Obiceiuri si superstitii in Martea Mare din Saptamana Patimilor

0
102

Martea Mare, denumita si Martea Seaca este dedicata predicii de pe Muntele Maslinilor, cand Iisus a anticipat distrugerea marelui Templu, dar si propriile patimi, cu doar trei zile inainte de a fi judecat. Credinciosii sunt indemnati la priveghere, sa fie, cu alte cuvinte, pregatiti, in orice clipa sa-l intampine pe Iisus. In Martea Mare din Saptamana Patimilor se aspira, se da cu matura, se spala geamuri si se fac treburile grele pe langa casa. Martea Mare este ultima zi in care gospodarii mai pot face treburi pe camp sau in care se mai spala si se calca. Din aceasta zi, se spune ca barbatii trebuie sa stea pe langa casa si sa isi ajute nevestele. In Martea Seaca, exista superstitia conform careia taranii trebuie sa se spele ritualic pentru a seca bolile. Centrandu-se pe termenul generic «a seca», «secare», «secat», ziua este caracterizata de practici magice ambivalente, ce utilizeaza atat magia negativa (interdictii pentru a nu starni golul, secul, nenorocul), cat si pe cea pozitiva (scaldatul ritualic, pentru a seca bolile).

Totodata, in Martea Mare din Saptamana Patimilor Domnului, se citeste «Pilda celor zece fecioare». Aceasta pilda ne prezinta zece fecioare, cinci «intelepte» si cinci «neintelepte», care se pregatesc pentru nunta. In Noul Testament, intalnirea cu Hristos este asemanata unei nunti. Hristos se numeste pe sine «mire», iar Apostolii poarta numele de «prietenii mirelui». Mireasa lui Hristos este Biserica. In aceasta pilda, Imparatia cerurilor este asemanata cu zece fecioare, care luandu-si candelele, au iesit in intampinarea mirelui. La evrei exista obiceiul ca la casatorie, mirele sa mearga in casa miresei, unde era asteptat de ea si de prietenele ei. De aici se pleca spre casa mirelui, iar acolo se organiza ospatul de nunta. Astfel, prin cuvintele «fecioarele au iesit in intampinarea mirelui», nu trebuie sa intelegem ca fecioarele au iesit pe strada, ci doar din incaperea unde se aflau, in mod firesc alaturi de mireasa, asteptandu-l pe mire.

Mirele intarzie, iar fecioarele adorm. La miezul noptii, se vesteste sosirea lui. Fecioarele se trezesc sa-l intampine. Untdelemnul din candelele celor neintelepte era pe sfarsite. Acestea au cerut celor intelepte sa le imprumute dintr-al lor. Nevoind sa le imprumute untdelemn, fecioarele neintelepte merg sa cumpere, insa in lipsa lor soseste mirele. Acesta intra la nunta impreuna cu fecioarele «care erau gata de nunta» si usa se inchide. Vor ajunge si fecioarele neintelepte dar vor gasi usa inchisa. Au strigat «Doamne, Doamne, deschide-ne noua». Mirele le-a raspuns: «Adevarat va zic voua: Nu va cunosc pe voi». Parintele Constantin Galeriu, cercetand originalul grecesc al Noului Testament, a gasit interpretarea: «Nu recunosc chipul meu in voi», deci chipul nostru autentic este in Hristos. Pilda se incheie cu aceste cuvinte: «Privegheati si va rugati, ca nu stiti ziua, nici ceasul cand vine Fiul Omului».