptăm, ne hrănim nu atât din conƫinutul propriu-zis a ceea ce spun, cât din starea pe care o instaurează şi căreia ne facem părtaşi cu întreaga noastră fiinƫă, şi am vrea să nu se mai termine niciodată.

Aşa este omul credincios – în primul rând, împărtăşeşte o stare. Nu atât cuvinte, multă vorbărie, ci o stare pe care am vrea să ne-o asimilăm, să o luăm în inima noastră şi să ne înfruptăm din ceea ce trăieşte acela, maximal (plenar), în inima sa.

 Un dascăl (profesor) bun, un preot bun sunt cei care transmit mai mult stare decât cuvânt şi ceea ce noi externalizăm prin cuvânt. O stare ne schimbă cu adevărat, radical, dacă întâlnim un asemenea om.

Cei patru din Evanghelie, cărora Iisus le-a văzut credinƫa, erau numai stare. De aceea au fost şi ingenioşi şi foarte curajoşi, ducându-l pe acest slăbănog în faƫa lui Hristos.

Să nu ne evaluăm noi credinƫa. Criteriile noastre sunt întotdeauna subiective şi nu reuşesc să facă o corespondenƫă justă între ceea ce este cu adevărat în noi şi ceea ce am vrea să transmitem.

Să-L lăsăm pe Dumnezeu să vadă credinƫa din inima noastră. Nouă nu ne rămâne decât să ne străduim să interiorizăm, să asimilăm (metabolizăm) cuvintele Evangheliei pe care le auzim în Biserică, pentru că, metabolizându-le, devin o stare, şi noi înşine ajungem la concluzia că nu mai este nevoie de cuvinte.

 

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img