duminică, 19 mai, 2024

Ce este si ce nu este ADHD

Distribuie:

Publicat:

Fara a exista inca informatii extrem de precise cu privire la cauzalitatea neurobiologica a ADHD, se stie cu siguranta ca ADHD este inalt transmisibil ereditar si nu este generat de alimentatia necorespunzatoare, comportamente si atitudini neadecvate ale parintelui in procesul de crestere si educatie a copilului sau urmarirea in exces a programelor TV si implicarea in jocuri pe calculator. In ciuda prejudecatilor larg vehiculate in randul adultilor, parintilor si chiar profesionistilor, ADHD nu are legatura cu „rasfatul“ copilului, iar comportamentele problematice asociate acestei probleme de sanatate nu tin de obraznicie, sfidare sau lipsa voluntara de cooperare din partea copilului in relatie cu adultul sau cu alti copii. ADHD se manifesta mai frecvent la baieti decat la fete; simptomele cele mai frecvent intalnite la baieti sunt impulsivitatea si hiperactivitatea, in timp ce la fete predomina neatentia, se mai arata in studiul realizat de „Salvati Copiii“.

Copilul cu ADHD se foieste, nu poate sta asezat, nu-si asteapta randul, alearga sau se catara excesiv, pare tot timpul «pe picior de plecare», vorbeste mult si fara sa se gandeasca inainte, ii intrerupe pe ceilalti, are dificultati in mentinerea atentiei, nu asculta, nu duce lucrurile pana la capat, nu se organizeaza, pierde lucruri importante. El este insa la fel de inteligent, afectuos si creativ ca orice alt copil de varsta lui. Nediagnosticat la timp, se va confrunta incet, incet cu probleme serioase acasa, la scoala si in societate“, sustine Mihaela Ghinescu, specialist PR Salvati „Copiii Romania“. Neidentificat la timp si netratat, ADHD poate avea consecinte grave pe termen lung, cum ar fi esec scolar, depresie, probleme de interactiune sociala, dificultati in gasirea si pastrarea unui loc de munca etc. Pentru a preveni aceste consecinte este necesara o colaborare stransa intre copil, parinti si cadrele didactice in context educational.  

„Din pacate, experienta «Salvati Copiii» arata ca intr-un numar ingrijorator deja de gradinite si scoli generale sunt exercitate presiuni asupra familiilor in care copilul are un astfel de diagnostic, in vederea excluderii acestuia din colectivul de elevi si mutarii lui in alta unitate. in clasele in care sunt integrati acesti copii, sunt utilizate tehnici si metode de disciplinare care nu doar ca nu isi dovedesc eficienta in procesul de disciplinare a copilului, dar genereaza efecte negative asupra dezvoltarii psihosociale a acestora si mentin sau contribuie la cresterea frecventei comportamentelor problematice in clasa sau grupa“, a mentionat Mihaela Ghinescu.  

In aceste conditii, copilul cu ADHD risca sa ramana blocat intr-un context social in care ii este incalcat dreptul la educatie prin presiuni in vederea excluderii lui din invatamantul de masa, precum si prin gestionarea neadecvata a prestatiei sale in gradinita sau scoala. Practic, ajunge sa poarte o eticheta, un stigmat. Copilului ii este incalcat dreptul la ingrijiri de sanatate prin lipsa serviciilor de evaluare si interventie standardizata ceruta de specificul acestei probleme de sanatate si ii este afectata calitatea vietii in familie, prin faptul ca rareori parintii au acces la programe care sa le dezvolte acele abilitati necesare in preajma unui copil cu ADHD.

„Comunitatile stiintifice recomanda abordarea dificultatilor asociate ADHD in colectivitate, in clasa de elevi sau grupa de prescolari, respectandu-se nevoile, caracteristicile si potentialul fiecarui copil si in acord cu principiile generale care stau la baza organizarii si functionarii invatamantului: principiul educatiei globale si individualizate, principiul asigurarii integrale a drepturilor copilului, principiul cooperarii cu familia si cu comunitatea locala si principiul asigurarii respectului fata de copil“, a mai spus Mihaela Ghinescu. Aceasta a precizat ca premisele unei abordari reusite tin de pregatirea temeinica a cadrului didactic in psihologia copilului, psihopedagogie si managementul comportamentului la clasa, precum si de prezenta obligatorie a psihologului in fiecare unitate de invatamant.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img